zondag 24 maart 2019

De uil van Minerva


Mijn goede vader zei het al: "Er lopen meer gekken los, dan er vast zitten."

De campagne voor de Provinciale Staten verkiezingen werd wreed verstoord door de gebeurtenissen afgelopen maandag in Utrecht, waar een man in het wilde weg schoot op de inzittenden van een tram. Drie mensen lieten het leven en vijf anderen raakten gewond.
De beweegredenen van de dader zijn, tot op heden, nog onduidelijk. Problemen in de relationele sfeer, een terroristisch oogmerk? Of hebben we te maken met een gestoorde, doorgesnoven draaideur crimineel, die nooit vrij had mogen rondlopen. Mensen uit zijn omgeving horend, doen mij vermoeden dat het laatste het geval is.

Uit piëteit en omdat er vele vragen rezen omtrent de motieven van de dader werden de campagnes stilgelegd. Niet door Forum voor Democratie. Zij lieten een geplande bijeenkomst in Scheveningen doorgaan. Theo Hiddema, 2e man van Forum, beweert dat "ze" (wie?) de gebeurtenissen in Utrecht hen (Forum) aan willen wrijven. Ik heb niemand gehoord die toespelingen maakte in deze richting.
Voorman Baudet legt onomwonden de schuld bij het immigratiebeleid van VVD en CDA en voorspelt meer van dit soort incidenten als de bevolking woensdag geen andere keuze maakt, zo gebruik makend van de trieste gebeurtenissen in Utrecht voor politiek gewin.
Uit de verkiezingsuitslag blijkt dat vele medelanders daar niet zo zwaar aan tillen.
Waarschijnlijk is hun weerzin tegenover de gevestigde orde groter.....
Ik vind het ronduit walgelijk.

Die weerzin is te begrijpen.
Sinds de opkomst van Pim Fortuyn in 2002, die als een olifant door de porseleinkast van het met zichzelf ingenomen establishment denderde en de onvrede van het volk op niet mis te verstane wijze verwoordde, is er, na zijn dood en de teloorgang van de LPF, eigenlijk weinig tot niets gebeurd. De gevestigde partijen namen de draad weer op en naarmate de tijd verstreek groeide wederom de kloof tussen politiek en maatschappij. De leugens, de vele gebroken beloftes en het negeren van de kiezer deden de politiek verder polariseren en leidde tot een verdere verruwing en verharding van het politieke debat. Al deze zaken deed nog meer mensen de politiek de rug toekeren. Zo werd een vruchtbare voedingsbodem gecreëerd voor de opkomst van het Forum voor Democratie.
Geen wonder dat vele teleurgestelde en gefrustreerde kiezers thans hun heil zoeken bij deze partij. Of zij ook werkelijk allen het gedachtegoed van Baudet onderschrijven, waag ik te betwijfelen.

Alleen Lilian Marijnissen nam haar nederlaag als een "vent". De andere verliezende partijleiders wisten het zo te draaien dat ze eigenlijk toch een beetje gewonnen hadden. Allemaal haantjes.
Ik moest denken aan Cees van der Staay, die op de avond daarvoor tijdens het verkiezingsdebat met Kuzu verzuchtte dat zijn verlangen naar meer vrouwen in de politiek wel was aangewakkerd.
Nou Cees, voor deze ene keer ben ik het met je eens.

Zelfs Jesse Klaver stond er als overwinnaar een beetje bij als een boer met kiespijn, in de wetenschap dat zijn grootste opponent nog veel meer gewonnen had. In zijn ijver om een ander geluid te laten horen versus klimaatontkenner Baudet is hij, samen met Rob Jetten van D66, een beetje doorgeschoten, wat geleid heeft tot een polarisatie in het klimaatdebat. Tja, en als Rutte dan belooft dat die hele energietransitie zal plaats vinden op een manier, dat alle Nederlanders het mee kunnen maken en dat de financiële lasten eerlijk verdeeld zullen worden......
Dat was hèt moment dat hele volksstammen overliepen naar het kamp van Baudet. Want die beloftes van Mark, die kennen we zo onderhand wel.....

Met stijgende verbazing heb ik geluisterd naar de overwinningsspeech van Thierry Baudet, mijzelf afvragend: "Wat ìs dìt?" Even dacht ik dat ik zat te kijken naar het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Bombastische retoriek, doorspekt met moeilijke woorden, waar ik in eerste instantie geen touw aan vast kon knopen en, naar ik vermoed, velen met mij. Het was hem vergeven als hij dit alles spontaan in een euforische overwinningsroes had uitgekraamd. Dan zeggen mensen wel meer gekke dingen. Maar nee, het was een van te voren volledig uitgeschreven, en naar ik aanneem weldoordachte overwinningsrede.
Ik heb de moeite genomen om dit relaas op internet nog eens na te lezen en te herlezen. Ik moedig u aan om zulks ook te doen. Een nadere bestudering van zijn teksten doet bij mij toch wel een aantal vragen rijzen over de werkelijke drijfveren van deze demagoog. Ik zou zeggen: oordeel zelf.

In zijn overwinningsspeech citeerde hij Georg Wilhelm Friedrich Hegel: "De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij het vallen van de avond". Thierry had bij deze uitspraak duidelijk de uitkomst van de verkiezingsavond voor ogen, wat betekent, dat hij iets te vroeg juicht.
Een verkiezing winnen is één, het waarmaken van je beloftes is een heel ander verhaal.
Hegel bedoelde te zeggen, dat men pas echt inzichtelijke kennis van een gebeurtenis kan krijgen wanneer het geschiedenis is geworden.
Baudet heeft voorlopig nog niet de spreekwoordelijke wijsheid van een uil, maar ach, hij is nog jong.....


Of Pim Fortuyn werkelijk in staat geweest zou zijn om het politieke systeem te veranderen en het volk meer stem te geven, zullen we helaas nooit weten. Of Thierry Baudet deze omwenteling teweeg kan brengen? Ik heb er een heel hard hoofd in.
De tijd zal het leren...... niet de avond.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten