zondag 16 maart 2014

Allemebassies


Het Carnaval zit er weer op.
Ook dit jaar trok kapel "Ladderszat" uit Roelofarendsveen naar het Brabantse Uden om daar de feestvreugde te verhogen, zo las ik op hun Facebook pagina.
Dit jaar in een prachtige outfit, zoals op bijgevoegde foto te zien is.
Allemaal Bassies.
En neef Wim als Adriaan.
Kosten nog moeite lijken gespaard om zo goed mogelijk voor de dag te komen, en de gelijkenis zo volmaakt mogelijk te doen zijn.
Pruiken, kleding, schoenen en schmink, alles is tip-top in orde!
Waarschijnlijk hebben zij in het verbale ook nog de nodige "allememachies" gebezigd.
Ik vraag mij af hoe de bandleden in het Udense werden aangesproken.
Laat me raden.
Als Bassie?
Mijn vervolgvraag zou zijn in hoeverre zij zich beledigd voelden als ze zo werden benaderd......

Gelijken op.....
Sommige mensen doen het doelbewust.
Ze doen hun best om zoveel mogelijk op hun idool te lijken.
Zo zijn bijvoorbeeld de Elvis look-a-like's in ons land niet te tellen.
Anderen overkomt het onbewust.
Ze zijn er niet op uit, maar lijken fysiek soms op een bekend of beroemd persoon.
Maar ook bepaald gedrag kan leiden tot de vergelijking met een bekend iemand.
Afhankelijk van de status van deze figuur zullen zij zich gevleid, dan wel beledigd voelen.
Vrouwen zullen een vergelijking met Florence Nightingale moeiteloos verdragen, terwijl ze gepikeerd zullen reageren als ze voor Kenau worden uitgemaakt.
Toch kan hun gedrag er toe leiden dat ze zo'n etiket opgeplakt krijgen......

Ik moest hieraan denken toen vrijdag, na een tenenkrommend weekje politiek Den Haag (vermeende ronselpraktijken, het halsstarrig vasthouden aan de datum van half mei om de effecten van de verhoogde accijnzen te evalueren en het debat over het handelen van staatssecretaris Teeven in het verleden), de HH politici al twitterend weer met elkaar over straat rolden.
Wat een gênante vertoning!
Als een politicus zich als een ware volksmenner manifesteert en bevolkingsgroepen als minderwaardige mensen wegzet, moet hij niet gek opkijken als hij met een volksmenner uit het verleden, die hetzelfde deed, wordt vergeleken.
En juist de man, die de mond vol heeft over "vrijheid van meningsuiting" en vindt, dat hìj alles mag en moet kunnen zeggen, dreigt meteen met een kort geding als een ander iets zegt wat meneer niet bevalt.
Het meest treurige is, dat Fouad Sidali, die zijn twitterbericht waarschijnlijk in een vlaag van (terechte) woede verstuurde, zijn uitspraak meteen inslikt.
Maar ja, dat doen beschaafde mensen.
Als dank krijgt hij van Wilders nog een trap na.....
Maar ja, dat doen onbeschaafde mensen.
De plaats van beide personen op de ladder der beschaving lijkt me evident.
Een persoon demoniseren, nee, dat mag niet!
Een hele bevolkingsgroep demoniseren?
Dat ligt blijkbaar anders......

Ik zou de heer Wilders er op willen wijzen dat godslastering sinds 3 december 2003 uit het Wetboek van Strafrecht is geschrapt.
Ik heb namelijk het idee dat hij op grond van dit oude artikel vond dat hij de uitspraak van Sidali niet hoefde te pikken.
Ik weet niet of u hem deze week op de buis hebt zien rondparaderen tijdens de campagne in Den Haag?
Als de Messias op Palmzondag........
Weerzinwekkend.

De plaatselijke politici, die komende week hopen uw stem binnen te halen, zullen wel blij zijn met al dat gedonderjaag in Den Haag.
In ieder geval de kandidaten van plaatselijke lijsten.
De aan landelijke partijen gelieerde kandidaten zullen de uitslagen waarschijnlijk met samengeknepen billen tegemoet zien.....


Het zou mij trouwens niet verbazen als de strafbaarstelling van illegalen nu definitief van de baan is.
De kruiperige opstelling van de PvdA tijdens het debat over het doen en laten van Teeven in het verleden was ongetwijfeld het wisselgeld wat betaald moest worden om dit te bewerkstelligen....
Toch nog één lichtpuntje.......

En,.... mocht u hem gemist hebben......
Een weergaloze bijdrage van Lucky TV!



Sjaantje en Wannes zongen het al in "De Maagd van Moerveen"
Politiek? Een grote kliek!

Tegen: Politiek, politiek, dat maakt mij toch zo ziek,
al dat gekibbel, gekift en gekijf
Politiek, politiek, vreselijk babbelziek.
Slap ouwehoeren, ’t heeft niets om het lijf.
Straks moet ik weer stemmen, maar ik zou het niet weten,
‘k word toch door de hond of de kat weer gebeten.
Gedane beloften zijn van elastiek.
Politiek, politiek, po-politiek!

Voor:               Politiek, politiek, dat maakt mij energiek,
fijn discussiëren, daar houd ik zo van.
Politiek, politiek, ik dien graag van repliek.
Ik doe voor de burger zoveel als ik kan.
Besturen, besluiten, beslissingen nemen,
worstelen met informatiesystemen.
Komt daar een drogist of een automatiek?
Politiek, politiek, po-politiek!

Tegen: Politiek, politiek, rechtse bal of bolsjewiek,
’t is allemaal toch een grote pot nat.
Politiek, politiek, kruiperig en fanatiek,
gooien ons geld in een bodemloos gat.
Ze zitten daar om hun eigen broek op te houden,
proberen alleen maar hun zin door te douwen.
Een stel egoïsten, geen oog voor ’t publiek.
Politiek, politiek, po-politiek!

Voor:               Politiek, politiek, wij zijn zeer flegmatiek,
staan als een rots in de branding zo vast.
Politiek, politiek, houden van polemiek,
jagen een tegenstander graag op de kast.
Gemeenschapsgeld uitgeven is onze hobby,
wij zijn ook niet vies van een stevige lobby.
Het land heeft ons nodig, wij zijn diplomatiek.
Politiek, politiek, po-politiek!            )

Tegen:             Politiek, politiek, een grote kliek!      )





Geen opmerkingen:

Een reactie posten