zondag 5 december 2021

Gelovigen en ongelovigen


Manipulatie is al zo oud als de mensheid. Was het niet Eva die Adam overhaalde om een hap van de appel te nemen? En dat was nog maar het begin......
Manipuleren is het verhullend overtuigen van iemand, zodat diegene zich zal vormen naar de wensen van de ander. Dat daarbij de waarheid soms wat wordt opgerekt, laat zich raden. En dat hoeft niet altijd met kwade bedoelingen te zijn, hoor. Verre van dat. Als jong kind werd mij verteld over de Bullebak, om mij toch vooral uit de buurt van de gevaarlijke slootkant te houden. Een leugentje om bestwil.
Ouders maken hun kinderen wel vaker wat wijs. Dat ze een beetje rustig moeten doen, omdat mamma hoofdpijn heeft, bijvoorbeeld. Een leugentje dat soms ook wordt ingezet tegenover de partner, zij het om andere redenen.....
Wat te denken van Sinterklaas! We vieren vandaag met pakjesavond zijn naamdag op 6 december. Wie is er niet opgegroeid met de Goedheiligman, (toen nog) omringd door zijn kleurrijke medewerkers. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Vele ouders maakten (en maken nog) maar wat graag gebruik van dit "leugentje" om hun kroost enigszins in het gareel te houden. Manipulatie!
Je hoort wel zeggen dat de Zwarte-Pieten-discussie het einde van het Sinterklaasfeest gaat betekenen. Nou, geloof dat maar niet. Dat laten midden- en kleinbedrijf echt niet gebeuren. Die zullen het feest blijven pushen om ons te verleiden tot het kopen van cadeautjes voor elkaar, om zo hun winsten te bestendigen. Hoe ze dat gaan doen? Reclame! Het ultieme voorbeeld van manipulatie. Reclamejongens zijn gewoon beroeps manipulators die daar een dik belegde boterham mee verdienen.

Ons hele leven, al ons doen en laten, is doordrenkt van manipulatief gedrag. Het ligt in onze genen besloten, iedereen is ermee behept en zal het aanwenden. Meestal onbewust, soms bewust. Bij het zoeken naar een partner zal de mens (en menig dier) zich van zijn beste kant laten zien, zijn of haar beste beentje voorzetten en eventuele tekortkomingen verdoezelen, dit om mogelijke kandidaten te imponeren. 
Manipulatie is een overlevingsstrategie in het evolutionaire proces. Het is niet altijd de sterkste, maar vaak de sluwste en slimste die via manipulatie bondgenoten aan zich weet te binden en zich zo verzekert van de macht binnen de stam, de gemeenschap, het land. Eenmaal aan de macht kan dit uitgroeien tot machtswellust wat bij onvoldoende tegenkrachten kan ontaarden in dictatoriaal gedrag.
De voorbeelden zijn legio. Kijk naar de geschiedenis, lees elke roman, elk verhaal. Fictie of non-fictie; alles draait om manipulatie.

Door "influencers" wordt alles uit de kast getrokken om bepaalde producten of meningen te propageren en bepaalde merken liften graag mee op de populariteit van deze "maatschappij-idolen". Behalve als die natuurlijk iets zeggen wat de winstmarges negatief zou kunnen beïnvloeden, dan haken ze gauw af en trachten de goegemeente te 'manipuleren' met statements waarin duidelijk gemaakt wordt dat zij wèl deugen.....


Dus kom niet aan met het verwijt dat ik mij laat manipuleren, als mijn mening niet strookt met de uwe. Ik lààt mij niet manipuleren, maar ik zal niet ontkennen dat het toch gebeurt. Het overkomt me, omdat ik, als ik voor mijzelf ergens een mening over wil vormen, naast eigen ervaringen en waarnemingen, altijd afhankelijk zal zijn van informatie van anderen. Informatie die ik zoek en vergaar bij personen waarvan ik denk en verwacht dat zij meer over het onderwerp weten dan ik. 

Dus als het gaat over een moeilijk te bestrijden virus, dan hecht ik meer geloof aan het oordeel en de mening van virologen, immunologen, epidemiologen of andere artsen en verpleegkundigen, dan aan die van een dansleraar of een politicus. 
Zelfs Dhr. Paul Frentrop, fractievoorzitter van FvD in de Eerste Kamer, zegt dat het in deze zaken verstandiger is om te luisteren naar een medicus dan naar een politicus.
Of ik het gelijk, de waarheid aan mijn zijde vind? Dat weet ik niet. Want het is heel goed mogelijk dat mijn mening mede gevormd is door gemanipuleerde informatie. 
Dat geldt trouwens ook voor uw mening. En voor de mening van de dansleraar en de politicus.
Ach, het is maar 'n mening. En daarbij, de waarheid bestaat niet......

Wat ik vind? Mijn mening?
Ik kan slechts weergeven hoe ik er nú over denk. Morgen kan het anders zijn, want ik zal zoveel mogelijk proberen mijn mening bij te stellen als daar aanleiding toe is.
Ik maak mij zorgen om de tweedeling die is ontstaan in onze samenleving door de corona pandemie. Gelovigen en ongelovigen, een tweedeling die zich verder verdiept, omdat bijna iedereen in zijn "eigen gelijk" blijft hangen. Men is drukker met het verkondigen van de eigen mening, dan met het luisteren naar en lezen van nieuwe inzichten, nieuwe onderzoeken en andere informatie die aanleiding geven tot het herzien, het bijstellen van die mening.

Wie er schuld hebben aan de momenteel overvolle verpleegafdelingen en IC's in de ziekenhuizen?
Wij allemaal.
De gevaccineerden, omdat zij zich na die vaccinatie onaantastbaar waanden voor het virus en niet langer beschermende maatregelen in acht wilden nemen en hun vrijheid terug eisten.
De politiek, omdat zij zwichtte onder druk van de publieke opinie en te snel de corona maatregelen los liet. Dat zij de gevaccineerden onvoldoende duidelijk maakte dat zij nog steeds besmet kunnen raken en dan het virus door kunnen geven (wat dus ook gebeurde).
De gezondheidsraad, die een verkeerde inschatting maakte met betrekking tot de booster-vaccinaties. (De shit die Hugo de Jonge op dit punt over zich uitgestort krijgt, is daarom niet geheel terecht. Hij volgde, vertrouwend op de deskundigen, slechts hun advies.)
Degenen die in vrijheid kiezen om niet gevaccineerd te worden. Hun goed recht, maar kijk niet weg voor de consequenties van jouw keuze.

Hoe het verder moet? Ik weet het niet.
Ik weet in ieder geval wel, dat het invoeren van een G2 beleid alleen maar zal leiden tot een verdere polarisatie binnen onze samenleving, terwijl het bar weinig op zal leveren als de algemene corona maatregelen te vroeg worden losgelaten of niet worden nageleefd, want dan zal het virus gewoon blijven rond gaan onder de gevaccineerden.
Vaccinatieplicht? Laten we hopen dat het zo ver niet gaat komen. De discussie aangaan met notoire anti-vaxxers en virus-ontkenners, om hen alsnog tot andere inzichten te brengen, is volkomen zinloos. Geloof me, ik heb het geprobeerd. Maar er is nog een grote groep van twijfelaars die te overtuigen is. 
Wat misschien nog helpen kan?
Ik stel voor, dat iedereen tot het einde van 2021 zich nog gratis kan laten vaccineren. Daarna moet voor een eerste inenting gewoon de kostprijs betaald worden. Nee, geen torenhoge bedragen die gezien kunnen worden als straf, maar gewoon de kosten van het vaccin plus de personeelskosten om de vaccinatie te zetten. Lijkt me fair en absoluut verdedigbaar, toch?
Zou best nog wel eens wat zuinige Nederlanders over de streep kunnen trekken.....

En voor degene die er dan nòg voor kiest om zich principieel niet te laten vaccineren.......
Laten we voor hem of haar hopen en bidden dat hij/zij niet besmet raakt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten