zaterdag 25 december 2021

Kerstengel


In de kerststal mogen de engel en de ezel niet ontbreken. Ze zijn een onlosmakelijk onderdeel van het Kerstverhaal. Dus, Willem en Thierry, jullie horen erbij!

Kerstmis komt dit jaar precies op tijd, want het is van groot belang dat allen weer even de boodschap van Kerst onder de neus gewreven krijgen: "Vrede op aarde voor alle mensen van goede wil." Dat we allemaal eens even goed in ons binnenste kijken: Zijn wij, ben ik nog wel van Goede Wil?
En nou heb ik het even niet over "Witte Willy", over Willem of die andere Willy, wiens Kersttoespraak overigens in vergelijking met vorig jaar een verdacht hoog copy-paste karakter had. 
Maar ja, of je hem dat kwalijk mag nemen? 
Zag 's middags op Eerste Kerstdag in een programma van MAX ook nog even Erica Terpstra langskomen. Gezeten op een stoel die een vergelijking met het zitmeubel uit de troonzaal glansrijk kan doorstaan, sprak zij "den volke" op moeder-majesteitelijke wijze toe.
Ik bracht mijn hand naar mijn voorhoofd en sloeg de ogen neer en kreunend vormden mijn lippen de woorden: "Mijn God....."

Was het werkelijk nodig om tijdens het Kerstdiner het aantal deelnemers te beperken tot vier om verdere verspreiding van de Omikronmutatie een halt toe te roepen? Of was het de inschatting van het OMT dat bij grotere gezelschappen een uit de hand lopende discussie tussen voor- en tegenstanders van vaccinatie onvermijdelijk zou zijn, wat zou kunnen leiden tot huiselijk geweld, waarbij tegenstanders elkaar met kalkoenpoten om de oren zouden meppen. Of erger.
Ach, ach, in welk een wereld leven wij.....

Barnevelders, die als kippen zonder kop de corona maatregelen aan hun laars lappen en een beroep doend op "de vrijheid van godsdienst" tóch in groten getale het Kerstfeest in hun kerkgebouw willen vieren en zo blijk geven van het schijt hebben aan het "heb uw naaste lief gelijk uzelf".
Dierenactivisten die op de dag voor Kerstmis op 75 plaatsen dode biggetjes en konijnen achterlaten om mensen bewust te maken van het dierenleed in de voedselindustrie. Prima hoor, maar moet dat op deze manier? De biggetjes blijken trouwens doodgeboren dieren die door de dierenactivisten zijn ontvreemd uit tonnen die stonden te wachten om opgehaald te worden door een destructiebedrijf.
Ik schud meewarig het hoofd.......


Ik hoop in ieder geval dat u het kerstdiner in vrede hebt kunnen nuttigen. Als u enige voorzichtigheid hebt betracht in de keuze van gespreksonderwerpen, dan is dat vast wel gelukt. Er zijn tenslotte nog altijd veel meer zaken die ons verbinden dan die ons uit elkaar drijven. En daarbij, verschil van mening is de brandstof voor een gezonde discussie. En, zo u wilt, blijf halsstarrig vasthouden aan uw standpunt, maar toon wel respect voor de mening van uw andersdenkende opponent.....
Dan wordt het uiteindelijk voor iedereen:

                    Een vredig en vreugdevol Kerstfeest.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten