zondag 29 maart 2015

Kwalitijd


's Morgens ontbijten in mijn achtertuintje in een heerlijk ochtendzonnetje.
Overdag lekker klussen buiten: zagen, schuren, zodat ik die stoftroep niet langer binnenshuis heb.
En 's avonds nagenieten van zo'n mooie dag met een drankje en een goed boek, gezeten in een gemakkelijke stoel en luisterend naar de merel die de dalende avondzon een laatste serenade brengt.
Weet u waarom zulke dagen zo dierbaar zijn?
Omdat ze niet zo vaak voorkomen.
Dus... àls er eentje langskomt....
Pak hem!

Met het ingaan van de zomertijd dit weekend laten we de winter, die nooit een echte winter wilde worden, definitief achter ons.
Het schaatsseizoen, met wereldtitels voor Sven en Sjinkie, ligt achter ons.
De eerste wielerkoersen vullen nu het beeld.
Het begint te kriebelen als we mijmeren over de lange, warme zomeravonden die in het verschiet liggen.
Terwijl ik dit schrijf valt echter de regen gestaag uit een loodgrijze lucht.
Het lijkt nog ver weg.
Maar... het komt!
Het spreekwoord zegt immers: "Na regen komt zonneschijn."
Kwestie van tijd.
Overigens, grappig dat de pessimistische variant van dit spreekwoord niet bestaat, dat na zonneschijn regen komt.
Toch ook een onverbiddelijke waarheid.

Het kleine nadeel dat optreedt bij het verzetten van de klok, dat we 's morgens vroeg weer bij donker moeten opstaan, duurt slechts enkele weken.
Overigens heb ik daar persoonlijk weinig last van.
Ik blijf gewoon lekker liggen tot het licht wordt......

Ik weet, en realiseer mij terdege, dat ik tot een bevoorrechte groep behoor.
Het is niet zo dat ik de door mij verrichte arbeid tijdens mijn werkzaam leven als een last heb ervaren. Nee, verre van dat.
Ik ging immer blijgemoed naar school en beleefde daar mooie tijden met leerlingen en collega's.
Maar het hebben van de volledige regie over de jou toegemeten tijd is toch wel erg lekker.
Zeker nu we weer aan het begin staan van een hopelijk mooi lente- en zomerseizoen.

De dingen doen waar je zin in hebt, waar jij je goed bij voelt.
Voor mij zijn dat tekenen, schilderen, knutselen, schrijven, lezen, musiceren, toneel.
Voor u misschien iets anders.
Heerlijk als je daarmee je tijd mag vullen.
Kwaliteit geven aan je tijd.
Nee, dat is helaas niet voor eenieder weggelegd.
Gezondheid en een beetje kleingeld, dat is toch het belangrijkste?
Maar er zijn er zovelen die méér najagen.
Méér geld, een nieuwere auto, een groter huis, een nòg luxere vakantie.
En in hun jacht naar meer vergeten ze te genieten van de kleine dingen die het leven werkelijk de moeite waard maken, hebben ze geen tijd om tegemoet te komen aan hun werkelijke behoeftes.
Ik heb genoeg.
En ik vind het aardig en aandoenlijk hoor, dat Henk in de Tweede Kamer zich druk maakt over mijn pensioen, maar er zijn belangrijker zaken.
Dat mijn kinderen en kleinkinderen het ook goed zullen hebben.....


Gerrit speelt voor Sinterklaas.
Door het volk nog nauwelijks rente te geven over hun spaarcentjes en de lagere werknemers in salaris af te knijpen, is de ruif weer goed gevuld en kunnen de hoge heren aan de top van ABN-AMRO wel weer een salarisverhoginkje krijgen.
Of ze dat verdienen? Welnee!
Of ze het nodig hebben? Welnee!
Vergeten is het feit dat wij, de belastingbetalers, ze een aantal jaren geleden uit de stront hebben moeten trekken.
Gerrit ziet met een groots gebaar af van zijn ton.
Wat moet hij ermee.
Hij krijgt zijn geld nu al met geen mogelijkheid op....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten