zondag 8 december 2019

Winterslaap


Donderdagmorgen.
Langzaam kom ik bij bewustzijn. Ik hoor de wind rond het huis gieren en de regen die tegen de ruiten klettert. Knipperend met mijn ogen realiseer ik mij dat de donkerte niet meer totaal is. De ochtendschemering is reeds ingetreden en zichtbaar door de overgordijnen. Dat betekent in deze tijd van het jaar dat de dag al enigszins op streek is. Ondanks het feit dat ik besef dat het tijdstip van tijdig opstaan eigenlijk al is verstreken en snelle actie vereist is om de verslapen tijd in te halen, draai ik mij om en sluit grommend mijn ogen. Ik besluit om dit jaar gewoon een winterslaap te houden.
Maar helaas..... het nemen van dit besluit heeft bewuste hersenactiviteiten op gang gebracht die er voor zorgen dat ik niet terugzak in Morpheus armen.....

Ik vraag mij af waar het tijdens de evolutie verkeerd is gegaan. Waarom heeft de mens deze eigenschap niet opgepikt om zo de perioden van kou "over te slaan". Of althans de mogelijkheid ontwikkeld om een keuze te maken: winterslaap houden, ja of nee. Beer, kikker, egel en eekhoorn en tal van andere dieren gaan in het najaar lekker slapen en worden pas wakker als alle ellende achter de rug is.
Sommige dieren kunnen er inderdaad voor kiezen. Soms houden ze een winterslaap, maar soms slaan ze ook gewoon een of meerdere jaren over. Ik wist dat niet, tot ik enkele jaren geleden een artikel las over de Russische dwerghamster, die dit gedrag vertoont. Meteen gingen mijn gedachten toen terug naar de dwerghamstertjes die mijn kinderen ooit als huisdiertje hadden en een onbestemd gevoel van wroeging maakte zich van mij meester. Menigmaal heb ik een "dood"(?) exemplaar in de groene container gedumpt.....
Mijn buikvet metend tussen duim en wijsvinger geloof ik dat ik deze winter wel voor een winterslaapje kan kiezen. Ik schat in dat half maart wel haalbaar moet zijn.
Mocht ik tegen die tijd nog slapen, gelieve mij dan wakker te maken. Wel goed uw best doen, hoor!
Prikken met een scherp voorwerp mag.....

Niet dat de winterperiode mij altijd heeft tegengestaan. O, nee. In mijn jeugd was ik zelfs een groot fan van dit seizoen en had de winter mijn voorkeur boven de zomer. Sneeuw en schaatsen, ik vond het geweldig! Het prevaleren van de winter boven de zomer had waarschijnlijk vooral te maken met de invulling van de schoolvakanties die zich in de zomer- en winterperiode voordeden. Vrije dagen in het zomerseizoen werden voor mij en mijn broers door mijn vader ingevuld om arbeidend door te brengen in de Blauwe Polder, waar hij zijn bloembollenbedrijf runde. 's Winters was er weinig te doen op het land, zodat de vrije dagen in deze periode ook werkelijk "vrij" waren. En omdat we nog niet van klimaatverandering en opwarming van de aarde gehoord hadden, kwam het regelmatig voor dat er 's winters geschaatst kon worden of dat het land onder een mooie witte sneeuwdeken verdween.
Ach, die winters van vroeger......
Tegenwoordig stelt het weinig meer voor en daarom zou je niet veel missen als je deze donkere dagen lekker in winterslaap zou kunnen doorbrengen. Maar helaas, die mogelijkheid hebben we niet.
Misschien in de toekomst?

Het zou zo maar kunnen dat deze mogelijkheid dichterbij is dan gedacht. Onderzoekers bekijken, in opdracht van ESA (European Space Agency), de mogelijkheid om mensen in een kunstmatige winterslaap te brengen, ter voorbereiding van een toekomstige bemande missie naar Mars. Misschien komt deze mogelijkheid ter zijner tijd ook op de markt voor de gewone consument om zo de koude wintermaanden lekker knorrend door te brengen?
Misschien moet ik voorlopig maar op zoek naar de spoel van een spinnenwiel.....


Ik denk dat de meeste Hagenaars, samen met waarnemend burgemeester Johan Remkes dit jaar ook graag in winterslaap zouden gaan.
Wel een brandveilig plekje opzoeken natuurlijk.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten