zondag 9 augustus 2020

Terreur van de minderheid


Deze week viel mijn oog op een schokkend artikel in het AD:
Audi onder vuur na 'seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet.
Nee, het schokkende zat voor mij niet in het feit dat een groot automerk zich verlaagd zou hebben tot het gebruik van seksistische afbeeldingen in haar advertentie om een nieuw model te promoten.
Ik vond vooral de reactie van Audi op alle ophef schokkend.

In het artikel lees ik dat de Duitse autofabrikant Audi diep door het stof gaat voor het plaatsen van een foto van een klein meisje dat, leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen, een banaan eet. Na felle kritiek is de afbeelding van de site van Audi verwijderd en schrijft het bedrijf: "We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld."  
Dan denk ik: Ben ik nou naïef of is de hele wereld gek geworden?

Ik kijk naar de betreffende foto en ik kan alleen constateren dat je toch wel een hele verdorven zieke geest moet hebben om hierin iets seksistisch te zien. Deze "critici" vonden de afbeelding seksueel suggestief omdat volgens hen de combinatie van bananen en sportwagens symbolen zijn van mannelijke lust. Dat juist een kind de banaan eet, is volgens anderen provocerend en zou levensgevaarlijke reacties uit kunnen lokken. Wat voor perverse denkbeelden heeft zo'n iemand?
Ik mag er toch in redelijkheid van uitgaan dat de opstellers van deze advertentie nooit of te nimmer verwacht zullen hebben dat deze foto als aanstootgevend ervaren zou worden? Sterker nog, in een twitterbericht naar aanleiding van alle ophef laten ze weten dat er voor gekozen was om de nieuwe Audi RS4 in een serie foto's als gezinswagen te promoten door de wagen af te beelden met de verschillende gezinsleden en de keuze van een klein meisje lijkt mij in zo'n serie dan ook volkomen gerechtvaardigd.
Maar...... waarom bied je dan je "oprechte" excuses aan?

Ik vind het schokkend dat een miljardenbedrijf als Audi door de knieën gaat vanwege de uitlatingen van een aantal zieke geesten. Daarbij denk ik dat de reactie ook nog eens hypocriet is, omdat ik niets geloof van dat "oprechte". Natuurlijk zijn ze gewoon schijtziek van het feit dat een stelletje perverselingen hun reclamecampagne onderuit haalt, maar om imagoschade te voorkomen denken zij dat het noodzakelijk is om zo te reageren.
Ik denk dat je met zo'n reactie een verkeerd signaal afgeeft. Je laat jezelf in de hoek drukken van diezelfde perverselingen. Figuren die zelfs door het strafrecht niet serieus genomen worden en vanwege hun afwijking TBS opgelegd krijgen als ze aan hun dwangmatigheden hebben toegegeven. En naar de mening van zulke figuren laat jij je oren hangen? Je geeft op deze manier toe dat deze foto eigenlijk "niet kan". Je doet alsof je niet goed hebt nagedacht, dat het een vergissing was waar je spijt van hebt. Maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. En intussen gaan daardoor een heleboel mensen óók denken dat dit een aanstootgevende foto is......
Zo beïnvloedt de terreur van een minderheid ons denken.


Nog zoiets.
Deze week werd bij de quiz "De slimste mens" de vraag gesteld: "Wat is baarschaamte?"
Baarschaamte, het equivalent van babyschaamte, is dat je je eigenlijk zou moeten schamen als je in deze onzekere tijden nog het lef hebt om een kind op de wereld te zetten.
Het achtervoegsel -schaamte werd verkozen tot het woord van 2019 door het Genootschap Onze Taal naar aanleiding van de hele trits "schaamte"-woorden die in dat jaar onze taal kwam "verrijken".
Vliegschaamte, vleesschaamte, bezorgschaamte.....
In diezelfde quiz werd zelfs gesproken over cappuccinoschaamte.
Cappuccinoschaamte? Waarom zou ik mij in vredesnaam moeten schamen omdat ik een kopje cappuccino drink? Omdat daar melk in zit. En melk komt van een koe. En koeien zijn slecht voor het milieu.
Man.....!!!!!

Ik vind het prima dat je jezelf vragen stelt omtrent je gedrag, dat doe ik ook. En als jij denkt of vindt dat jouw gedrag schadelijk is voor het milieu, voor de dierenwereld of voor moedertje aarde in het algemeen, dan mag jij je daar best voor schamen als jij je daar gelukkig bij voelt.
Het wordt een ander verhaal als jij die vragen gaat stellen bij het gedrag van anderen en deze personen gaat terroriseren omdat zij volgens jou niet het gewenste gedrag vertonen. Natuurlijk mag je ze met steekhoudende argumenten bestoken om hen hun "dwaling" te laten inzien. Maar dit moet wel altijd met respect gebeuren. Net zo goed als jij heeft ieder mens tenslotte recht op zijn of haar eigen mening. En daar gaat het de laatste tijd nogal eens mis......

We zijn een beetje doorgeslagen.
Natuurlijk hebben de #metoo beweging, Kick out Zwarte Piet en BLM recht van spreken en is het hun goed recht om tijdens demonstraties hun mening te ventileren. Maar het mag nooit met zoveel agressie gepaard gaan, dat mensen die een andere mening zijn toegedaan zich bedreigd gaan voelen of als racist of seksist worden weggezet.
En hoewel het vaak om minderheden gaat die hun mening trachten op te dringen, hun impact op de maatschappij is groot.
Te pas en te onpas worden mensen omwille van hun mening veroordeeld. Je kunt geen grap meer maken of je wordt uitgemaakt voor racist, seksist of beschuldigd van discriminatie. En om deze veroordelingen af te wenden....... zeggen we maar niets meer.
Terreur van de minderheid.....



1 opmerking: