zondag 27 januari 2019

Loslaten


Ik heb daar moeite mee.
Ik hou de regie graag zelf in handen.
Delegeren is niet mijn sterkste kant......
Soms moet je wel, omdat het onmogelijk is om alle touwtjes in handen te houden.
Dan blijkt vaak, dat anderen prima in staat zijn om de verantwoordelijkheid voor bepaalde zaken te dragen. Sterker nog, ze zijn er vaak veel beter in dan jijzelf!
Soms word je echter teleurgesteld en teruggeworpen op dat idee, dat je het beter zelf had kunnen  doen......

Was toch wel even paniek deze week!
Een sneeuwfront nadert Nederland en alle alarmbellen gaan af.
Code geel! Code oranje!
De NS besluit als voorzorgsmaatregel om minder treinen te laten rijden om ruimte op het spoorwegnetwerk te creƫren, mocht er iets fout gaan. De KLM meldt dat er mogelijk vluchten zullen uitvallen door de verwachte sneeuwval.
Verloven van gemeentewerkers worden ingetrokken om de zoutstrooiers en pekelwagens te bemannen.
Het AD laat weten dat er 546 strooiwagens en 350 sneeuwschuivers worden ingezet om de snelwegen sneeuwvrij te houden.
Al deze maatregelen deden vermoeden dat een totale ontwrichting van de maatschappij op handen was.....

Licht opgewonden stond ik dinsdag voor het raam naar buiten te turen. Want sneeuw vind ik, ondanks de overlast die het vaak veroorzaakt, een van de mooiste weersverschijnselen. Zo'n dikke witte deken die alles overdekt en de wereld een aanblik geeft van onschuld en reinheid.
Ik word daar rustig van.
Misschien omdat ik door het zien van die maagdelijk schone witte wereld even word losgeweekt van de realiteit. Dat de wereld verre van onschuldig en rein is.....
Volgens de buienradar zouden de eerste vlokken gaan vallen om 15.00 uur en het zou 4 uur lang, onafgebroken gaan sneeuwen!
De beelden van de Zwitserse Alpen met overvloedige sneeuwval, de laatste weken regelmatig in de Journaals vertoond, trokken aan mijn geestesoog voorbij. Ik zou een grote sneeuwsculptuur gaan maken! (voor een gewone sneeuwpop acht ik mijzelf wat te oud). Misschien viel er wel genoeg om een enorme sneeuwhut te bouwen!
Een korte inspectie van mijn voedselvoorraden stelde mij gerust. Ik kon het wel een weekje uitzingen, mocht ik volledig ingesneeuwd raken en van de buitenwereld afgesneden.
Verwachtingsvol drukte ik mijn neus tegen de ruit......

En inderdaad, rond drie uur begon het te sneeuwen.
Ik had het eerst nog niet in de gaten, want de "vlokken" waren zo minuscuul, dat ze voor het menselijk oog nauwelijks waarneembaar waren. Het is dat de wind de sneeuwmoleculen bij elkaar veegde en tegen een opstaand randje verzamelde. Het ging langzaam iets harder "sneeuwen" maar de sneeuwkristallen namen nimmer het formaat aan dat de naam "vlok" zou rechtvaardigen......
's Avonds, toen de "sneeuwstorm" was uitgewoed ben ik even naar buiten gegaan.
Het geluid van krakende voetstappen in de sneeuw bleef uit. Dat gaat ook niet lukken in een laagje sneeuw van een halve centimeter.
Met mijn sneeuwschop (die ik al 'stand-by' had staan) heb ik de sneeuw van twee vierkante meter verzameld. Genoeg om een sneeuwbal van middelmatig formaat te vormen.
Ik besefte dat ik alle sneeuw uit de wijk zou moeten verzamelen om een sneeuwpopje te kunnen maken.
Daar heb ik van afgezien. Lichtelijk teleurgesteld.......
Dit in tegenstelling tot Angela, die klaarblijkelijk wel die moeite heeft genomen......

Ware ik een populist, ik zou de schuld van deze mislukte sneeuwervaring ongetwijfeld leggen bij de Islam, de Marokkanen of bij Mark Rutte.....
Dat zou oneerlijk zijn.
Ik had de regie gewoon niet uit handen moeten geven.....
(zie: De Verschrikkelijke Sneeuwman)


Het schijnt dat er elders in Nederland meer sneeuw is gevallen, op sommige plaatsen viel een "pak" van wel 5 centimeter dik! Er is ongetwijfeld hier en daar een fietser onderuit gegleden en een paar automobilisten hebben de kans schoon gezien om een slippertje te maken. Maar verder?
Desondanks zal dinsdag 22 januari 2019 de boeken ingaan als de drukste spits ooit (voorlopig althans), met rond half zes meer dan 2300 kilometer file.
Hoe kan dat? Was dat nou een gevolg van de sneeuwval of van de berichtgeving?
Ik weet wel waarom de wegen zo overvol waren.
Alle mensen die nog een wintersportvakantie gepland hebben staan in Zwitserland of Oostenrijk wilden natuurlijk alvast een beetje oefenen in het rijden op besneeuwde wegen.
Ook zij zullen teleurgesteld zijn geweest......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten