zondag 20 maart 2016

If the world were 100 people


De ECB heeft de rente tot 0% verlaagd!
De pensioenfondsen zullen daardoor genoodzaakt zijn om in de nabije toekomst de pensioenen te verlagen.
Misschien wel met 4 euro per maand!
Grote paniek in Den Haag.
Mijn God, waar hebben we het over.....

Deze week stuitte ik op een video van GOOD.
Opgericht als magazine in 2006, timmert zij vandaag de dag ook via de social media aan de weg.
Zij omschrijft zichzelf als een wereldwijde gemeenschap van, voor en door pragmatische idealisten die werkt aan individuele en collectieve vooruitgang.
Voorwaar een ambitieuze stellingname.

Ik had het filmpje, in een andere vorm, al eens eerder gezien.
Misschien u ook.
Maar ach, hoe gaat dat.
We worden dagelijks overspoeld met dit soort informatie, met als gevolg dat we deze boodschappen nauwelijks meer in ons opnemen en maar weer overgaan tot de orde van de dag.
Maar deze keer liet het filmpje mij niet los.
Waarom?
Misschien vanwege bovenomschreven bericht?
Misschien om andere gebeurtenissen deze week.

"If the world were 100 people".
Aan de video ligt de volgende vraag ten grondslag:
Als we de wereldbevolking nu eens terug brengen tot 100 mensen, hoe zou die maatschappij er dan uitzien? Hoeveel mensen zouden dan beschikken over een dak boven hun hoofd, toegang hebben tot schoon drinkwater, een schoolopleiding hebben?
Het overzicht is verrassend, informatief, soms grappig, verbazingwekkend misschien.
Maar soms ook schokkend......
En al snel blijkt dat wij, in ons kleine landje, steeds aan de goede kant van de streep staan.
Ja, wij hebben een dak boven ons hoofd, schoon drinkwater, een schoolopleiding.
En voor hen die maar echt weinig te besteden hebben, is daar altijd nog het vangnet van voedsel- en kledingbank.
Triest dat ze er moeten zijn, maar ze zijn er tenminste.

We mogen er misschien (terecht) schande van spreken dat 1% van de mensheid de zeggenschap heeft over de helft van alle kapitaal in de wereld, maar realiseren we ons ook hoe goed we er eigenlijk zelf voorstaan?
Zelfs een alleenstaande met bijstandsuitkering heeft in Nederland per dag € 22 te verteren en behoort daarmee tot de 16% "rijken" op de wereld.
Ik ga hier zeker niet beweren dat zo iemand "dus" niet zou mogen klagen.
Integendeel.
Gezien zijn gemiddelde omgeving leeft zo iemand in pure armoede.
Nee, een bijstandsuitkering is zeker geen vetpot en met €22 per dag red je het in onze dure consumptiemaatschappij niet.
Het zou mij tenminste niet lukken.
Armoede bestaat. Ook in Nederland.
Maar het filmpje doet je wel realiseren dat armoede een relatief begrip is.


Ik prijs mij gelukkig dat mijn wiegje hier in Nederland stond.
Slechts 0,0002% van de wereldbevolking heeft die mazzel.
Een beetje dankbaarheid is wel op zijn plaats.
En dan is het des te schrijnender dat een aantal van onze landgenoten, mèt een opleiding, èn een dak boven het hoofd, met dagelijks meer dan genoeg eten en drinken èn voldoende geld op zak om een voetbalwedstrijd in Spanje bij te kunnen wonen, zich zò durven misdragen tegenover de minderbedeelden in deze wereld.
De straffen die ik zulk tuig toewens, doen mij beseffen dat barbarisme ook bij mij nog latent aanwezig is.





Europa lijkt de rijen gesloten te hebben en heeft knarsetandend een akkoord met Turkije bereikt.
In ieder geval een kans om een einde te maken aan de mensonterende toestanden die zich voordoen bij de vluchtelingenstroom vanuit Syrië.
Laten we hopen dat de papieren plannen in de praktijk ook de uitwerking zullen hebben die worden beoogd.
Niet ideaal. Bij lange na niet.
Maar niets doen is geen optie.




1 opmerking:

  1. Pure mazzel idd Piet, dat wiegje. Jammer dat er Nederlanders zijn die dat niet beseffen. En wat betreft die voetbalsupporters in Spanje. Het zou mooi zijn als iemand was opgestaan, "Hey jongens, kap daar ff mee", want ik weet zeker dat tenminste één persoon zoiets moet hebben gedacht, maar de groepsdruk was blijkbaar te hoog. Het zou nog een interessanter filmpje zijn geworden, als iemand dat dus had geroepen, en zien wat er dan gebeurt... Gr Rimke

    BeantwoordenVerwijderen