zondag 19 januari 2014

Paypetoet


Kijk, hier gaat Fredje Teeven natuurlijk nooit mee weg komen.
Logies met ontbijt èn diner aanbieden in de penitentiaire inrichtingen in ons land voor het schamele bedrag van € 16 per dag.
En dat, terwijl het verblijf van één dag eigenlijk ruim € 200 kost.
Het verschil mogen u en ik bijpassen.
Ketens als Holliday Inn, Golden Tulip en Fletcher zullen terecht (en waarschijnlijk met succes) bezwaar aantekenen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

In wat voor rare wereld leven we!
Ik kan in een 4 sterrenhotel bij Fletcher een 3-daags culinair arrangement boeken voor € 150!
En wat krijg ik daarvoor?
- 2 x overnachting
- 2 x uitgebreid ontbijtbuffet
- 1 x luxe 4-gangen diner
- 1 x luxe 5-gangen diner
- 1 x wijnarrangement op de dag van aankomst
- 1 x koffie met likeurtje
Ik slaap dan op een voortreffelijk bed in een luxe kamer met bad, föhn, douche en toilet, flatscreen TV, telefoon, internetaansluiting en minibar.
Het moge duidelijk zijn.
Het scheelt de schatkist miljoenen als we voortaan onze boeven onderbrengen in een 4-sterrenhotel.
Wel twee personen op één "cel".
Dat dan weer wel.

Grote commotie in politiek Den Haag toen Fredje zijn plan lanceerde.
Terecht, denk je dan.
€ 16 is natuurlijk een schijntje. Zeker voor criminelen die met hun dubieuze praktijken een fortuin bij elkaar geroofd hebben.
Vooral als je het afzet tegen het feit dat bemiddelde bejaarden in verzorgingstehuizen tot zo'n € 2000 per maand mogen ophoesten als bijdrage voor hun verblijf aldaar.
Zij zijn immers, net als de boeven, ook veroordeeld tot een gedwongen verblijf in zo'n tehuis.
Niet door de rechter, maar door het leven.
Maar nee, de verontwaardiging van een aantal politici heeft een geheel andere reden.....
Men is verontwaardigd omdat men het niet gepast vindt, dat gevangenen voor hun verblijf moeten betalen!
De rechter heeft hen immers tot deze gevangenisstraf veroordeeld en het zou daarom niet te billijken zijn dat de gestraften voor hun verblijf financieel zouden moeten bijdragen.
Bovendien zou het strijdig zijn met Europese regelgeving.
Nou, een goede reden om deze regelgeving dan eens flink op de schop te nemen, zou ik zeggen.
De BWO (Bond van Wetsovertreders, ja die bestaat echt!) stelt dat dit een onbezonnen plan is, daar veroordeelden, die hun straf hebben uitgezeten en door deze gedwongen bijdrage onvoldoende financiën, of zelfs een schuld over houden, al snel terug zullen vallen in het criminele circuit.
Dan denk ik:
En al die brave burgers dan, die door de crisis en de bezuinigingsmaatregelen van het kabinet de laatste jaren aan de rand van het bestaansminimum zijn gebracht of in de schulden terecht zijn gekomen? Men gaat er gemakshalve maar van uit dat zij brave burgers blijven?
Waarschijnlijk nog terecht ook, want gelukkig hebben de meesten onder ons voldoende moreel besef om te weten wat wel en niet kan.
Krankzinnig!

Ik zeg: Plukken die hap!
Geen € 16 per dag, maar betalen naar draagkracht! Heb je ergens miljoenen staan? De volledige kosten van je internering betalen!
En de kosten die de samenleving heeft moeten maken om je op te sporen, aan te houden en je te veroordelen.
Vooral als we witte-boorden-criminelen niet langer weg laten komen met een "schikking", maar gewoon opsluiten, kan het gevangeniswezen misschien uitgroeien tot een kostendekkende onderneming!
Ik denk dat dit soort maatregelen effectiever zal zijn om de criminaliteit terug te dringen dan zwaardere celstraffen.
En, oké, die criminele minkukel die geen cent te makken heeft,...... die mag huursubsidie aanvragen.......


Misschien moet ik, tegen de tijd dat ik het verzorgingstehuis in moet, maar een flinke kraak zetten.
En dan maar hopen dat ik opgepakt word.
Want voor € 16 per dag onderdak, medische verzorging, voeding en bewassing klinkt wel erg aanlokkelijk......




1 opmerking:

  1. Een geweldig verhaal, Piet. Ik herken zelfs een grote mate van zakelijkheid in jouw betoog. Da's nieuw ! Kortom: de Haagse politiek lonkt naar je. Misschien is het goed als je op 19 maart a.s. begint in de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Daar kun je dan lekker oefenen in het opruimen van rotzooi. Ik zorg er wel voor dat je -met voorkeur- wordt gekozen.
    Een zondagse groet van Pieter van Ruiten

    BeantwoordenVerwijderen