zondag 21 juli 2019

Azijnpisser


Soms heb ik het idee dat ze onderling een wedstrijdje aan het uitvechten zijn.
Wie is de grootste azijnpisser van Nederland: Johan Derksen, Maarten van Rossum of Mart Smeets?
Zeker, in het verleden heb ik me soms doodgeërgerd aan deze figuren, maar naarmate de tijd vordert begin ik steeds meer medelijden met hen te krijgen. Eigenlijk zijn het gewoon een beetje sneue mannen.....

Ik realiseer mij nu meer, dat Johan en Maarten gewoon een rol spelen in de programma's waarin zij optreden. In het programma VI (voorheen Voetbal Inside, nu Veronica Inside) is Derksen nou eenmaal ingehuurd om te beledigen en te schofferen. Een rol, hem op het lijf geschreven en die hem overigens schijnbaar moeiteloos afgaat. Alles voor de kijkcijfers.....
Kijk, als hij vol vuur praat over de muziek van vroeger, dan vergeet hij die rol even en wordt zowaar bijna een aimabele man.
Maarten is al sinds jaar en dag "het Geweten" van de spelshow "De Slimste Mens" en is ongetwijfeld een publiek trekkende factor voor het programma. Ik heb het altijd een humorvolle man gevonden en in het verleden vond ik zijn bijdragen vaak leuk en spitsvondig en kon ik zijn bijdragen waarderen, maar sinds dit seizoen (ik heb een paar afleveringen gezien) heb ik het idee dat hij vooral probeert te scoren met grof taalgebruik, gescheld en platte beledigingen. Is dit op verzoek van de programmamakers? Alles voor de kijkcijfers?
Ik heb namelijk het idee dat hij eigenlijk een ontzettend leuke en aardige opa is.

Mart is een heel ander verhaal.
Al in 2012 dacht ik (en velen met mij) enige barstjes te ontwaren in zijn statuur van groot sportjournalist (zie: Oude paarden). Mart zelf zag dit niet. In de loop der jaren had hij als gedreven en begeesterd sportliefhebber een enorme know how opgebouwd, met name op het gebied van het  wielrennen. Samen met zijn kennis groeide echter ook zijn eigendunk, wat leidde tot arrogantie, bijna grootheidswaanzin en het idee van onfeilbaarheid, wat bij een deel van het tv-publiek toch enige weerzin ten aanzien van zijn persoon opwekte.
Ik vond het dan ook niet zo verwonderlijk dat hij enige tijd later door de NOS bonzen aan de kant geschoven werd.
Hij werd uit "zijn" Tour de France geknikkerd en mocht niet langer leiding geven aan zijn geliefde programma "De Avondetappe".
Dit heeft zijn ego ongetwijfeld een enorme knauw gegeven. Toen enkele jaren later bleek dat ook nog eens zijn held en "vriend", de door hem bewierookte wielerheld Lance Armstrong welke hij te vuur en te zwaard verdedigde tegen rondruisende dopingroddels, de kluit (en dus ook Mart) belazerd had, moet dit hem als een mokerslag getroffen hebben.
Geen wonder dat hij is veranderd in een gedesillusioneerde, verzuurde man. Best een beetje zielige figuur, waar je medelijden voor op zou kunnen brengen.
In zo'n situatie is het verstandig de luwte op te zoeken om daar je teleurstellingen in stilte te verwerken, je wonden te likken.

Maar Marts ego kan niet zonder aandacht en schijnwerpers. Daarom zien we hem regelmatig verschijnen in praatprogramma's omdat hij ongetwijfeld vindt dat het Nederlandse volk recht heeft op zijn mening. Zijn optredens zijn vaak tenenkrommend omdat hij niet alleen een enorme drive heeft om zijn kennis te etaleren en zichzelf zo als een vervelende betweter neer zet, maar ook omdat hij niet altijd in staat is om zijn frustraties ten aanzien van het (in zijn ogen) hem aangedane onrecht te onderdrukken.

Deze week zag ik een bericht langskomen dat half Nederland over Mart was heen gevallen naar aanleiding van zijn optreden in het programma Jinek.
Ik heb de uitzending via Uitzending Gemist bekeken.......

Eva begint de avond met het bericht dat er een onderzoek komt naar het optreden van twee agenten bij de aanhouding van de moordenaar van Anne Faber. Ze doet een rondje langs haar gasten om te vragen wat zij daar van vinden. Aangekomen bij Mart, die vanaf het begin al verveeld aan tafel zit, is het antwoord: "Hetzelfde...", zich zo aansluitend bij het genuanceerde antwoord van de vorige spreker Joost Vullings. Als Eva verder vraagt antwoordt hij verveeld: "Ja, een wout of een smeris moet zich ook aan de regels houden". "Een volkomen legitieme mening, maar waarom gebruik je die denigrerende benamingen voor een politieagent, Mart?", had ik Eva graag horen vragen.
Ook over het ontslag van Jan de Jong bij Feyenoord wordt door Eva naar Marts mening gevraagd. Logisch, hij is of was of vindt zichzelf toch een groot sporticoon? Nog voor zij haar vraag helemaal heeft uitgesproken wordt ze door Mart afgekapt: "Ik heb geen enkel inzicht in de voetbalwereld."
Hij straalt duidelijk uit dat hij voor dit soort prietpraat niet aan tafel is komen zitten.
Tijdens het gesprek met patholoog Bela Kubatz, die betrokken was bij de identificatie van de slachtoffers van MH17 komt Mart af en toe in beeld. Hij kijkt verveeld rond.
Als Eva een gesprek voert met twee biologen over de intrede van exoten ten gevolge van de klimaatverandering zit hij erbij alsof hij denkt: Tsjezus, moet ik nog lang naar dit gezeik luisteren?

Eindelijk is Mart aan de beurt!
Eva houdt een mooie inleiding. Mart en Joost, die samen een dagelijkse podcast uitzenden over de Tour de France vinden dat het hele gebeuren op de schop moet omdat de interesse voor het wielerspektakel terug loopt. Eva opent met de vraag: "Maar Mart, dit is toch een geweldige tour?"
"Voor wie?"
"Voor ons, Nederlanders!"
"O ja? En voor de Zwitsers en voor de Fransen en voor de..."
"Nou, en!", roept Eva enthousiast uit.
Hij trekt een vies gezicht: "Da's wel een heel merkwaardige gedachte. Jij eigent je nu de Tour de France toe?" Hij kijkt haar aan met een blik van: meisje, praat alsjeblieft over dingen waar je verstand van hebt.....

Natuurlijk heeft Mart gelijk als hij zegt dat de belangstelling voor de Tour terug loopt, dat vooral oudere mannen nog kijken. Kijkcijferonderzoek heeft dat immers uitgewezen. En inderdaad, in de Rondes van de laatste decennia was het urenlang kijken naar de uitzendingen als het kijken naar groeiend gras en speelden Nederlanders nauwelijks een rol van betekenis. Logisch dat de interesse dan terug loopt. Maar dat is tijdens deze editie wel anders.
Volgens Mart is de Tour alleen zo groot omdat hij in de vakantieperiode wordt uitgezonden. Ja, hallo, etappekoersen worden nou eenmaal in de zomer gehouden. De klassiekers in voor- en najaar en in de winterperiode fietsen we in de modder!
En ja, de Giro en de Vuelta zijn misschien mooiere koersen, maar zijn net als de Ronde van Zwitserland en andere etappekoersen toch eigenlijk navolgingen van de Tour.
De Tour is het grootst omdat zij de oudste is en kan bogen op een geweldige heroïsche historie.
Natuurlijk hoef ik dat Mart Smeets niet uit te leggen. Hij weet dat als geen ander.
Zijn afgeven op de Tour, dezelfde Tour die hem groot maakte, riekt sterk naar kinnesinne, afgunst, jaloezie.
De Tour moet op de schop?
Volgens mij bedoelt Mart te zeggen dat hìj weer onderdeel moet zijn van La Grande Boucle, omdat het zonder hem eigenlijk helemaal niets voorstelt......


Mart Smeets. Ooit een groot sportverslaggever die vergat om op zijn hoogtepunt te stoppen en nu de teloorgang van een grootse carrière meemaakt. Alleen..... hij heeft het zelf nog niet in de gaten.
Een verbitterde, chagrijnige, zure zielenpiet......
Ik stem op Mart.

O ja, het is trouwens intussen ook voor de Fransen een interessante Tour geworden, hoor, Mart.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten