zondag 22 november 2020

Voor een prikje (2)

 
Eindelijk! Er gloort licht aan de horizon! Twee grote farmaceuten, Pfizer en Moderna lijken een goed werkend en veilig vaccin tegen Covid-19 ontwikkeld te hebben. Als ook de laatste onderzoeken positief kunnen worden afgerond, is de weg vrij voor massale vaccinatie.
Maar hoewel we al maanden lang mopperen en klagen over de beperkingen die ons vanwege de pandemie worden opgelegd, lijkt nu een groot deel van de bevolking zich niet te willen laten inenten!
Je zou toch denken dat èlke Nederlander voor een prikje op de eerste rij wil zitten......

Ik respecteer mensen die vanwege hun geloofsovertuiging tegen vaccinatie zijn. 
Gelukkig hoef ik ze niet te begrijpen. Want echt, met de beste wil van de wereld lukt me dat niet. Nemen ze ook geen paracetamolletje als ze hoofdpijn hebben? Ik ken heel wat goede christenen die een bril, een gehoorapparaat of steunzolen dragen.
Maar oké, als zij dat prikje niet willen "omdat dat niet mag van hun geloof", mijn zegen hebben ze.
Al moeten ze natuurlijk wel beseffen dat dat regeltje verzonnen is door hun kerkelijk leiders en in geen enkel evangelie terug te vinden is. Én dat wij, als wij ons wèl laten vaccineren, hen minder kwetsbaar maken voor het virus doordat wij groepsimmuniteit opbouwen.
Zo doen wij wèl een christelijke daad van naastenliefde terwijl zìj dat slechts met de mond belijden.....

Wie ik ook niet begrijp, maar waar ik ook weinig tot geen respect voor op kan brengen zijn de complotdenkers die geloven, dat ze met het vaccin ook een nanochip krijgen ingespoten, waardoor ze altijd traceerbaar zullen zijn of waarmee hun handelen zelfs kan worden beïnvloed. U weet wel, die slachtoffers van de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg, die beweren dat we geregeerd worden door babybloed drinkende pedofielen.
De wachtlijsten voor een hersentransplantatie zijn lang.........

En dan heb je natuurlijk ook nog de professionele antiïsten. Die figuren die altijd en overal tegen zijn, van wat van hogerhand wordt gevraagd of verordonneerd. Maar.... deze groep is simpel over te halen hoor.
Laat ze gewoon weten dat zij worden uitgesloten van het vaccinatie-programma......

Mensen waar ik wèl respect voor heb én die ik begrijp, zijn de gezonde twijfelaars.
Kijk, het is nooit slim om alles wat je hoort of wordt voorgehouden maar voor zoete koek te slikken. Zelf nadenken gebeurt naar mijn mening toch al veel te weinig dezer dagen, zeker als je de tsunami aan fake news in de media (en de social media in het bijzonder) in ogenschouw neemt. Wie kun je vandaag de dag nog geloven op zijn mooie blauwe ogen?
Als Hugo de Jonge beweert dat de komende vaccins ab-so-luut veilig zijn, dan kan ik mij voorstellen dat niet iedereen dit zonder voorbehoud gelooft. Hugo heeft in het recente verleden té vaak zaken rooskleuriger voorgesteld dan ze waren. Denk maar aan het voor handen zijn van voldoende beschermingsmiddelen en zijn beloften omtrent het op orde zijn van de testcapaciteit.
Ja Hugo, dat mensen een beetje wantrouwend zijn, is ook een beetje joùw schuld.

Trouwens, een 100% veiligheid kan en mag nooit beloofd worden, gewoon omdat die er niet is!
Natùùrlijk zullen sommigen bijwerkingen ervaren na inenting met zo'n vaccin, maar zo lang deze licht en van voorbijgaande aard zijn, moeten we dat accepteren. Misschien zullen bepaalde bijwerkingen pas op termijn zichtbaar worden, al zijn hiervan nauwelijks voorbeelden van bekend bij andere vaccins.
En stel, ik zeg stel dàt de kans bestaat dat er wereldwijd pakweg 100 mensen komen te overlijden als een direct gevolg van vaccinatie tegen Covid-19. Moeten we dan die vaccins maar weigeren? Met als gevolg dat er wereldwijd waarschijnlijk nog vele duizenden, misschien wel miljoenen komen te overlijden aan het virus?

Bijwerkingen, geldt dat niet voor àlle geneesmiddelen die in omloop zijn? Lezen we altijd de bijsluiter?
Ik waag het te betwijfelen, want als je leest wat je van sommige geneesmiddelen allemaal kunt krijgen, zou je bijna niets meer durven slikken. Toch slikken we ze. Waarom?
Omdat we erop vertrouwen dat het toezicht op de farmaceutische industrie dùsdanig stringent is dat risico's echt minimaal zijn.

Onbekend maakt onbemind. Dat geldt ook voor vaccins. Het ongewisse maakt mensen kopschuw.
We stappen wel op de fiets, in de auto, terwijl we wéten dat dat niet zonder risico is. We bestijgen een ladder om de ramen te zemen, om de buitenboel te verven. We kènnen de gevaren maar hebben besloten dat de risico's acceptabel zijn en staan er daarom verder niet bij stil.
We roken, we drinken, we eten te veel roze koeken.
En in het weekend nemen we een pilletje.
Soms twee.
Of een lijntje.
En met Oud en Nieuw willen we eigenlijk wèl vuurwerk afsteken......

De kans dat we komen te overlijden door ons handelen of door onze leefgewoonten (of doordat we wonen in de buurt van Tata Steel bijvoorbeeld) is vele malen groter dan door een prikje tegen Corona......


Deze week mag ik de griepprik gaan halen.
In voorgaande jaren liet ik dat nog wel eens aan mij voorbij gaan. Waarom? Omdat ik ooit een keer behoorlijk ziek geweest ben na zo'n griepprik en ach, het is bekend dat deze prik maar beperkt bescherming biedt. Bovendien vindt inenting niet op grote schaal plaats, zodat groepsimmuniteit nooit bereikt wordt (en trouwens ook niet wordt nagestreefd), dus daar hoef je het óók niet voor te doen.
Dit jaar laat ik mij wèl inenten. Gewoon, omdat ik denk dat een flinke griep je weerstand behoorlijk kan doen afnemen en je daardoor vatbaarder wordt voor andere infecties (zoals corona).
En als ik straks opgeroepen word om gevaccineerd te worden tegen Covid-19, dan ga ik dat prikkie óók halen. Niet alleen om zèlf beschermd te zijn tegen het virus, maar om zo snel mogelijk weer terug te kunnen keren naar het normale leven. En daar is (bijna) iedereen bij nodig.
Ik wil weer knuffelen!

Komt het vaccin nog op tijd voor Amerika?
Wat riep hij ook al weer?
"America first....!" (?)
Vuile leugenaar......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten