zondag 25 augustus 2013

Knappe koppen


Ik keek deze week enigszins bevreemd op toen ik in het nieuws op een bericht stuitte met de kop:
"Vaker autisme bij opgewekte bevalling."
Dat een geboorte een blijde gebeurtenis is, is algemeen bekend, maar het is toch ook, zo heb ik mij laten vertellen, een pijnlijk gebeuren voor de moeder.
Zeker niet iets waar men met een opgewekt gemoed naar uitkijkt.
En als dan ook nog blijkt dat een bevalling, in halleluja stemming uitgevoerd, kan leiden tot autisme bij de boreling, dan zou ik zo zeggen, een reden temeer om het kind in bedrukte stemming op de wereld te zetten.
Overigens moet dat met de huidige stand van zaken in de wereld wel lukken.
Het artikel lezend besefte ik echter dat mijn eerste gedachte niet helemaal strookte met de inhoud.
Men bedoelde met de koptekst duidelijk iets anders.

Het overkomt mij vaker.
Zo vroeg ik mij bij het lezen van de kop "Vrouw bevalt in vliegtuig" in eerste instantie af of dit ging over de uitslag van een onderzoek, uitgevoerd door een grote luchtvaartmaatschappij.
En of deze uitslag zou leiden tot een voorkeursbehandeling van vrouwen bij het aannemen van cabinepersoneel.

Ik denk niet dat ik er erg ver naast zit als ik de HH redacteuren er van verdenk dat ze dit soort misleidende titels vaak met opzet boven hun artikelen plaatsen.
En wat te denken van programmamakers die een serie op de buis brengen met de titel "De Rijdende Rechter, wordt vervolgd." Je eerste gedachte is toch: "Wat heeft die brave Meester Visser uitgevreten dat hij wordt nagejaagd door justitie?"

Een goede krantenkop dekt de lading, is kort, bondig en triggert de nieuwsgierigheid.
Een geweldige kop doet meer.
Buiten de boven omschreven eigenschappen zet deze de lezer op het verkeerde been of heeft een prachtige woordspeling in zich.
Knappe koppen.

Wat gesnuffel op het internet bracht mij bij Johan Koning, freelance journalist en tekstschrijver.
Hij heeft een prachtige verzameling van dit soort koppen aangelegd (http://www.telegraafjes.nl)
De koppen bij elkaar gestoken.
Zo las ik bij hem onder anderen:
- Erop of eronder voor Utrechtse prostituees.
- Auto te water, bestuurder heeft gedronken.
- Teeven slikt enkelband in.
De meest hilarische vond ik wel de kop boven het krantenartikel dat De Telegraaf eind vorig jaar bracht toen twee cruiseschepen in het Caribisch gebied getroffen werden door het norovirus. De ene helft van bemanning en passagiers hing kotsend over de reling, terwijl de andere helft zich permanent had geïnstalleerd op de toiletten.
De krant kopte: "Cruiseschip getroffen door diareegolf."

Ik mag dat wel.
Het is per slot van rekening best prettig om zo af en toe te kunnen glimlachen tijdens het doorlezen van de dagelijkse portie ellende en geweld die zich in de grote boze wereld afspeelt.
Zonder deze broodnodige momenten van ontspanning zou het lezen van kranten immers kunnen leiden tot chronische depressiviteit.
Toch kom je op internetfora ook berichten tegen van lieden die dit soort taalspelletjes niet kunnen waarderen en vinden dat het afleid van de inhoud.
Serieuze kranten zouden zich daar niet mee bezig moeten houden.
Toegegeven, niet elke vondst getuigt van goede smaak.
"Vrouw dood na aanrijding op zebra.", kan voor nabestaanden toch wat pijnlijk zijn.
Koppen met spijkers.
Maar over het algemeen kan ik dit soort creativiteit wel waarderen.
Daarom, hulde aan de taalvirtuozen die zich dagelijks op hun redacties het hoofd breken om weer met een meesterwerkje op de proppen te komen.


Ook serieuze krantenkoppen deze week.
"Gezinsman Samsom nu vrijgezel."
Hij geeft er de brui(d) aan.
Alvast aan het oefenen?

Bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen......
De titel boven een krantenartikel over de binnenlandse politiek mag met recht een "Haags Kopje" heten.....




1 opmerking:

  1. Wat leuk dat u mijn website http://www.telegraafjes.nl waardeert. Dank voor het bezoek en de mooie woorden!

    BeantwoordenVerwijderen