zondag 4 maart 2018

Sportgenen


Oké, we hebben het niet gehaald. Het wonder van PeyongChang bleef uit en Sotsji werd niet geëvenaard.
Maar wat scheelde het? 20 Medailles, waarvan 8 goud!
Medailles die we al ingetekend hadden, werden niet gehaald, maar daar waren de verrassingen van Esmee Visser en Carlijn Achtereekte. En waar Sjinkie een paar medailles liet liggen, namen de shorttrack dames probleemloos het stokje over.
Het waren prachtige, spannende Spelen. Ik heb tenminste genoten.
Hoe we het over vier jaar gaan doen?
De voortekenen zijn zeer rooskleurig......

Allereerst was daar de Russische Beer, de koudegolf die deze week ons land teisterde en sloten en vaarten deed stollen tot prachtig zwart ijs. Jammer dat de wind spelbreker was, waardoor echte tochten niet haalbaar werden omdat grote windgaten te laat dichtvroren. Toch heeft een hele nieuwe generatie deze week (Krokusvakantie!) kennis kunnen maken met die oerhollandse vorm van voortbeweging. En dat zal, in combinatie met de zojuist succesvol afgelopen Winterspelen, ongetwijfeld weer zorgen voor de opkomst van nieuwe talenten, zowel voor de langebaan als het shorttrack.
Zij zagen de Olympiërs gehuldigd worden en aanschuiven bij de diverse praatprogramma's en zij zullen zeggen: "Dat wil ik ook!"
Daarbij werden deze week op 2 maart in Vriezenveen de eerste Nederlandse kampioenschappen curling op natuurijs georganiseerd. De toeloop was overweldigend en velen lijken na dit evenement met het curlingvirus besmet. Reken maar dat het Nederlandse curlingteam (met als coach Frans Bauer?) een gooi gaat doen naar het goud in 2022 in Beijing.
In de wetenschap dat drie van mijn vier kinderen afgelopen weekend naar winterse oorden vertrokken om daar te gaan skiën en snowboarden, had ik zelfs het visioen dat ik daar in 2022 aanwezig zou zijn om mijn kroost op deze alpine nummers te zien schitteren.
De eerste WhatsApp berichten over hun sportieve prestaties temperden mijn enthousiasme echter danig.
Jeroen is op de eerste dag (naar zijn zeggen) bij het ontwijken van een skiër fors onderuit gegaan, wat resulteerde in een dikke knie, bloeduitstortingen in beide benen èn een blauw oog (wat doet vermoeden dat hij ook nog ruzie gezocht heeft met die vermaledijde skiër).
Bas heeft na de eerste dag snowboarden dat M=LVVNMding ingeruild voor ski's. Het telkens weer overeind trachten te komen met zo'n  M=LVVNM plaat aan je voeten had hij na één dag wel gezien. In een toegestuurd filmpje zag ik hem later inderdaad met een big smile op zijn ski's langsglijden. 19 Seconden, zonder te vallen! Voorwaar een hele prestatie, maar ook voor hem lijkt Beijing nog iets te hoog gegrepen.
Wat mijn dochter betreft, zij is volgens de berichtgeving niet veel verder gekomen dan met ski's in de handen langs de piste staan, zich vergapend aan de prestaties van anderen....
Reken in de medaillespiegel van Beijing niet te veel op mijn nazaten......

In mijn jonge jaren kon ik aardig fietsen, hardlopen, schaatsen. Ik heb gevolleybald, gebadmintond, maar ik ben, ondanks mijn dromen, het niveau van "aardig" nooit ontstegen.
Ik heb één broer die heeft gevoetbald. Zijn kwaliteiten deden hem al snel in het bierelftal terecht komen, waar hij thuis hoorde en zich, volgens mij, ook thuis voelde.
Ach, de Pouwen zijn niet geschapen voor een topsport carrière. Wij hebben geen sportgenen.
Vanmiddag (vrijdag) mocht ik samen met mijn twee broertjes het decor plaatsen voor onze komende voorstelling. Eigenlijk anderhalf broertje, want de jongste kon maar één arm gebruiken. Geblesseerd geraakt bij zijn oefeningen in de sportschool. Ach.....
Denk nou niet dat ik sport niet weet te waarderen. Integendeel! Ik ben een echte sportconsument: zelf niet actief, maar ik kan mateloos genieten van alle sport die via de TV wordt voorgeschoteld. Van een zwart gat na PyeongChang is geen sprake, want deze week is het WK baanrennen in Apeldoorn. Chapeau voor de winnende mannen sprintploeg en voor Kirsten Wild, die al twéé regenboogtruien wist te bemachtigen. In Birmingham vindt het WK atletiek indoor plaats en dit weekend wordt er al weer gesprint op de schaats om de wereldtitel in China.

Dat sporten een gezonde bezigheid is, is maar ten dele waar en geldt zeker niet voor iedereen. Goed, je voelt je fitter en vitaler als je voldoende beweegt, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en het overvragen van de mogelijkheden van je gestel ligt op de loer. Menig jogger, hardloper of voetballer is al ineen gezakt tijdens de beoefening van zijn sport. Naar aanleiding van de tragische gebeurtenissen rond Appie Nouri vorig jaar pleit de medische commissie van de FIFA voor de aanwezigheid van een AED op alle voetbalvelden.
Een onderzoek uit 2016 wijst uit dat ruim 3,5 miljoen Nederlanders zich jaarlijks bij de dokter melden met een sportblessure. Kosten voor de samenleving ruim een half miljard euro....


En toch....... was er een Pouw aanwezig op de Olympische Winterspelen in PyeongChang!!!
Nee, niet op de pistes of op de ijsbaan. Neef Ralf hield als bassist bij Van Velzen onze naam hoog in de biertent van Heineken. Klasse maatje!
Muziek maken en een biertje drinken, kijk, dààr hebben wij de genen voor.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten