zondag 3 februari 2019

Waanzinnig


En?
Viel het mee of viel het tegen? Ik bedoel uw loonstrookje van januari 2019.
Nou ja, loonstrookje, het bericht van uw bank dat uw salaris gestort is.
Onze minister president beloofde, bij monde van de koning in de troonrede, dat 95 % van de bevolking er fors op vooruit zou gaan. Slechts 5 % zou een héle kleine daling zien in het inkomen.
Maar ja, hij liet de koning ook zeggen dat de dividendbelasting afgeschaft zou worden.......
Ik geloof er werkelijk geen hol van, dat 95 % van de Nederlanders er in 2019 financieel op vooruit gaat. Ik weiger te geloven, dat de groep waartoe ik behoor, slechts 5% van de bevolking zou omvatten.
Heeft Mark dan voor de zoveelste keer weer een leugen verteld?
Nou, ik ben geneigd hem het voordeel van de twijfel te gunnen.
Ik denk dat Mark niet zo goed in rekenen is.
Mark is nog van vòòr de rekentoets. Ik denk dat hij deze niet overleefd zou hebben. Een typische alfa student die denkt dat 1/5 hetzelfde is als 5 %........

De afgelopen weken gingen geluiden rond om de breuken uit het rekenpakket van het primair onderwijs te halen. Te moeilijk voor die arme kindertjes.
Ik zou zeggen, schaf het procent rekenen ook maar af. Zelfs te moeilijk voor de minister president.
Deze week werd er in de Kamer weer gesteggeld over het al dan niet afschaffen of aanpassen van de rekentoets. Leerlingen in het MO kunnen niet meer rekenen! Joh, hoe zou dat nou toch komen?
Breek me de bek niet open......

Het was zondag 13 januari van dit jaar.
In het programma Buitenhof mocht presentatrice Diana Matroos een uur lang onze minister president Mark Rutte doorzagen. Zij deed dit op een gedegen wijze en ik kreeg de indruk dat zij zich met een zekere genoegzaamheid van haar taak kweet.
In haar inleiding schetste zij onze minister president als een man die door velen als een politicus zonder visie wordt beschouwd. Een man ook die geconfronteerd wordt met gedoe binnen de eigen gelederen. Een fractievoorzitter die in een krant boude uitspraken doet die indruisen tegen gemaakte afspraken. De blijkbaar nimmer aflatende stroom van corrupte en liegende partijleden. Boze Burgemeesters van VVD huize die de partij vaarwel zeggen......
Drie columnisten zijn uitgenodigd om hun kijk op het functioneren van Rutte te ventileren.
Sheila Sitalsing schetst Rutte als de MP die tot de bevolking zegt: Zoek het lekker zelf uit.
Hella Hueck neemt het blinde vertrouwen van Mark in het grootkapitaal en de marktwerking op de hak.
Ferry Mingelen typeert de huidige VVD op scherpe wijze: de Volkspartij voor Bier en Bitterballen....

Mark had duidelijk goed geslapen en zat er monter en onaantastbaar bij.
Hij was goed voorbereid en ratelde een uur lang in een ware woordendiarree, waarschijnlijk om Mevrouw Matroos zo min mogelijk kans te geven tot het stellen van lastige vragen of het maken van stekelige opmerkingen. Om de stelling uit de inleiding, dat hij een man zonder visie zou zijn, te logenstraffen, nam hij wel vijf maal het woord "visie" in de mond.
Een ander woord dat Mark regelmatig bezigde: waanzinnig.
"We hebben een waanzinnig goede gezondheidszorg"
"Het onderwijs is waanzinnig veel beter dan 30 jaar geleden" (haha, la me nie lache!)
"Nederland, een waanzinnig mooi land!"
Nou Mark, laat dat mooi weg, en ik ben het helemaal met je eens.

Enkele feiten op een rijtje.

Een land waar 24 miljoen euro wordt uitgetrokken om bedrijven te helpen werknemers te vinden die er niet zijn.

Waar de subsidiekraan rijkelijk stroomt voor de rijken, maar wordt dichtgedraaid zodra het gewone klootjesvolk er gebruik van wil gaan maken (dan wordt het te duur). Daarom wordt de subsidie op zonnepanelen afgebouwd. Deze week het bericht dat de geboden fiscale voordelen op elektrische auto's nogal hoog uitvallen. Gemiddeld 28.000 euro aan subsidie per groen voertuig! 700 Miljoen die de belastingbetaler de komende 5 jaar mag ophoesten. Vorig jaar gingen dan ook de peperdure Tesla S, Tesla X en Jaguar I-Pace als zoete broodjes over de toonbank. Ze staan niet bij mij in de straat, bij u? En wie denkt u, zullen (en kunnen!) er gebruik maken van de subsidieregelingen voor de aanschaf van een warmtepomp?

Waar de regering al decennia lang onmachtig blijkt om een snelle en rechtvaardige asielprocedure af te werken, waardoor steeds weer een pardonregeling moet worden toegepast, omdat je het als beschaafd land niet kunt maken, om kinderen, geboren en getogen in Nederland na 5 of meer jaren het land uit te zetten.

Waar politici de knuppel in het hoenderhok van het klimaatakkoord kunnen werpen en dan doodleuk weg blijven als over deze zaak gedebatteerd gaat worden.

Waar de regering een gerechtelijke uitspraak omtrent de terugdringing van de CO2 uitstoot gewoon aan de laars lapt.

Waar de multinationals worden gepamperd en Jan met de Pet mag opdraaien voor de kosten door verhogingen van BTW en energiebelasting. Vorig jaar maakte Shell, met een omzet van 400 miljard dollar een netto winst van 21 miljard dollar en sloot Unilever het boekjaar af met bijna 10 miljard euro winst.......

Inderdaad, Mark......


Nu zult u misschien denken dat ik een bloedhekel heb aan die Mark Rutte.
Nee, zeker niet.
Ik geloof dat hij een aimabel man is, waarmee uitstekend een gezellige pot bier te drinken valt en dat hij zeker te porren is voor een goede mop. Ik bewonder zijn uitstraling, zijn ongeëvenaarde positivisme, zijn gedrevenheid en doorzettingsvermogen en zijn bewezen kracht om de boel bij elkaar te houden.
Maar hij kan soms ook een drammer zijn en blijft te vaak hangen in het eigen gelijk. Soms zou hij wat meer afstand moeten nemen en de aangevoerde argumenten zorgvuldiger af moeten wegen.
Kortom, niets menselijks is hem vreemd. Een mens als u en ik.
Tijdens het vraaggesprek in Buitenhof gaf Mark aan niet naar Europa te gaan, maar als minister president te willen blijven om leiding te geven aan het land. "Ik wil nog zoveel doen voor dit (waanzinnig mooie) land!", roept hij vol vuur. Dan lopen de rillingen over mijn rug en denk ik: "Mark je hebt al meer dan genoeg gedaan. Nòg meer? Ik denk niet dat Nederland dat aankan......"
Mark zei ook dat het regelmatig "knetterde" in zijn hoofd.
Pas op, Mark! Zou zo maar op kortsluiting kunnen duiden......
Tijd om terug te treden en eens goed na te denken. Alle bedrading eens even goed nalopen.
Neem een jaartje rust en zet alles op een rijtje. De blunders, de missers, de leugens die je maakte tijdens je ministerschap. Maar óók de goede dingen die je voor elkaar gekregen hebt. Neem dat moment van zelfreflectie en leer van je fouten en je overwinningen en kom dan over een jaartje gelouterd terug om leiding te geven aan Europa. Je hebt daar onmiskenbaar de kwaliteiten voor en daarbij, het is al gauw beter dan dat stelletje dat er nu zit.
Ook dààr kun je dan als Eenoog koning zijn........

P.S.
Ik wil best een keertje langs komen om je het verschil tussen breuken en procenten uit te leggen.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten