zondag 5 maart 2017

Alles begint morgen


Half januari kreeg ik via de berichtenbox van Mijn Overheid de melding dat binnenkort mijn rijbewijs verloopt. Mijn hart sprong op!
Dat betekende dat ik weer een afspraak mocht maken met onze gemeente Kaag en Braassem via het digitale loket!
Mijn ervaringen met dit fenomeen hebben mij in het verleden reeds zeer vermakelijke uurtjes opgeleverd. (zie: Paspoortperikelen en Paspoortperikelen 2)
Maar ach, dat was juni 2013. De tijd gaat snel en de ontwikkelingen in de digitale wereld zijn onnavolgbaar. Na 4 jaar zullen de kinderziekten wel verholpen zijn. Het systeem zal nu ongetwijfeld volmaakt zijn en de procedure probleemloos verlopen.
Dàt wil ik ook wel eens meemaken en ik verheug mij reeds op een nieuwe confrontatie!
Dat ik pas nu stappen wil ondernemen tot het verkrijgen van een nieuw rijbewijs ligt in het feit dat ik niet over recente pasfoto's beschikte. U weet hoe dat gaat. Je komt thuis na het boodschappen doen en realiseert je dan: o ja, ik had pasfoto's moeten laten maken.

Afgelopen donderdag hadden we besloten om een bioscoopje te pikken in CineMeerse in Hoofddorp.
Mooie bioscoop, goede parkeergelegenheid èn speciale voorstellingen voor senioren op de donderdag tegen gereduceerd tarief èn gratis koffie of thee!
Dat betekent wel, zo constateerde ik, nadat wij onze plaatsen hadden ingenomen en onze blik over het overige publiek lieten gaan, dat we ook nog konden kijken naar vijftig tinten grijs.......
Eerlijk gezegd: dat viel tegen. Dat geldt echter niet voor de film waarvoor we gekomen waren.
We gingen, op aanraden van Yolanda's dochter Nicole, naar "Demain tout commence".
Een mooie, lieve film met een diepere laag, die na afloop leidde tot een geanimeerde discussie en een uitvoerige analyse. Beslist een aanrader!
Na ons bezondigd te hebben aan een patatje mèt, hiertoe verleid door de reclameboodschap welke wij in de bioscoop voorgeschoteld kregen en de aankoop van een nieuwe vaste telefoon, daar mijn oude de geest had gegeven, kwamen we, op weg naar de auto, langs een zaak waar men pasfoto's kon laten maken.
Ah! Meteen maar even doen!

Vrijdagmorgen kroop ik achter mijn computer en zocht de site van Kaag en Braassem.
Aangezien ik toch nog naar de Veen moest om mijn boodschapjes te doen, wilde ik dit maar meteen regelen. Voor je het weet is de uiterste houdbaarheidsdatum van je rijbewijs verstreken, en heb je een probleem.
Moeiteloos kon ik doorklikken naar het digitaal loket, waar een keuzemenu werd voorgeschoteld waarin de zaken werden opgesomd waarvoor ik een afspraak kon maken.
Ik klikte op: Rijbewijs.
Even later keek ik naar een leeg, wit scherm.......
Wel potverrrr.....
Ik bleek wèl een afspraak te kunnen maken om een paspoort, een identiteitskaart aan te vragen, een geboorteaangifte te doen of mijn overlijden bekend te maken. Voor àlles kon ik een afspraak maken!
Alleen, als ik op rijbewijs klikte verscheen telkens het witte scherm......
Hoofdschuddend heb ik de site van de gemeente verlaten.

Ik had natuurlijk ook gewoon telefonisch een afspraak kunnen maken, maar dat vond ik een beetje flauw. Bovendien wil je "aan de hoek" niet bekend staan als die ouwe lul die niet met computers om kan gaan.
Toen ik het 's middags nog een keer probeerde lukte het wèl. Waarschijnlijk een storinkje in het systeem in de vroege morgenuren. Kan gebeuren. Je hoort wel eens verhalen dat ambtenaren wat traag op gang komen, misschien geldt dat ook voor hun computersystemen.
Ik heb een afspraak gemaakt voor a.s. maandag.
Dus...... Alles begint morgen.
Ben benieuwd!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten