zondag 12 februari 2012

Friezen en dooien


Bent u ook aan de beterende hand?
Is de koorts al wat gezakt?
It giet net oan.
Toch jammer.
Niet alleen omdat we nog wat langer zullen moeten wachten op "De Tocht der Tochten", maar vooral voor de echte Friezen vind ik het sneu.
Ze hebben er alles aan gedaan.
Een dapper volk.
Een trots volk.
Terecht.

Ik heb een diepe bewondering voor die Friezen.
Voor hun nuchterheid.
Deze wordt vaak toegeschreven aan ons, Hollanders, maar als het over ijs en schaatsen gaat, raken velen van ons al snel los van de realiteit.
Zodra het kwik het ook maar één keer waagt om onder de -5 te komen, gaat het rumoeren, roezemoezen: Hij komt!
Een soort Sinterklaasgevoel maakt zich van ons meester.
We kunnen van de spanning niet meer slapen en kruipen 's nachts uit bed, blazen een gaatje in de ijsbloemen op de ruiten om te zien of de maan wel door de bomen schijnt.
We kijken 's middags met rode oortjes naar het inderhaast geprogrammeerde IJsjournaal.
Het had nog leuker geweest als Diewertje het had gepresenteerd.
Met dansende bekertjes chocolademelk en koppen erwtensoep onder in het beeld.
Prachtig toch om zo'n oud, klein Fries boertje, met zo'n doorgroefde kop, te horen vertellen dat hij vorig jaar nog door het ijs is gezakt en koppie onder ging.
En dan de journalist die hem vraagt of hij dat overleefd heeft.....
Ach, als de koorts maar hoog genoeg is, dan weet je soms niet meer wat je zegt of vraagt.
Ik moet bekennen dat ik me ook heb laten meeslepen door de berichtgeving in de media en me verkneukelde bij het vooruitzicht om het eindelijk weer eens mee te maken. Die prachtige beelden van de laatste drie tochten zijn in mijn geheugen gegrift.
En als ik om mij heen keek en luisterde was ik niet de enige.
Nee, wij Hollanders zijn kwetsbaar als het om de Elfstedenkoorts gaat.
Mijn buurman krijgt al lichte verhoging als eind augustus de ijscoman de straat indraait.

Dan de Friezen.
Zij laten zich niet meeslepen door emoties.
Ze willen die tocht net zo graag, misschien zelfs nog liever als wij.
Maar 15 cm is 15 cm.
De rayonhoofden staan pal.
Nee, niet stiekem er een centimeter bijlullen.
15 cm. Wat de mannen van de jongens onderscheidt.
Daar wordt niet over gemarchandeerd.
Helder en duidelijk. Hou je aan de feiten.
Kunnen ze in Den Haag nog een hoop van leren.
En regels zijn regels.
Waar wij al gauw komen met een: "Ach..."
Niet de Friezen.
Stempelpost gemist? Geen kruisje en verwijderd uit de uitslag. Sorry Piet.
1 Minuut over 12 aankomen op de Bonkevaart? Jammer.
Zo bewaken ze met verve dit Cultureel Erfgoed.
Ook door het buiten de deur houden van de commercie.
Ze houden de rug recht als multinationals met rammelende beurzen bij hen aankloppen.
Daar blijven ze ijskoud onder.
Het zal hen worst wezen.
De Elfstedentocht is niet te koop.
Als Sepp Blatter straks aftreedt, stel ik voor dat wij Wiebe Wieling voordragen.

Maar...
We laten nog niet alle hoop varen! Het kan nog goed komen. Als volgende week de vorst weer wil toeslaan....
En koorts is net als ijs.
Ook die kan dan zo weer terug zijn.
We zijn tenslotte nog aan het uitzieken.
Wiebe heeft het zo prachtig gezegd.
Mart heeft beloofd dat het een tegeltjes wijsheid zou worden.
Bij deze:

Marketing Fryslân heeft 1 miljoen gemeenschapsgeld in het noodlijdende(?) bedrijf Endemol gestoken om de RTL-misdaadserie "Moordvrouw" mede te financieren ter promotie van de provincie Friesland.
Leuke hoofdrolspeelster hoor, maar het blijft natuurlijk toch gewoon een Japanse mevrouw die een Nederlandse rechercheur speelt.
Zonde van het geld.
Je moet verdorie geld van zo'n firma eisen om in jouw mooie provincie te mògen filmen!
En dan die titel: "Moordvrouw", dat roept ook niet meteen associaties op met Fryslân.
"Friezen en dooien" had beter gepast.
Wil je Friesland promoten?
Laat gewoon weten dat de rayonhoofden bij elkaar komen voor overleg.
Ook al is het half augustus.
De hele wereld zal zijn blik richten op Friesland.

Hoe zit u trouwens in uw aardewerk?
Hou eBay en Marktplaats in de gaten.
Ik denk dat er binnenkort een behoorlijke partij op de markt komt.
Voor weinig....








2 opmerkingen:

  1. Goed geschreven piet, ik kan wel zeggen : hoe verzin je het bij elkaar ,maar alles is nog waar ook moet ik zeggen.
    Piet,gho ohn so !!! of zo iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens voor Sepp Blatter, Wiebe Wieling. Duidelijkheid en geen "gesjoemel"met niets en niemand. Toch hoopte ik in stilte dat die tocht door ging!! Ik kreeg vorige week zaterdag echt de kriebels toen ik tijdens een wandeling,oer hollandse schaats pret zag op de Hatertse vennen.
    Helaas bleken mijn schaatsen uit de jaren 60 niet meer te passen. Nu ben ik opzoek naar ouderwetse onderbinders voor je weet maar nooit. Eens wil ik me toch weer op glad ijs begeven!
    Piet je sloeg met je verhaal weer de spijker op z'n kop

    BeantwoordenVerwijderen