zondag 3 juni 2012

Leuter TV


Blij dat het volgende week eindelijk los gaat.
Voor het "echie".
Voetbal van het Nederlands elftal.
Want de afgelopen weken werd ik niet echt vrolijk van de uitzendingen rond de vriendschappelijke wedstrijden van "Ons Elftal".
Het voetbal was matig en door de vele invalbeurten rommelig.
Oké, gisteren tegen Noord-Ierland ging het nog wel, maar ja, die deden ook niet echt hun best.
Maar goed, dat is allemaal nog tot daar aan toe.
Maar dat oeverloze geleuter rond zulke wedstrijden. Daar word ik toch wel een beetje moe van.
Een uur lang wordt er voor zo'n wedstrijd ge-o-h'd over allerlei randzaken die met het spelletje zelf maar bar weinig te maken hebben.
En na de wedstrijd gaan ze ook nog een uurtje door.
Onze Jan Joost beuzelt er in de studio vrolijk op los, waar Marco en Ruud toch af en toe ook wel met kromme tenen zullen zitten omdat er via de vragen van JJ niet echt een beroep gedaan wordt op hun ongetwijfeld uitgebreide kennis omtrent het edele voetbalspel.
Overigens verbijsterend dat zulke coryfeeën zich lenen voor zo'n waardeloos zwamprogramma.
Het zal wel goed betalen.....
En dan Hans, die de interviews mag doen.
Als matig voetballer ging hij al door roeien en ruiten om te kunnen scoren, als interviewer is het niet anders.
Quasi scherpe vragen stellend probeert hij de jolige journalist uit te hangen, zonder de bedoeling om de geïnterviewde ter zake doende informatie te ontlokken, maar alleen uit op het veroorzaken van reuring.
Geen wonder dat Bert van Marwijk op een gegeven moment wat narrig reageert.
Ja, het te woord staan van Hans hoort ook bij zijn baan, maar is duidelijk niet zijn favoriete bezigheid.
Geef hem eens ongelijk.
Ik heb het gisteren (met moeite) bekeken. Normaal zap ik het snel weg, zoals u waarschijnlijk ook doet.
Ik kan u zeggen: u hebt niets gemist.
En als het dan eindelijk afgelopen is, krijgen we SBS-Shownieuws......
Blikken ze nog een keer terug op de wedstrijd en weten te melden dat Klaas-Jan en Rafaël toch wel erg teleurgesteld zijn dat ze geen eerste keus zijn.
Wat een gezeik! Wat een stemmingmakerij!
Zitten we daar nu echt op te wachten?

Dat krijg je als je commerciële zenders toestaat om de rechten op voetbalwedstrijden te kopen.
Dat kost een hoop centjes en dat moet wel terug verdiend worden.
En tijdens de wedstrijd kunnen ze niet onderbreken om even reclame te maken.
Vandaar die oeverloze voor- en nabeschouwingen.
Want acht minuten geleuter en dan weer een reclameblok van tien minuten brengt wel geld in het laatje.
Ik snap die adverteerders niet.
Zouden ze niet door hebben dat er geen hond naar dat programma kijkt en dat hun dure reclamegelden op deze manier gewoon in het water terecht komen?

Ik heb niets tegen praatprogramma's over sport op TV. Ook niet als ze over voetbal gaan.
Maar in godsnaam, laat wel ter zake kundige mensen het gesprek leiden en laat het gaan over voetbal.
Studio Voetbal bijvoorbeeld.
Met Jack van Gelder, Jan Mulder, Jan van Halst en Ronald Waterreus. Die weten tenminste waarover ze praten.
Ach, ik vind het nou eenmaal een leuk spelletje.

Het programma van RTL7, Voetbal International (zwaar gesponsord door VI) met onze nationale azijnpisser Johan, onze "kijk-mij-eens-vlot-uit-mijn-nek-lullen" Wilfred en onze clini-clown René, reken ik niet eens tot de serieuze voetbal praatprogramma's. Da's gewoon entertainment. (Voor wie er van houdt. Ik niet dus.)
Zo'n programma wint ook nog de Televizierring! De winnaar wordt door de kijkers bepaald.
Op zo'n moment schaam ik mij dat ik af en toe ook televisie kijk.
SBS6 pretendeert met haar voor- en nabeschouwingen tijdens oefeninterlands echter een serieus voetbalpraatprogramma te presenteren, en dat is toch wel schrijnend.
Op dit soort ethervervuiling zou de regering belasting moeten heffen.

We weten het allemaal beter. Nederland kent 16 miljoen bondscoaches. We hebben allemaal onze ideale opstelling.
Laat Bert nou gewoon zijn werk doen. Vertrouw hem nou eens gewoon.
De beste stuurlui staan aan wal en.......


Volgende week gaat het echt beginnen.
En we hopen natuurlijk met z'n allen dat onze jongens ver gaan komen.
Dat ze in ieder geval van Duitsland winnen.
Met mooi voetbal als het kan.
Één voordeel.
Er is zoveel voetbal, dat er voor zwamprogramma's weinig ruimte is.
"Geen woorden, maar daden", zoals ze in Rotterdam zeggen, oftewel: "Niet lullen, maar poetsen".
Ik ga kijken. U ook?
Ik heb al lichte verhoging.
De Elfde Ziekte slaat weer toe.


2 opmerkingen:

  1. Een waarlijk uitstekend blok, mijn lieve vriend ! Een waarheid als een koe en die eten ook gras, toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Piet, das goe gesproken en dat ge-oh van j j met zijn vrienden (?? ) kunnen ze beter door de w.c.spoelen . Maar we gaan wel kijken naar onze 11 helden.

    BeantwoordenVerwijderen