zondag 17 november 2013

Toen geluk nog heel gewoon was


"Het mot nou toch niet gekker worde!"
Een gevleugelde uitspraak van Jaap Kooiman, buschauffeur bij de R.E.T., levend in de hoop dat hij ooit als groepschef zal worden aangesteld.
Deze quote ontviel mij toen ik deze week in het AD de krantenkop las: "PVV wil Elfstedentocht op kunstijs".
Een idee van de Friese tak van de PVV. Zij zal in een motie het provinciebestuur vragen om een haalbaarheidsonderzoek te doen.
Waarschijnlijk allemaal import Friezen.
Een echte Fries zal nooit consessies doen aan "De Tocht der Tochten".
Terecht.

Het begint werkelijk gênante vormen aan te nemen, hoe de PVV tracht zoveel mogelijk Nederlanders achter zich te krijgen.
In de wetenschap dat bijna heel Nederland al jaren droomt van zo'n tocht, komen ze met dit belachelijke idee.....
Misschien kunnen ze ook agrarisch Nederland achter zich scharen door voor te stellen om heel Nederland een meter op te hogen.
Hoeven de boeren niet meer te bukken.....

"Toen was geluk heel gewoon".
Een KRO serie die al voor de zoveelste keer herhaald wordt, maar waar ik elke keer, als ik de kans krijg, graag voor ga zitten.
Een serie die een prachtig (gechargeerd) beeld schetst van de 50- en 60-er jaren van de vorige eeuw.
Toen geluk nog heel gewoon was.
Een tijd van grote veranderingen.
Waarin technische ontwikkelingen en nieuwe inzichten en mogelijkheden de wereld op zijn kop zetten.
En daar middenin: Jaap Kooiman, geweldig neergezet door Gerard Cox.
Een prachtige karikatuur van een klein burgerlijk, bekrompen en conservatief mannetje die van al die nieuwigheden niets moet weten en daar ook een uitgesproken mening over heeft.
Of het nou over moderne kunst, homofilie of buitenlandse werknemers gaat.
Zo stellig in zijn uitlatingen, maar snel zijn woorden inslikkend als zijn leidinggevende een andere mening is toegedaan, zich inlikkend en een bruine arm halend om maar in het gevlei te komen.
Wissel homofobie in voor islamofobie en je hebt het stereotype van een PVV fractielid.

Deze week zag ik in P&W, tijdens het zoveelste tafelgesprek over Zwarte Piet, een bijdrage van PowNews langskomen waarin PVV'er Martin Bosma zijn mening over de kwestie gaf.
Hij mag die mening natuurlijk hebben, zelfs ventileren.
Maar de manier waarop hij het nodig achtte om zijn zienswijze te uitten, was stuitend, provocerend, racistisch, onbeschoft en schofferend.
Een Jaap Kooimannetje.
Hoewel democratisch gekozen, vind ik het een aanfluiting dat figuren als Bosma in het parlement zitten (met een riant salaris, waaraan wij met z'n allen mogen bijdragen) en maatschappij en politiek met hun ongenuanceerde uitlatingen verzieken.
Volksvertegenwoordiger! Nou, niet van mij!
Zij voeren de discussie niet op grond van argumenten, maar vanuit vooringenomenheid, vooroordelen en onderbuikgevoelens.
Net als Jaap.

En toch mag ik Jaap wel.....
Waarom?
Omdat Jaap zo af en toe bij Nel aanschuift in de twijfelaar en haar de vraag stelt: "Nel, wat ziet jij toch in mijn. Ik ben een mislukking....."
Ondanks zijn beperkt intellect, ziet hij zo af en toe toch zijn missers en fouten in.
Jaap heeft lerend vermogen.
Iets wat ik bij Bosma en consorten niet aanwezig acht.....

De woorden van Bosma zijn olie op het vuur van een oververhitte maatschappelijke discussie.
De verontwaardiging bij mijn gekleurde medelanders over zijn teksten is begrijpelijk en volledig terecht.
De reacties worden feller en overschrijden het maatschappelijk aanvaardbare.
Een leraar (maatschappijleer notabene), die zijn leerlingen oproept tot geweld tegen Zwarte Piet.
De schoolleiding neemt afstand van zijn uitlatingen......
Wat?!?!
Er bestaat toch zoiets als een beroepscode? Schorsen voor het leven zo'n vent!!!
En zo maakt mijnheer Bosma met zijn polariserend optreden het mooie Sint Nicolaasfeest mede kapot.
Bedankt!
Eerlijk gezegd, van mij hoeft het allemaal niet meer.....


De recessie lijkt voorbij.
Het zal wel.
Met een groeiende PVV maak ik mij meer zorgen over de geestelijke gezondheid van mijn landgenoten.
Waar is die tijd gebleven, toen geluk nog heel gewoon was........

Trouwens, opvallende haarkleur heeft die Jaap.
Doet me aan iemand denken.....



1 opmerking:

  1. Ha Piet, goede tegeltekst! En een goed stuk! Inzenden naar de krant zeg ik!!!!!!!!!!!!!!!!! Het onderscheid tussen uitspraken doen incl zelfkritiek en uitspraken doen zonder die zelfkritiek is inderdaad hét grote verschil, en de reden dat je je aan Jaap niet ergert en aan Bosman wel. Gr Rimke

    BeantwoordenVerwijderen