Vorige maand was het naburige Rijpwetering nauwelijks bereikbaar. Door een grondige renovatie van het wegdek was het noordelijk deel van het dorp min of meer van de beschaving afgesneden.
Om Roelofarendsveen en het verdere achterland te bereiken, moest omgereden worden via de zuidkant van het dorp, via de provinciale weg.
Enkele dagen moest zelfs via Leiderdorp omgereden worden, toen de kruising bij de Paardenbrug onderhanden genomen werd.
Maar, eerlijk is eerlijk, toen het werk klaar was, lag het geheel er gelikt bij.
Precies een week hebben we over het nieuwe wegdek mogen rijden.
Toen werd het noordelijke deel van het dorp opnieuw afgesloten.....
De kop van de Ripselaan, de noordelijke toegangsweg naar het dorp werd nu aangepakt!
Weer moesten we omrijden door het zuiden, maar de wegwerkers waren ondertussen gevorderd tot dat deel van het dorp, zodat van een vlotte doorgang langs die weg geen sprake kon zijn.
Ik vraag me op zo'n moment af wie de planning doet op het Gemeentehuis van Kaag en Braassem.....
Omleidingen.
Vervelend maar onvermijdelijk.
Tenminste, als we met ons autootje over een goed wegdek willen zoeven.
Zo ondervonden we deze week tijdens ons tripje naar Jena.
Nee, onze reis daarheen verliep zeer voorspoedig hoor.
Natuurlijk heb je op een afstand van zo'n 650 km zo af en toe een stukje waar de autoweg een slinger maakt en over minder banen geleid wordt vanwege wegwerkzaamheden, maar van omleidingen was geen sprake.
Die kwamen we pas tegen toen we op maandag een tripje wilden maken naar de Saalfelder Feeëngrotten.........
Volgens Tomtom een ritje van zo'n 50 km dat in 56 minuten te overbruggen zou zijn (inclusief 2 minuten vertraging). We reden Jena uit via de invalsweg en zagen na 5 minuten het eerste gele bordje met een "U". Umleitung.
Na wat slingers en draaiingen zagen we even later ter linkerzijde de weg die we zojuist bereden hadden.
Kortom, we reden Jena weer binnen.
Ja, je moet er even aan wennen dat de Duitsers omleidingsroutes wat subtieler aangeven dan wij. De bordjes zijn klein en liefst zò opgesteld dat het hoge bermgras hen goeddeels aan de waarneming onttrekt.
Niettemin vonden we bij onze tweede poging de juiste richting en konden verder.
De ijver van de Duitser in bijna spreekwoordelijk.
Deze ijver legt hij ook aan de dag wat betreft het herstellen van slecht wegdek.
Overigens geen overdaad, want veel secundaire wegen liggen er in het voormalig Oost-Duitsland nog belabberd bij.
Dat betekende, dat ons tochtje naar Saarfeld een aantal keren werd "umgeleitet" vanwege opengebroken wegdek.
De geniepig geplaatste gele bordjes zorgden er voor dat we ook nog een paar keer verkeerd reden, zodat een tochtje van 56 minuten werd opgerekt tot een puzzeltocht van twee uur.
Lang leve de airco, bij een buitentemperatuur ver boven de 30 graden!
Het bezoek aan de grotten (in feite een oude mijn waar in het verleden meerdere ertsen werden gewonnen) was overigens zeer de moeite waard.
Helaas, weinig feeën gezien.
Waren zeker ook op vakantie.
Na een tussenstop van een paar dagen in Steenwijk reden we gisteren (zaterdag 27 juli) weer huiswaarts.
Ik wist het.
Ik was immers gewaarschuwd.
Bij de Paardenbrug in Rijpwetering stond een bord, waarop vermeld stond dat ik (gelukkig) nog zonder omwegen mijn huis bereiken kon.
De inwoners van de satellietsteden van Oud Ade werden verzocht om te rijden.......
Inderdaad kon ik, zij het over rijplaten over een opengebroken wegdek, mijn woning bereiken.
Twee weken terug ontvingen we een brief van de gemeente waarin de werkzaamheden werden aangekondigd.
Gaat tot eind augustus duren.
Begin september worden gas-, water- en elektraleidingen vervangen.
Daarna worden de werkzaamheden aan de weg definitief afgerond.
Een datum wordt daarbij niet genoemd.
Nu maar hopen dat de vorst niet te vroeg invalt dit jaar........
Volgende week maar een paar ritjes doen om mijn voorraden op peil te brengen.
Beeldtaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten