zondag 20 december 2020

Dag, Sinterklaasje.....

 
Ook dat nog!
Denk je dat je alles gehad hebt, dat alle mogelijke ellende over ons is uitgestort, komt het bericht dat vlak voor het verscheiden van dit klotejaar óók nog eens Sinterklaas het loodje heeft gelegd!
Uiteindelijk bezweken aan het Covid-19 virus, maar er zal ongetwijfeld sprake zijn geweest van onderliggend leed. Al was het alleen maar de stress en het verdriet wat de Goedheiligman de laatste decennia te verstouwen kreeg vanwege de felle discussies over zijn werknemers.....

Bram van der Vlugt begon zijn Sinterklaas carrière in 1986 als opvolger van Adrie van Oorschot, die 20 jaar lang dit ambt bekleedde, en hij gaf zijn staf pas in 2011 door aan Stefan de Walle, beter bekend als de mannelijke Kees van de Familie Flodder. Van der Vlugt was dé televisiesint in de jaren dat mijn eigen kroost opgroeide en vandaar dat ik vele jaren zijn strapatsen op het scherm samen met mijn kinderen, maar ook mijn leerlingen op school, volgde en uitvoerig besprak.
Hij was werkelijk een geweldige Sint die zich ook tegenover volwassenen uitstekend staande wist te houden. Vooral de latere avonduitzendingen met Paul de Leeuw zorgden vaak voor hilarische momenten.

Ik weet het nog, die novemberdag in 2011, de intocht in Dordrecht. Voor het eerst sinds mensenheugenis werd niet Bram van der Vlugt als Sint ingehaald op die zaterdagmiddag, maar kwam er een andere Sint van de loopplank van de Pakjesboot 12. Hij deed ontzettend zijn best, maar toch vond ik dat hij verdacht veel leek op een verklede Kees Flodder.
Hij kon mij in ieder geval niet overtuigen en mijn mistroostige gevoel niet wegnemen. En hoewel hij in de loop der jaren absoluut heeft bijgeleerd, blijft Bram voor mij toch de enige èchte!
Met als goede tweede en derde natuurlijk mijn broertjes. Zij mogen onderling over de rangschikking bekvechten.....

Het was ook het eerste jaar dat er twee "anti Piet" demonstranten werden opgepakt door de politie. Een al jarenlang sluimerend ongenoegen bij een kleine minderheid onder de bevolking, kwam aan de oppervlakte en zal op termijn waarschijnlijk leiden tot het verdwijnen van Zwarte Piet.
Voor sommigen misschien een overwinning, voor mij het verlies van een prachtige Hollandse traditie die nìets te maken heeft met discriminatie.
Maar ach, zo zal er in het verleden ook wel getreurd zijn vanwege het afschaffen van het gans- en palingtrekken en het katknuppelen......
Zo zie je maar, met het afzwaaien van Bram van der Vlugt als Sint in 2011 is de teloorgang van het gehele Sinterklaasfeest eigenlijk al in gang gezet...... 

Hoewel zijn faam als Sint groots en onomstreden is, was Bram van der Vlugt natuurlijk veel meer dan een hooggeplaatste seizoens-gastarbeider. Hij volgde een gedegen opleiding op de Amsterdamse toneelschool en speelde bij diverse Toneelgezelschappen. Landelijke bekendheid verwierf hij als Dokter Finley in de televisieserie "Memorandum van een Dokter", begin 60'er jaren.
In het seizoen 2015-2016 speelde hij samen met Oren Schrijver het prachtige toneelstuk "Op bezoek bij meneer Green" van Jef Baron. Het stuk, dat ik ruim een jaar geleden samen met mijn zoon Pieter op de planken mocht zetten en waar ik warme herinneringen en gevoelens van trots aan heb overgehouden.
Bram heeft van het spelen van die rol vast nèt zo genoten als ik.....

Bram van der Vlugt bleef spelen tot op hoge leeftijd. Vorig jaar speelde hij op 85 jarige leeftijd nog samen met Trudy Labij, Florance Vos Weeda en Wieteke van Dort zijn laatste stuk. Een komische thriller met als titel: "Enkele Reis"
Hoe toepasselijk.......


Intussen zitten we allemaal weer mooi in een lock down.
We moeten er maar het beste van maken, zeker de komende Kerstdagen.
Geniet van elkaar, blijf gezond en vier het leven!

Fijne Kerstdagen!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten