zondag 25 januari 2015

Medium


Behalve als aanduiding van verfverdunner of een halfdroge sherry, de toestand van een gebakken biefstukje en als tussenmaatje van onderbroek of T-shirt, heeft het woordje medium ook de betekenis van informatiedrager.
Krant, TV, radio, encyclopedie, het internet, elke bron van informatie valt er onder.
Zo zou je ook de leraar een medium kunnen noemen.
Maar ook de buurvrouw die een vette roddel verkondigt.
Kortom, alle mensen.
En dat klopt ook wel.
De meeste mensen zijn "medium", niet waar?
Niet groot, niet klein, maar er een beetje tussen in.
Beetje grijs, gewoontjes.
Normaal.
Dan is het toch een beetje vreemd dat de benaming "medium" gebruikt wordt voor mensen die niet normaal zijn.
Paranormaal.
Mensen met een vooruitziende blik......
Zo iemand is ook een informatiedrager en kan ons inzicht verschaffen in onze toekomst of ons in contact brengen met mensen die zijn "overgegaan".
Tenminste...., dat beweren ze.

Nou ben ik nogal argwanend ten opzichte van mensen die pretenderen deze "gave" te bezitten.
Zeker na de onthullingen omtrent match-fixing welke deze week in de media breed werden uitgemeten.
Ja, lekker makkelijk om de uitslag van een wedstrijd goed te voorspellen als je het zooitje hebt omgekocht.
Niet dat ik het paranormale en helderziendheid meteen als klinklare onzin bestempel.
Ik heb in het verleden een paar mensen ontmoet die toch tot onverklaarbare dingen in staat waren.
Heel gewone mensen zoals u en ik. Medium zal ik maar zeggen.
Mensen die er bepaald niet prat op gingen en zeer terughoudend waren wat hun gave betreft en daar zeker geen slaatje uit zouden willen slaan.
Zij zien het slechts als een gave die hen ten dienste gesteld is om de medemens te helpen.
Een medium dat "commercieel" gaat is daarom op voorhand al verdacht.
Enige helderziendheid kan deze charlatans echter niet ontzegd worden.
Zij voorzien voor zichzelf een rooskleurige financiƫle toekomst in de wetenschap dat het heel eenvoudig is om goedgelovige stumperds geld uit de zak te kloppen.
Nee, dan heb ik liever te maken met "eerlijke bedriegers", de goochelaars en illusionisten.
Ook zij zijn in staat tot onverklaarbare dingen, maar zullen nooit ontkennen dat u gewoon besodemieterd wordt.
Victor Mids licht in zijn programma Mindf*ck (aanrader!) zelfs een tipje van de sluier op, hoe hij ons brein weet binnen te dringen en ons zo dingen kan laten doen, laten zien of doen geloven.

Waarzeggers, astrologen, zieners, handlezers, sjamanen, kaartleggers, numerologen, ach, ze zijn al zo oud als de wereld.
Waren het geen sterrenwichelaars  die Koning Herodes vertelden dat het verschijnen van de ster van Bethlehem reeds lang voorspeld was en duidde op de geboorte van een nieuwe koning?
Bijbel en Tenach staan bol van de profeten.

Ik ben een laat-naar-bed-gaander.
Na afloop van een filmpje wil ik graag nog even achter mijn computer kruipen.
De TV laat ik meestal aan staan om de stilte te verdrijven.
Het kan dan gebeuren dat ik op de achtergrond getrakteerd wordt op een programma waarin een dame met zalvende, omfloerste stem bellers een kijkje geeft in de toekomst.
Elke 2 minuten word ik uitgenodigd om te bellen naar 09090800 of 2015 te sms'en naar nummer 7888.
Onder in het scherm verschijnt in zeer kleine lettertjes het bericht dat mij financieel een poot wordt uitgedraaid als ik op de uitnodiging inga.
Opvallend is dat de dame die voor medium speelt niets dan rozengeur en maneschijn voorziet voor de bellers.
Een leuke verrassing, een mooie reis in het komende jaar.
Ja, kunst. Bijna elke Nederlander maakt gedurende die 365 dagen wel een reisje of wordt een keer verrast.
Er wordt met geen woord gerept over een financiƫle tegenvaller, die toch 100 % voorspelbaar is.
De kosten van het gesprek....


Op een gegeven moment hoor ik "het medium" aan een beller vragen of haar dierbare soms een hersenbloeding heeft gehad.
Ze is schijnbaar goed op dreef vanavond, want haar slachtoffer antwoordt met een verwonderd "ja".
Maar dan haar vervolgvraag.
"In zijn hoofd?"
Ik draai me om en kijk naar het scherm.
Het was te verwachten.
Ze is blond.
Hoe voorspelbaar.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten