zondag 29 maart 2020

Doordraaien


De mededeling op 12 februari jl, dat het programma "De Wereld Draait Door" ging stoppen, heeft achteraf bezien een soort van profetische lading. Het leek toen nog gewoon het beëindigen van een succesvol programma na vijftien jaren. Maar de ontwikkelingen in de wereld deden het geplande afscheid drastisch van vorm veranderen. Deze week presenteerde Matthijs van Nieuwkerk de laatste aflevering en werkelijk, niet alleen het programma, maar ook de wereld lijkt tot stilstand gekomen......

Nee, ik was geen uitgesproken fan van DWDD. Vroeger wel. Maar een aantal jaren geleden ben ik toch langzaam afgehaakt. Het was niet meer verrassend, er was een zekere sleur binnengeslopen. Er was niet langer de verwondering dat de wereld gewoon doordraaide ondanks alle krankzinnige gebeurtenissen in een doorgedraaide wereld.
Ja, ik was jaloers op de snelheid waarmee Matthijs van Nieuwkerk zijn teksten kon uitspreken.
Maar, dat maakt je nog niet tot een uitmuntend goede talk show host. Hij miste toch de diepgang van een Paul Witteman, Jeroen Pauw, Eva Jinek of Sonja Barend. De echt kritische vraag wilde, durfde hij niet stellen. Misschien is hij daar wel te aardig voor....
En dan steeds diezelfde koppen aan de tafel. O, niet allemaal hoor, soms waren er zelfs heel interessante gasten. Maar op een gegeven moment zapp je toch weg als je hoort dat Marc-Marie alwéér als tafelheer zal aanschuiven. Je gaat dan toch vrezen voor een overdosis.....
Overigens was er donderdagavond op RTL4 een uitzending van De TVKantine waarin als hommage een schitterende persiflage van het programma werd neergezet met een briljante Carlo Boszhard als Marc-Marie Huijbrechts.
Ja, ik heb vrijdagavond gekeken naar die laatste uitzending van DWDD, maar ik moet u eerlijk bekennen dat ik het einde niet gehaald heb. Ik heb het programma weggedrukt toen ik hoorde dat Mart Smeets ook nog langs ging komen. Ik kan er niets aan doen, maar tegen deze man heb ik door de jaren heen helaas geen immuniteit weten op te bouwen, maar heb ik daarentegen een allergie ontwikkeld..... (zie: Azijnpisser)

De straten zijn leeg, scholen zijn gesloten, de economie komt tot stilstand.
Alleen in de ziekenhuizen heerst een hectische drukte, werkt men onder hoogspanning 24 uur per etmaal, de klok rond en dreigen dokters en verplegend personeel door te draaien door de constante fysieke en geestelijke druk die ze ervaren.

Er zijn echter ook idioten die doordraaien. Randdebielen die het nodig achten om ordehandhavers, winkelpersoneel of anderen die alles op alles zetten om de maatschappij draaiende te houden, in het gezicht te hoesten of te spuwen met de mededeling dat ze besmet zijn met het coronavirus. Zulke personen kunnen wat mij betreft niet hard genoeg aangepakt worden. Het gevoerde lik-op-stuk beleid met direct een stevige celstraf, daar sta ik volledig achter.

En dan die bloemen......
Nederland wordt als grootste exportland ter wereld van snijbloemen zwaar getroffen door de coronacrisis. De uitvoer naar het buitenland is nagenoeg stilgevallen. Juist op het moment dat de productie op zijn hoogtepunt raakt met een beginnende lente, een op handen zijnde moederdag. Het product, waaraan al die tuinders en kwekers hun hele ziel en zaligheid hebben gegeven, wordt vernietigd. Doorgedraaid. En in hun kielzog lijden ook alle bedrijven en ondernemers die zo afhankelijk zijn van die paar maanden Nederlandse bloemenpracht: de horeca, het hotelwezen in de Bollenstreek, de Keukenhof.....
Uiteindelijk zullen we allemaal de pijn gaan voelen......


En toch, als de wereld tot stilstand komt, gebeuren er ook mooie dingen, hoopvolle dingen.
Ons jachtige leven is met een schok tot stilstand gekomen en nu zijn we eindelijk in staat om eens even om ons heen te kijken. We zien mooie initiatieven ontstaan waarbij mensen weer aandacht krijgen voor de ander, waar ze onbaatzuchtig anderen willen helpen, een steun willen zijn voor elkaar.
We zien een algehele herwaardering optreden voor beroepen in de zorg, de verpleging, de hele dienstverlenende sector. Terecht. Volkomen terecht.
De luchtkwaliteit in Nederland is door de corona maatregelen aanzienlijk verbeterd. Metingen wijzen uit dat de concentraties vervuilende stoffen in de lucht boven Nederland met zo'n 20 tot 60 procent  zijn terug gelopen.

uitstoot stikstofdioxide boven Nederland

In een artikel van het Longfonds lees ik dat er in Nederland jaarlijks 12.000 mensen vroegtijdig overlijden ten gevolge van luchtvervuiling......
Ook bij de slachtoffers van het corona virus is er in veel gevallen sprake van "vroegtijdig overlijden ten gevolge van".
Zet je toch aan het denken.....
Misschien is deze hele corona crisis wel één gróte wake-up call voor de gehele wereld.
Althans, dat zou-ie moèten zijn......
Of er na deze crisis veel zal veranderen?
Ik ben bang van niet.
Ik vrees, dat de wereld dan gewoon weer doordraait....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten