zondag 2 juni 2019

Verwachting


Sinds een week ben ik de gelukkige bezitter van een aantal zonnepanelen op mijn dak.
De aanbieding van de Woningbouwvereniging om tegen een kleine maandelijkse vergoeding deze op mijn dak te laten plaatsen, was een kans die ik niet mocht laten lopen. Niet alleen vanwege de belofte dat de korting die ik hiermee op mijn energierekening zou bereiken deze vergoeding ruim zou compenseren, maar ook omdat ik op die manier een heel klein steentje kan bijdragen aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Een druppel op een gloeiende plaat? Misschien. Maar als ik de enorme toename zie van het toepassen van zonnepanelen op allerlei gebouwen, zouden deze vele druppels uiteindelijk toch wel eens een emmer kunnen vullen....

Ach, die hele energietransitie zal de gemoederen (en de politiek!) de komende jaren voorlopig nog wel bezig houden. Zeker als er zo nu en dan weer eens een "bevinkje" (de woorden van Wiebes) plaats vindt in het Groningse land, of actievoerders tegen windmolens de grenzen van het toelaatbare overschrijden. Intussen dendert de technologie voort en het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingen op zeker moment de discussie inhalen en dat de antwoorden op gestelde vragen en opgeworpen problemen al gevonden zijn nog voor ze zijn uitgesproken.
Intussen volg ik via de computer de door "mijn" zonnepanelen hoeveelheid opgewekte zonne-energie en, naar het zich laat aanzien, moet dit straks inderdaad op mijn energierekening terug te vinden zijn.
Leuk om wat te doen voor het milieu, maar vooral als het ook nog eens scheelt in mijn portemonnee, denk ik dan als rechtgeaarde Nederlander......
Maar.... laat ik mij maar niet rijk rekenen. Teleurstelling ligt op de loer. Deze week een artikel in het AD waarin ik lees dat Cyclus, het bedrijf dat de afvalverwerking in onze gemeente regelt, een hogere rekening aanbiedt dan was voorzien. De gemeente zet vraagtekens bij de transparantie en de controleerbaarheid van de aangeleverde cijfers van Cyclus. Een zoveelste gevalletje "marktwerking" waarbij slimme lieden hun zakken trachten te vullen over de rug van de burger? In ieder geval een tegenvaller van 55.000 euro die ongetwijfeld zal worden doorberekend aan de inwoners.
Daar gààt je winst...

Zaterdagavond de apotheose, het magistrale slotstuk van de Champions League: de finale tussen Tottenham en Liverpool. Tenminste, dat was de verwachting.
Ja, het was spannend, maar toch, ik miste iets..... het frivole, de brilliance die deze jaargang van de CL zo kenmerkte. Eerlijk gezegd heb ik meer genoten van de wedstrijd die de Nederlandse Leeuwinnen in de vooravond speelden tegen Australië. Misschien omdat "we" wonnen met 3-0? In ieder geval was het qua voetbal meer het aankijken waard dan die Europa Cup finale.
Ajax had werkelijk een hele, héle grote kans gemaakt op het winnen van de cup, als.....

Het valt trouwens toch een beetje tegen, die sportzomer van 2019. Tom Dumoulin al vroeg uit de Giro, Max die maar niet kan winnen en deze week moest Kiki Bertens wegens ziekte voortijdig Roland Garos verlaten.
We zijn wel weer toe aan een juichmomentje, vindt u niet?
Misschien dat de voetbaldames daarvoor kunnen zorgen tijdens het WK dat komende week begint. Of de voetbalheren tijdens de ontknoping van de UEFA Nations League?
Maar, laten we onze verwachtingen niet te hoog stellen. De recente geschiedenis heeft ons wel geleerd, dat dit slechts leidt tot teleurstelling....


Deze week mocht ik aanwezig zijn op de bruiloft van mijn nichtje en petekind Milou en haar geliefde Roeland. Het was een prachtig feest met heel veel mooie mensen, lieve woorden en schitterende optredens.
Tijdens de plechtigheid beweerde de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in zijn speech dat de man, na de huwelijksvoltrekking, zijn vrouw graag aan zijn linkerzijde heeft, omdat zij dan het dichtst bij zijn hart is....
Volgens mij zou het ook zomaar kunnen zijn, dat hij haar het liefst aan die kant heeft, omdat ze dan het verst verwijderd is van zijn rechter kontzak......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten