zondag 23 maart 2014

In de vaart der volkeren


Ik woon in een rustiek dorpje, in het Groene Hart, waar rust en stilte slechts verbroken worden door het gekwinkeleer van de vogeltjes en waar de heerlijke buitenlucht zo af en toe vermengd wordt (zoals deze week) door subtiele gierdampen als meneer de boer zijn weilanden voedt.
Stedelingen hebben het prozaïsch over een strontlucht.
Hoewel zij in principe in deze het gelijk aan hun zijde hebben, gebruik ik liever het meer poëtische "boerenlandlucht" (let op de alliteratie in de laatste twee woorddelen).
Toch prefereer ik het om een paar keer per jaar met deze geuren geconfronteerd te worden, dan dagelijks te moeten leven in een atmosfeer, bezwangerd met diesel- en benzinedampen.
Slechts enkele malen per jaar bruist het dorp.
Tijdens de jaarlijkse Fancy-Fair, de Jeugd-Olympiade en het Meddle-festival.
Maar verder? Heerlijk rustig.
Ik houd daarvan.

Denk echter niet dat wij in ons dorpje verstoken zijn van alle voortbrengselen van de moderne tijd.
Zeker niet.
Ook wij gaan mee in de vaart der volkeren.
Zo hebben we sinds een paar maanden heuse stoplichten in ons dorp!
Het is zelfs mijn goede vriend Henk opgevallen tijdens een van zijn vele fietsuitstapjes  en verleidde hem om vrij naar Finkers te dichten: "In Oud Ade springt het licht van rood op groen. In Oud Ade is er altijd wat te doen."
De stoplichten zijn geplaatst omdat door wegwerkzaamheden (vervangen nutsleidingen), slechts één weghelft beschikbaar is van de belangrijkste verkeersader door het dorp.
Werkzaamheden, die eind juli 2013 begonnen en een maand of drie in beslag zouden nemen.....
We schrijven nu, eind maart 2014......
Misschien een idee om de mobiele verkeerslichtinstallatie te vervangen door een permanente?
Ik weet wel waarom het allemaal wat langer duurt.
Het is lente.
Alles loopt uit......

Op de site van de gemeente lees ik, als excuus voor de vertragingen, dat tijdens de werkzaamheden grondvervuiling is aangetroffen en dat daarom extra veiligheidsmaatregelen getroffen worden zoals het dragen van mondkapjes en gekleurde overalls tijdens het werk.
Die mondkapjes kan ik plaatsen.
Maar gekleurde overalls?......
Zo'n opmerking zou je doen geloven dat deze extra voorzorgsmaatregelen de oorzaak zijn van de vertraging.
In hoeverre wordt een arbeider tijdens zijn werkzaamheden gehinderd door een mondkapje? Laat staan door het dragen van een gekleurde overall?
De gemeente verwacht dat de werkzaamheden zullen duren tot half april.
Er staat geen jaartal bij.......

Nee, wij worden niet vergeten door de bestuurders van onze gemeente!
Zo ontwaarde ik een aantal weken geleden (na goed kijken!) aan de invalsweg naar ons dorp een van de nieuwste snufjes op het gebied van de verkeersveiligheid.
Zo'n bord, dat met rood of groen knipperende cijfertjes de automobilist attent maakt op de snelheid waarmee hij het dorp nadert.
Machtig mooi!
Terugfietsend van mijn burgerplicht op 19 maart ben ik afgestapt en heb het ding eens goed bekeken.
Mooie paal.
Met een krans van venijnige stekels om baldadige jeugd van paalklimmen te weerhouden.
Bovenop een zonnepaneel welke zorgt voor de benodigde energie.
Een vernuftig staaltje van moderne technologie!

De volgende dag bleek de paal verdwenen.....
???????
Was zij, ondanks de stekels, toch ten prooi gevallen aan vandalisme?
(Geert weet vast wel wie dat dan gedaan hebben)
Werden wij gestraft omdat wij als gemeenschap op de verkeerde partijen gestemd hadden?
Had de gemeente de paal slechts "op zicht" en moest zij teruggestuurd naar de leverancier?
Of had men van gemeentewege na uitgebreid onderzoek geconstateerd dat automobilisten zich maar weinig aantrokken van de boodschap welke de paal uitzond.
Tja, hoe zou dàt nou komen?
Misschien kwam men er achter dat de paal zelfs een negatieve invloed had op de verkeersveiligheid, omdat automobilisten de linker weghelft moesten berijden (zie foto!) om enig zicht op het bord te krijgen.
Toch jammer.....

Nee, niet te veel woorden meer vuil maken aan Witte Willy.
Ondanks het feit dat ik zijn denkbeelden absoluut niet deel, had ik toch het idee dat het een uitermate sluwe en geslepen politicus was.
Hij vond dat waarschijnlijk zelf ook, maar heeft zijn hand jammerlijk overspeeld.
Hoogmoed komt voor de val.....


Het schijnt dat hij zijn haar verft, maar dat lijkt een overbodige actie.
Tja, als je zo je best doet om op iemand te lijken, moet je niet raar opkijken als je daar voor wordt uitgemaakt.
Op voorhand mijn excuses aan alle blonde vrouwen en mannen in Nederland.
Hoeven van mij ook niet het land uit.
Mogen gewoon blijven.
Ik wil zeker niet generaliseren en beweer dus absoluut niet dat alle blonde mensen dom zijn.
Maar ja......
Soms zit er wel eens eentje tussen.......

Blonde Geertje uit de polder
Kind van ’t lage land
Blond van haar en blauw van ogen
Waar zit je verstand
Blonde Geertje uit de polder
Je beseft toch wel
Door je zo te uiten
Sta je buiten spel



Geen opmerkingen:

Een reactie posten