zondag 4 oktober 2020

Boontje en Loontje?

Ik zie overal om mij heen mensen weer zwaar in de stress schieten vanwege de tweede golf in de Covid-19 uitbraak. Want dat we daar in zitten, da's zeker. In 2 weken tijds zien we nagenoeg een verdubbeling van het aantal personen dat dagelijks besmet raakt. En aangezien de testcapaciteit nog steeds niet op orde is en niet iedereen die zich wìl laten testen zich ook kàn laten testen, zou het aantal nieuwe besmettingen zomaar nog eens een stuk hoger kunnen liggen.
En hoewel er absoluut geen reden tot paniek is, is lichte bezorgdheid wel op zijn plaats. De opname in het ziekenhuis van Covid-19 patiënten loopt gestaag op, evenals de bezetting van IC-bedden, echter in een dusdanig tempo dat we nog ver verwijderd zijn van de cijfers van maart/april. Maar, aangezien we daar ook niet meer wensen te komen en zeker omdat de reguliere zorg langzaam weer onder druk komt, is het alleszins te billijken dat het kabinet is overgegaan tot het nemen van verscherpte maatregelen, al waren die in eerste instantie nogal halfslachtig. Ik heb de indruk dat vooral die onduidelijkheid voor de meeste irritatie zorgt onder de bevolking. Na het (zoveelste) coronadebat deze week kwam in ieder geval iets meer duidelijkheid en werd ook eindelijk de maatregel afgekondigd dat het dragen van mondkapjes binnen publieke ruimten sterk wordt aanbevolen. Verplichting ligt juridisch lastig en lijkt ook moeilijk te handhaven.
Maar goed, er wordt weer gesport zonder publiek, de kroegen gaan eerder dicht en vooral nu Famke Louise en Diederik samen een campagne begonnen zijn tegen corona, gaat het vast helemaal goed komen.

Intussen heb ik mij deze week verbaasd over die twee kibbelende geriatrische patiënten in Amerika. 
Mijn God, wat een infantiel gedrag.
Ik heb al eerder vernomen dat oude mannetjes in verzorgingstehuizen vaker dit gedrag vertonen. Daarom verzoek ik eenieder van u om mij er stevig op aan te spreken, mocht ik mij in de nabije toekomst zodanig gaan gedragen. 
Het deed mij sterk denken aan de periode van twee jaar dat ik op de Gerardusschool een kleuterklas mocht leiden. Ik moest ook denken aan het: "Doe eens normaal man!" en het "Doe zelf eens normaal", van Geertje en Mark en kwam tot de conclusie dat wij eigenlijk best wel een beschaafd volkje zijn....
In Hollywood worden naar aanleiding van dit debat vast al voorbereidingen getroffen om een filmisch epos te creëren op basis van deze verkiezingsrace, met als werktitel: "Hoe diep een Wereldmacht kan zinken."
Het is mij in ieder geval wel duidelijk geworden dat, wie in november die verkiezingen ook gaat winnen, er de komende vier jaar weinig leiding hoeft te worden verwacht van de USA op het wereldtoneel.

Vrijdagmorgen is daar het bericht dat president Donald Trump en zijn vrouw Melanie positief getest zijn op Covid-19. Tja, je kon er eigenlijk op wachten. Waren het niet Boris Johnson in het UK en Jair Bolsenaro in Brazilië die lacherig deden over de uitbraak van het Covid-19 virus en de door medici aanbevolen voorzorgsmaatregelen aan hun laars lapten? Ze raakten besmet en Johnson kwam zelfs op de IC terecht en overleefde de ziekte nipt. Sindsdien praat hij in ieder geval met meer respect over het Covid-19 virus en doet er nu alles aan om de verspreiding van het virus in te dammen.
Bolsenaro niet. Die had slechts lichte ziekteverschijnselen en is na genezing een nog grotere arrogante kwal dan voorheen. Hij maakt zich amper druk om zijn landgenoten tegen het virus te beschermen, met als gevolg dat Brazilië een van de zwaarst getroffen landen is waar het virus dagelijks nog vele slachtoffers maakt.
Kijk, ik wil mij best aansluiten bij al die politiek en ethisch correcte mensen die Donald Trump een voorspoedig herstel toewensen, maar ik hoop voor het Amerikaanse volk toch wel dat hij in ieder geval "een béétje goed ziek" wordt, zodat hij het Covid-19 virus na zijn herstel wèl serieus gaat nemen.
Ik vrees anders dat hij zich straks, na genezen te zijn van milde klachten, als een nog grotere "asshole" gaat gedragen, even vergetend dat heel medisch Amerika zich heeft ingespannen voor zijn herstel, terwijl een groot aantal Amerikanen amper toegang heeft tot de meest basale medische zorg.
Laten we wel wezen, het is toch een beetje "eigenschuld, dikke bult". Tijdens het verkiezingsdebat met Joe Biden maakte Donald zijn tegenstander nog uit voor malloot omdat deze wèl een mondkapje draagt bij bijeenkomsten waar de anderhalve meter maatregel niet haalbaar is.
Tja, Donald, je kunt misschien ongestraft de draak steken met Joe Biden, maar ik geloof dat het corona virus dit niet zo maar over zijn kant laat gaan....


Wat denkt U? Zal Thierry zich nu achter de oren krabben, nu zijn vriendje Donald door het Covid-19 virus is getroffen of zal hij volharden in zijn standpunt dat al die coronamaatregelen allemaal flauwe kul zijn. Thierry Baudet, die in maart bij de uitbraak van de pandemie nog in paniek opriep tot een volledige lockdown. Nu bauwt hij Donald Trump na en beweert hij dat al die maatregelen helemaal niet nodig zijn.
Kijk, dat je je mening bijstelt als nieuwe informatie daartoe aanleiding geeft, is prima. Maar doe dat dan ook als stijgende ziekenhuis- en IC-opnames en oplopende besmettingsaantallen vragen om verscherpte maatregelen.
In hoeverre volgt Theo eigenlijk zijn voorman? Draagt hij ook nooit een mondkapje? Omdat dat flauwe kul is? Nou acht ik Theo een stuk verstandiger dan Thierry en ik vermoed dat de heer Hiddema wel degelijk heel voorzichtig is omdat hij beseft dat hij een behoorlijk risico loopt als hij op zijn leeftijd het corona virus opdoet. Daarom zou het Theo sieren als hij Thierry eens even stevig bij een oor zou vatten en hem vermanend zou toespreken.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten