zondag 23 februari 2020

Mormelen


Twee weken geleden moest ik, na negen jaren trouwe dienst, afscheid nemen van mijn zeer gewaardeerde en betrouwbare iMac. Aangekomen bij de computerdokter zag ik mij gesteld voor het dilemma dat tegenwoordig ook in de maatschappelijke ethische discussie steeds vaker oppopt: gezien de leeftijd van de patiënt, reanimeren of niet.....
Negen jaar is in computerland een respectabele leeftijd, sommigen spreken zelfs van hoogbejaard en de keuze was dan ook snel gemaakt, waarschijnlijk mede omdat het hier een machine en geen levend wezen betrof. Mijn ouwe iMac zou plaats moeten maken voor een nieuwe. Want dat het weer een iMac moest worden, dat stond buiten kijf.
Aangezien ik nog wat specifieke eisen had waaraan de nieuwe computer moest voldoen, was het geen kwestie van simpelweg een doos uit het rek trekken. Mijn nieuwe machine moest worden besteld en aangepast aan mijn persoonlijke wensen. Dat gaat even duren, zo werd mij gemeld.

En zo rolde ik een computer loos tijdperk binnen en ik kwam er achter dat ik nu ineens heel veel vrije tijd over had! Een prima moment om een tijdsintensief projectje ter hand te nemen.
Eind januari kreeg ik van mijn lieve nichtje uit Frankrijk een appje over het dobbelspelletje "Mormelen" wat zij van thuis had meegenomen en dat nu in het café door de vaste stamgasten fanatiek werd gespeeld. Volgens haar vader had ik dat vroeger gemaakt. Of dat klopte.
Ik antwoordde haar dat dat goed zou kunnen. Uit de krochten van mijn geheugen kwam traag een herinnering naar boven, dat ik in een grijs verleden inderdaad een aantal van deze spellen had gemaakt en ik zal Milou ook zo'n spel gegeven hebben. Ze vroeg mij of ik zin had om nog een aantal van die spellen te maken, want ze dacht die wel aan haar klanten te kunnen slijten.
Nou, het leek me wel leuk om dit karweitje nu maar ter hand te nemen. Bovendien, een kleine extra bron van inkomsten is welkom. Zo'n nieuwe computer moet tenslotte ook betaald worden, nietwaar?

Het spel, wat ik op het internet terugvind als Super six, Würfelspiel, Porque siempre yo? (Waarom altijd ik?) leerde ik tijdens de jeugdjaren van mijn kinderen als "Mormelen" kennen via de VJR (Vrije Jeugd Recreatie), een jeugdvereniging in Roelofarendsveen. Tot op de dag van vandaag kan de jeugd van 9 tot 15 jaar bij de VJR wekelijks op zondagochtend elkaar in een veilige omgeving ontmoeten en deelnemen aan diverse activiteiten, waaronder het spelen van spellen. Op de Facebookpagina van de vereniging las ik, dat ook Mormelen nog steeds gespeeld wordt. Overigens lijkt het erop dat het spelletje alleen in De Veen onder deze naam bekend is en het staat eenieder dus vrij om het anders te noemen. Zelf vind ik "Fruttelen" wel een aardige naam. Of "Droedelen"........
Mijn kinderen vonden dat Mormelen een leuk spel en omdat ze het ook thuis wilden spelen, heeft pa het spelletje nagemaakt en blijkbaar in meervoud. Bij navraag bleek "ons" spel thans te huizen bij mijn jongste zoon.
Een simpel spel. Gewoon een vierkant houten kistje met in het deksel zes openingen, waarvan de middelste iets groter is èn volledig doorgeboord. De spelers krijgen een gelijk aantal houten stokjes ("mormels"). Om beurten gooien ze met de dobbelsteen en plaatsen een stokje in het gaatje dat correspondeert met het gegooide aantal ogen op de dobbelsteen. Staat er al een stokje in het betreffende gat, dan moet de speler dat stokje uitnemen en toevoegen aan zijn speelstokjes. Als er "zes" gegooid wordt, gaat het stokje in het middelste gat en verdwijnt zo uit het spel. Wie het eerst al zijn mormels kwijt is, heeft gewonnen. Variaties op deze spelregels zijn natuurlijk zelf te verzinnen.
Het spel is door zijn simpelheid niet alleen te spelen door heel jonge kinderen, maar ook, indien we de berichten uit Frankrijk mogen geloven, door zwaar benevelde kroegtijgers. Kortom, een spelletje voor jong en oud.
Kwam deze week nog een mooie "omdenker" tegen:


Volgende week komt mijn nieuwe computer. Kan ik ook mijn blog weer wat makkelijker produceren want dat schrijven op een iPad is toch een beetje behelpen.
Intussen heb ik een flink aantal mormelspellen gereed staan. Genoeg voor de export en ook nog een aantal om weg te geven als cadeautje. Misschien dat er nog een paar overblijven voor de losse verkoop.......
Interesse?










Geen opmerkingen:

Een reactie posten