zondag 28 oktober 2012

Crimineel


"Zo, die durven", dacht ik nog toen ik een aantal maanden geleden deze poster ergens zag hangen, "Dat gaat ze stemmen kosten".
De VVD is immers de partij voor de rijken, ook al doen ze af en toe een beetje hun best om ons iets anders te doen geloven. En hoe word je rijk?
Ooit las ik op een tegeltje: "Wie niet steelt of erft, zal werken tot hij sterft".
Natuurlijk zijn er vele rijken in Nederland die hun fortuin bijeen gegaard hebben op een fatsoenlijke manier: door hard werken, door slim (maar eerlijk) inspelen op zich voordoende kansen, door het aan te durven risico's te nemen of gewoon door geluk of pure mazzel.
Zulke mensen gun ik hun rijkdom en ik begrijp dat je, als je er hard voor gewerkt hebt, dat bezit ook wilt behouden. Een stem op de VVD is dan ook volkomen legitiem en logisch.
Toch denk ik dat er nogal wat Nederlanders zijn die op een berg geld zitten, waar ze misschien niet helemaal eerlijk aan gekomen zijn.
Nou, soms misschien wel eerlijk (volgens de letter van de wet dan), maar dan toch niet op een fatsoenlijke manier. Dan denk ik aan de berichten over bestuurders en directeuren die enorme bonussen opstrijken of gouden handdrukken accepteren, terwijl ze hun bedrijf in terminale staat achterlaten.
Ook zij zullen hun vergaarde fortuin willen behouden en dus VVD stemmen.
Maar bij het zien van bovenstaande poster hadden zij zich misschien kunnen bedenken.....

Gezien de verkiezingsuitslag zien zij zichzelf niet als crimineel en denken dus buiten schot te blijven.
Wat is een crimineel eigenlijk? Het woordenboek geeft meerdere omschrijvingen.
Iemand die misdaden pleegt.
Tja, dat ligt moeilijk. Dat moet wel bewezen worden. Dan moet je door een rechtbank veroordeeld worden. Deze jongens hebben echter vaak voldoende pecunia om slimme advocaten in te huren om de mazen in de wet te vinden of de zaak, door vormfouten of een verkeerd geplaatste komma in de dagvaarding, geseponeerd te krijgen.
Maar ik vond ook de omschrijving: iemand die slechte dingen doet.
Kijk, dan komen bovenomschreven figuren volgens mij wèl in beeld.
Dan komen ze in het rijtje van het meisje dat een lipstick jat bij de drogist, de onfortuinlijke vogeltjesdief en Willem Holleeder.
Mensen die slechte dingen doen.

Nee, ik stem geen VVD.
Kent u meteen mijn financiële positie.
Mocht u spontaan overwegen een collecte voor mij te gaan houden: niet doen. Niet nodig.
Nee, u hoort mij niet klagen. Ik heb het goed en kan prima rondkomen.
Bovenstaande poster had mij misschien zelfs kunnen verleiden om toch een keer VVD te stemmen.
Maar ik weet.
Verkiezingsbeloften worden per definitie niet gehouden.
Hoe zat dat ook alweer met die hypotheekrenteaftrek, Mark?

Of...................?

Misschien komt het doordat we met een demissionair kabinet zitten en de onderhandelingen voor een volgend nog in volle gang zijn, maar het is wel opmerkelijk.
In één maand tijd worden twee VVD coryfeeën aangeklaagd wegens corruptie, fraude en omkoping.
Nu maar eens afwachten in hoeverre de postertekst ook daadwerkelijk in praktijk gebracht wordt.
Als gevolg van een van deze affaires, zegt een (VVD)burgemeester zijn baan op en stapt de volledige VVD fractie uit de gemeenteraad van Roermond.
Uit solidariteit? Niet echt een woord dat bij de VVD hoort.
Of wordt ook hen de grond te heet onder de voeten, hebben ook zij boter op hun hoofd, en vrezen ze de door de eigen partij aangekondigde ferme aanpak van mensen die stoute dingen doen.

Macht corrumpeert.
Dat is nou eenmaal zo.
En het is voor de hand liggend dat juist politici daar extra vatbaar voor zijn.
Ze zitten nou eenmaal op een positie waarin gehandeld en gedeald moet worden om dingen voor elkaar te krijgen.
Integriteit is echter voor onze bestuurders een absolute must.
Maar.... het zijn en blijven wel mensen.
Zoals u en ik.
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.....


En, eerlijk is eerlijk.
Als ze mij, bij mijn afscheid van het onderwijs, een gouden handdruk hadden aangeboden (wat niet gebeurd is overigens) van 100.000 euro.....
Ik had mijn menselijke kant getoond en het gewoon aangepakt.
Had ik bij de laatste stembusgang misschien wel VVD gestemd.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten