zondag 4 februari 2018

Gehaktdag


Woensdag, gehaktdag.
In 1949 de winnende slagzin van een door het Nederlandse slagersvak uitgeschreven prijsvraag.
De winnaar werd beloond met een geldbedrag van maar liefst 25 gulden.
De slogan inspireerde de schrijver Richard Klinkhamer tot het schrijven van een roman met dezelfde titel, waarin hij verhaalt hoe hij zijn vrouw vermoordde en haar stoffelijk overschot door de gehaktmolen draaide.
Niet echt gebeurd, hoor. Schrijvers hebben doorgaans nu eenmaal een rijke fantasie en dikke duimen waaruit veel te zuigen valt.
Wèl waar is, is dat hij in 1991 zijn vrouw met een koevoet de hersens insloeg. Hij begroef het lichaam in het schuurtje in zijn tuin en dekte het af met een laag beton.
Heel prozaïsch dus.

Mijn "gehaktdag" begon afgelopen week al op dinsdag.
Ik poogde via de mail de leden van onze toneelvereniging uit te nodigen voor de op handen zijnde Algemene Ledenvergadering. Ik kreeg van Ziggo een melding dat mijn bericht als spam was aangemerkt en daarom niet verzonden kon worden. Een nieuwe poging leidde tot een alarmbericht!

"Beveiligings alarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies

De e-mail van Ziggo begon als volgt:

Geachte heer/mevrouw,
Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is. We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt van uw e-mailaccount.
U bent nu geblokkeerd

Zo, denk je dan. Da's niet zo mooi.
Na alle DDoS aanvallen op ING, ABN-Amro, Rabo en belastingdienst begin deze week, is nu mijn e-mail account gehackt? Waar zijn die Russen mee bezig?
Verdenken ze mij soms van de hack op 'Cozy Bear'? Staat mijn naam misschien op een lijstje met staatsgevaarlijke elementen dat in het Kremlin rouleert, naar aanleiding van op mijn blog gedane uitlatingen, zoals mijn broertje suggereerde?
Zoals boven vermeld, schrijvers hebben doorgaans een rijke fantasie.
Mijn broertje schrijft ook.....
Volgens mij zit de Vegetarische Slager er achter en ben ik gewoon "rul gehackt".....



De suggestie van Ziggo volgend, verander ik de wachtwoorden van "Mijn Ziggo" en van mijn e-mail account. Dit moet leiden tot het opheffen van de blokkade.
Alles lijkt weer te werken, alleen..... ik kan nog steeds geen mail verzenden.
Het is al laat. Morgen maar verder.....

Woensdag, gehacktdag.
Omdat ik er niet niet uit kom, Ziggo maar eens bellen.
Geen lange wachttijd, maar een behulpzame medewerker die mij feilloos de weg wijst naar de plaats in mijn mailprogramma waar ik handmatig wat zaken moet aanpassen. Een verzonden testmailtje vliegt eruit en wordt ontvangen. Perfect! Ik begrijp niet waar al die slechte berichten over Ziggo in consumentenprogramma's op gestoeld zijn.
Kan ik eindelijk de leden van Vios inlichten....
Wel verd......!!!!!
"Beveiligings alarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies
De mail van Ziggo is precies hetzelfde als die ik gisteren mocht ontvangen. De melding dat er in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt zou zijn van mijn e-mailaccount neem ik met een flinke korrel zout, daar mijn account met nieuw wachtwoord nog maar 5 minuten in de lucht is.
Ook het "We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd" durf ik in twijfel te trekken. Wie zijn die "we"? "We" hebben helemaal niks! "We" laten deze beslissingen over aan een digitaal systeem, dat, hoe ingenieus ook, in de praktijk niet blijkt te kunnen wedijveren met gezond menselijk verstand.
Waarom staat er niet: "Het systeem heeft uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd". Waarom staan de mensen van Ziggo toe dat het systeem zich met het Koninklijke "wij" tot de consument richt?
Is dit het begin van het angstaanjagende toekomst-horror-scenario, waarin wij aangestuurd en geregeerd gaan worden door machines?

Maar weer bellen.
Wederom direct contact, maar nu met een medewerker die bepaald nìet klantgericht wenst mee te denken. Deze Jan L* vertelt mij dat het komt omdat ik het bericht aan te veel geadresseerden tracht te versturen. Ik zeg hem dat mij dat sterk lijkt, daar ik al vele jaren probleemloos berichten aan grote groepen heb verstuurd. "Dat kan niet, meneer. Maximaal twintig adressen. Meer wordt gezien als spam", beweert Jan L*.
Ik bedank hem voor de niet geleverde hulp.
Ik begrijp nu waar al die slechte berichten over Ziggo in consumentenprogramma's op gebaseerd zijn.
Eigenwijs ga ik op zoek naar het probleem en stuur (na wederom mijn wachtwoorden te hebben veranderd) de mail naar één adres, naar mijzelf.
Wéér beveiligingsalarm.
Zie je wel, het zit niet in het aantal geadresseerden. Het moet in het bericht zelf zitten.
Wéér mijn wachtwoorden veranderen om de blokkade op te heffen en weer het bericht naar mijzelf zenden, nu met steeds slechts één bijlage. Het probleem lijkt te zitten in de bijlage "Agenda" (het 'waarom' is mij een raadsel).
Ik plak de tekst van de agenda direct in de mail en verstuur aan mijzelf. Hij doet het!
En nu met een blinde kopie naar alle leden (73)......... Yes!!!!!!!
Ik krijg weer een beveiligingsalarm, maar het bericht is tenminste verstuurd!
Het is inmiddels laat in de middag.
Nogmaals gebeld met Ziggo. Ik tref een begripvolle medewerker, aan wie ik het hele relaas nogmaals doe. Hij begrijpt mijn frustratie en vertelt, dat er constant aanpassingen gedaan worden aan het systeem om het zo veilig mogelijk te maken. Kijk, daar heb ik alle begrip voor. Recente aanpassingen kunnen geleid hebben tot het terugbrengen van het toegestane aantal geadresseerden, maar dat weet hij niet zeker.
Het is een zelflerend systeem, zo vertelt hij, dat beslissingen neemt op grond van de mailgeschiedenis van een account.
Nou, daar ben ik dan mooi klaar mee.
Overgeleverd aan een systeem dat slechts domweg protocollen volgt en, ondanks "zelflerend" te zijn, nooit zal leren om out of the box te denken.
Een gebruiker, die op één dag vijftien keer zijn wachtwoorden wijzigt, zal op zeker als verdacht worden aangemerkt.
Zodra ik mij in de toekomst aanmeld, zullen ongetwijfeld alle alarmbellen in het systeem gaan rinkelen......


Op zulke momenten denk ik wel eens: enveloppen dichtlikken en postzegeltjes plakken..... dat had toch ook wel iets......

Overigens, het steeds maar weer verzinnen van nieuwe, originele en onmogelijk te onthouden wachtwoorden, is bepaald geen sinecure.
Dat is een flinke aanslag op de fantasie.
Zelfs voor schrijvers.....

P.S.
Het is vrijdagmiddag.
Inmiddels drie exact dezelfde brieven (per post!) ontvangen van Ziggo, met dezelfde inhoud (zij het iets uitgebreider) als de mails die ik van hen kreeg.
Worden waarschijnlijk automatisch verstuurd na "Beveiligingsalarm!"
Ik verwacht er nog een stuk of tien.
Kost wat, die automatisering........




Geen opmerkingen:

Een reactie posten