zondag 1 september 2013
Zigeunersaus
Ik heb het nooit echt begrepen.
Waarom mensen zich storen aan bepaalde benamingen.
Jodenkoeken.
Negerzoenen.
Zij zouden iets denigrerends, iets discriminerends en racistisch uitwasemen.
Het is waar.
Woorden als Jood en neger zijn beladen doordat ze in het verleden met minachtende toon werden uitgesproken door lieden die niet beter wisten.
De benamingen van deze lekkernijen hebben echter nooit deze negatieve lading bedoeld te hebben.
Over de Jodenkoek zijn meerdere verhalen in omloop. Hij zou begin 20-er jaren van de vorige eeuw bedacht en gebakken zijn door een Joodse bakker die vol trots zelf de naam aan zijn baksel gaf. Een ander verhaal vertelt dat de koek zijn naam te danken heeft aan het feit dat hij qua vorm doet denken aan de platte broden die de Joden aten voor de uittocht uit Egypte en zo dus verwijzen naar een heldhaftig verhaal van dit volk.
De negerzoen stamt uit de 19e eeuw.
In die tijd was het woordje "neger" niet meer dan een aanduiding van de zwarte mensen die in verre landen leefden. Niet zo gek, dat de bedenker van het product dit woord in de benaming opnam, daar deze mensen, evenals zijn baksel, een prachtige chocoladekleur hebben.
En dan het woordje "zoen".
Iets zoeters, warmer en heerlijker is toch niet voor te stellen?
Nee, de bakker gaf die naam niet om te kwetsen, maar om een gevoel op te roepen van een exotische liefde.
De firma Buys, producent van de Nederlandse negerzoen, deed naar aanleiding van niet te traceren gemor in de samenleving, zelfs een marktonderzoek.
Hoewel uit het onderzoek bleek dat verreweg de meeste mensen totaal geen negatieve associaties hadden met de naam (94%!) en de ontstane ophef zelfs grote flauwe kul vonden, is men toch gezwicht en heeft men uit een gevoel van doorgeslagen politieke correctheid de naam veranderd in "Buys Zoenen".
Het gevolg was een daling van de omzet.
De volkskrant bracht op 14 augustus het bericht dat nu ook de naam "Zigeunersaus" onder vuur ligt.
Voor de Roma en Sinti, in de volksmond zigeuners, zou deze naam discriminerend zijn.
Heeft de bedenker van deze saus een bevolkingsgroep willen kwetsen?
Natuurlijk niet.
Hij stak een vinger in zijn pas ontwikkelde saus en stopte deze in zijn mond en sloot de ogen.....
Zijn smaakpapillen gingen aan het werk en veroorzaakten visioenen van een prachtige zomeravond op een weitje, omzoomd door frisgroene berken en fluisterend struweel.
Een woonwagen, wat scheefgezakt. Op de treeplank een prachtige jonge vrouw met gitzwart haar en een mysterieuze glimlach. (U kent ze vast wel, van de schilderijen)
Prachtige mensen, die onder de melancholische klanken van vioolmuziek hun potje kookten in de vrije natuur......
Hij wist het. Zigeunersaus!
Logisch toch?
Een saus die, zeker met zo'n naam, niet mag ontbreken als mensen in hun achtertuintje de barbecue aansteken en zo, in de "vrije natuur" onder het genot van muziek en een drankje hun "potje koken" en zo een slap aftreksel vormen van het heerlijke, vrije zigeunerleven.
Ik vraag mij af wie op het idee komen dat deze namen kwetsend zouden zijn.
De Roma en Sinti zelf? De Joden? De negers?
Ik geloof er niets van.
Het zijn, met recht, trotse volken.
Waarom zouden zij zich storen aan het feit dat lekkernijen hun naam dragen terwijl hun namen in deze producten juist een positieve associatie oproepen?
Het is dom volk, gespeend van enig historisch besef, dat hun namen in uitlatingen een negatieve lading meegeeft.
Maar ach, dom volk is er altijd geweest en zal er altijd zijn.
Moeten we, als gevolg van dit stupide gedrag, dan maar een knieval maken en de namen van deze producten veranderen?
Wie bedenkt zo iets.
Misschien een conversatiegroepje van rijke, wereldvreemde dames die met hun tijd absoluut geen raad weten, en het idee hebben met dit soort acties een bijdrage te leveren aan een betere wereld?
Welke producten komen nog meer in aanmerking voor naamsverandering.
Het bevreemdt mij dat Marianne Thieme nog geen kruistocht is begonnen tegen gestampte muisjes.
Arnhemse Meisjes?
Is het gepast dat het vrouwelijk volksdeel van deze stad vergeleken wordt met een besuikerd misbaksel?
Turks Fruit?
Na de uitlatingen van Geert zou de Turkse gemeenschap zich immers geschoffeerd kunnen voelen.
En wat denkt u?
Zullen homoseksuelen zich storen aan namen zoals, pootaardappel, bloempot en flikkerlichtjes?
Deze week herdenken we de mars naar Washington van 28 augustus 1963 waarbij Martin Luther King de legendarische woorden sprak "I have a dream".
Ik ook.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
jeetje piet, wat een verhalen pen je week na week neer zeg!!! ik kan het bijna niet bijhouden om te lezen, dus hoe doe jij het schrijven ervan? nou ja, je bent natuurlijk met pensioen... groetjes uit Amsterdam, Rim
BeantwoordenVerwijderen