zondag 6 januari 2019

Goede voornemens


Dat is het gekke met zo'n jaarwisseling. Terwijl je eind december de neiging hebt om vooral terug te kijken, kijk je begin januari vooral vooruit. Vol verwachting naar de toekomst die voor je ligt.
Ik heb hoge verwachtingen voor het nieuwe jaar!
Niet alleen op het persoonlijk vlak, maar ook voor de wereld.
Ik barst in ieder geval van de goede voornemens!
Ik heb het ferme besluit genomen om gezonder en milieubewuster te gaan leven.

Elke dag anderhalf uur bewegen. Hardlopen, wandelen, fietsen, whatever.
En elke week twee keer naar de sportschool om daar te werken aan mijn conditie, om daarna een uurtje baantjes te trekken in het zwembad om zo mijn zwembandje kwijt te raken.
Gezonder eten. Geen suikers, geen vetten, veel groenten en fruit en geen alcohol.
En natuurlijk ook geen vlees meer, met het oog op het milieu.
Ook heb ik besloten om te stoppen met die vreselijke gewoonte van het roken.
Ik ga nog beter mijn huisvuil scheiden en producten in plastic verpakking zoveel mogelijk mijden.
Het gebruik van elektriciteit nog verder terug dringen gaat moeilijk worden.
Stofzuigen en strijken weet ik al jarenlang tot een minimum te beperken.....

Bij het begin van een nieuw jaar worden door velen goede voornemens gemaakt.
We willen de fouten uit het verleden achter ons laten en het in de toekomst beter doen.
Meer zorg dragen voor de ander en het eigen ik een beetje terug dringen naar de achtergrond.
Werken aan een betere en mooiere wereld, want die willen we toch allemaal?
Voor onszelf, voor onze kinderen en kleinkinderen.
En we weten best dat die betere wereld bij onszelf begint.
Het is zo zinloos om naar die ander te wijzen, die het in onze ogen nìet goed doet.
Het is zo gemakkelijk om bij tegenslag het hoofd in de schoot te leggen en op te geven.
Optimisme wordt vaak stevig op de proef gesteld door ontwikkelingen in de samenleving, in de politiek en ja, soms in ons persoonlijk leven.
Maar we laten ons te vaak leiden door negatieve berichten, terwijl er ook zoveel mooie dingen gebeuren. Als we ons daarop focussen is het niet zo moeilijk om het vertrouwen te behouden in de toekomst.
Zonder onze ogen te sluiten voor de minder mooie dingen die gebeuren natuurlijk. We kunnen dezen   lijdzaam aanvaarden, maar we kunnen ook bezien in hoeverre wij in staat zijn om door persoonlijke inspanning deze zaken ten goede te keren. Al is onze bijdrage nog zo miniem, alleen al de intentie zal bijdragen aan een betere wereld.

Het spreekwoord zegt: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.
Ik geloof daar niet in, want dan zou het omgekeerde ook waar zijn. Dat de weg naar de hemel geplaveid zou zijn met slechte voornemens.
Uit slechte voornemens komen nooit goede daden voort.....


Het stoppen met roken lukt al aardig.
Elke avond als ik mijn bed in stap.
Het heeft vele voordelen om zoveel goede voornemens te maken.
Iedereen zal er begrip voor hebben dat het niet allemaal in een keer lukt.
Daarom neem ik me al die dingen iedere dag opnieuw voor.
Het is in ieder geval een uitstekende manier om te leren omgaan met teleurstellingen......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten