zondag 12 januari 2020

Ik vertrek


Het klinkt als de titel van een tv-programma, maar het is al zo oud als de mensheid.
Mozes zei het al tegen de farao van Egypte.
En op de lagere school leerde ik bij Vaderlandse Geschiedenis: "400 na Chr.: De Grote Volksverhuizing". Heel lang gedacht dat dat in één jaar gepiept was (inderdaad in het jaar 400), maar het blijkt dat deze trek van volkeren enkele eeuwen duurde. Onder druk van de oprukkende Hunnen vanuit het oosten moeten de Goten gedacht hebben: "Ik vertrek". Op hun trektocht joegen ze Germaanse stammen voort die op hun beurt het Romeinse Rijk binnen vielen, wat uiteindelijk leidde tot een "ik vertrek" van de Romeinse overheersers en het inluidden van de donkere Middeleeuwen.
Saillant detail: het op drift geraken van de Hunnen zou veroorzaakt zijn door hongersnood. Er ontstond voedselgebrek door veranderingen in de vegetatie op de steppen van Centraal-Azië, als gevolg van..... klimaatverandering!

In 2005 verscheen het programma "Ik vertrek" op de Nederlandse televisie bij de TROS, gebaseerd op het Engelse format "No going back", dat ook de inspiratiebron was voor "Het roer om" van RTL4 en "Wij emigreren", dat sinds 2019 bij SBS6 te zien is.
Allemaal zogeheten "reality-series", waarbij echtparen of hele families besluiten om in een buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. Zeer populair bij de programmamakers omdat het geen rochel kost om zoiets te maken en TV-vermaak oplevert dat toch op een behoorlijk kijkerspubliek kan rekenen.
Ik verdenk de makers van een zekere sadistische inslag, want het lijkt erop dat het best gescoord wordt als de hoofdpersonen in het programma flink op hun bek gaan en dat daar ook enigszins op gestuurd wordt. Zijn de programma's daarom misschien populair? Omdat mensen genoegen scheppen in het falen van anderen omdat hun eigen tekortkomingen daarbij dan misschien gunstig afsteken?
Ik weet het niet. Ik ben in ieder geval geen fan. Maar als u het leuk vindt, moet u vooral blijven kijken, hoor. Misschien heb ìk wel geen smaak.......
Kijk, als ik zo'n figuur als Martien Meiland, die via "Ik vertrek" zelfs een eigen programma "Chateau Meiland" kreeg bij SBS6, langs zie komen op TV, dan kan ik daar toch echt niet langer dan een minuut of twee naar kijken. Dan zapp ik weg. Ik krijg jeuk van die man. Waarom?
Misschien omdat ik gêne voel of boosheid dat die programmamakers zo'n sneue man zichzelf voor schut laten zetten voor het oog van de camera, alles omwille van de kijkcijfers. Aan de andere kant, hij schijnt het wel leuk te vinden. Misschien omdat hij een flinke financiële tegemoetkoming ontvangt voor zijn clowneske optreden? Of misschien omdat de man gewoon mediageil is. Ik weet het niet, maar het is aan mij niet besteed.
En als afgelopen jaar dit programma bij de jaarlijkse Gouden Televizierring uitreiking ook nog wordt uitgeroepen tot beste Tv-programma, dan word ik nieuwsgierig naar de mensen die hierop gestemd hebben. Ik zou willen dat Gijs Rademakers van Een Vandaag daar eens een onderzoekje naar zou doen. Is dit werkelijk de mening van de gemiddelde Nederlander? Dan begin ik mij voorzichtig af te vragen of ìk hier nog wel thuis hoor en in mijn hoofd begint het lied "België" van het Goede Doel rond te zingen.

Afrikanen ontvluchten hun land, op zoek naar een betere toekomst, Irakezen gaan op de loop voor Assad en de inwoners van Jakarta ontvluchten hun stad, die langzaam in de zee wegzinkt. Daarnaast zien duizenden Australiërs zich genoodzaakt om te vertrekken vanwege de enorme bosbranden die het continent al wekenlang teisteren. Wie weet moeten wij Nederlanders in de toekomst ook wel hogere gronden op gaan zoeken, willen we droge voeten houden.
Misschien bestaat tegen die tijd ook de mogelijkheid om te vertrekken naar een andere planeet, naar andere melkwegstelsels......, een plaats tussen de sterren waar je heen kunt gaan.

Eigenlijk is die Grote Volksverhuizing nooit opgehouden, heeft hij door de eeuwen heen steeds plaats gevonden. Vaak ging men op de vlucht voor vervolging, onderdrukking of hongersnood (De Grote Hongersnood in Ierland van 1845-1850 deed duizenden vertrekken naar de VS). Soms hadden deportaties plaats zoals in Nazi-Duitsland en de Stalinistische Sovjet-Unie. En wat te denken van de verplaatsing van Afrikaanse slaven naar de plantages in de Nieuwe wereld.
Meestal was het "Ik vertrek" geen vrijwillige keuze......

Bijna vier jaar geleden zei Groot-Brittannië "Ik vertrek" tegen de EU. Aan het einde van de maand lijkt dat inderdaad te gaan gebeuren. Door de ene helft van de bevolking een toegejuicht, voor de andere helft een gedwongen vertrek.
Arm, verscheurd Brittannië..... En nu, als klap op de vuurpijl, zeggen Meghan en Harry ook nog: "Ik vertrek". Ze hebben geen zin om nog langer in de Britse royalty poppenkast mee te spelen en doen daarom een dikke doei naar de Britse bevolking.
Ik begrijp dat wel, net zoals de ene helft van de Britse populatie. Altijd te moeten leven in de wetenschap dat elk woord dat je uitspreekt, elke beweging die je maakt met argusogen gevolgd wordt en breed wordt uitgemeten in de roddelbladen. Prins Harry weet als geen ander waartoe deze ziekelijke bemoeizucht kan leiden.
De andere helft van de bevolking spreekt er schande van omdat ze vinden dat ze recht hebben op dit "volksvermaak" omdat ze er via de belasting "voor betalen". Ze hebben de mond vol over het recht op privacy maar dat schijnt voor de royalty's niet van toepassing te zijn.
Empathie lijkt een steeds schaarser goedje te worden......


Bij vertrekken denk ik ook aan aankomen. Alleen hoor je daar niet zo veel over.
Ja, half november komt de mededeling dat Sinterklaas is aangekomen.
En zo aan het begin van het jaar hoor je dat ook al die mensen die gestopt zijn met roken aankomen.
Oja, die klappen die Badr Hari en Rico Verhoeven aan elkaar uitdeelden.
Die kwamen ook aan.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten