zondag 15 december 2013

Winkeldochters


Een prachtig oud Nederlands woord.
Vroeger voorbehouden voor artikelen die (te) lang in de winkel hadden gelegen en hun aantrekkelijkheid voor het winkelend publiek hadden verloren.
Verkleurd door de zon (omdat het artikel te lang in de etalage had gelegen), een licht beschadigde verpakking of uit de mode geraakt.
Soms ook gebruikt voor een meisje dat maar niet aan de man kon geraken.....

Begrijpelijk dat de hardwerkende middenstander van weleer nog iets van zijn investering terug wilde zien, en daarom deze artikelen tegen gereduceerde prijzen nogmaals aan het publiek aanbood, en hen zo trachtte te verleiden alsnog tot aankoop over te gaan.

Een Uiterste Houdbaarheidsdatum kende men nog niet.
Ieder was zijn eigen inspecteur: als het vlees of de melk een zure bijsmaak had, was ze duidelijk "over de datum".
Sinds het "Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen" is het bestickeren van bederfelijke waar, welke tegen de Uiterste Verkoopdatum aanloopt, in supermarktland verschenen.
Met een flinke korting tracht men artikelen aan het winkelend publiek te slijten, welke anders weggegooid zullen moeten worden.
Terwijl men vroeger een nieuwe broek ging kopen als de oude was versleten, is, sinds de welvaartsgolf in de 60-er jaren ons land overspoelde, de mode sterk bepalend of wij ons een nieuwe outfit moeten aanschaffen.
Het gevolg is, dat sinds die tijd de kledingzaken in het voorjaar hun winkelvoorraad via een "uitverkoop" proberen kwijt te raken, om plaats te maken voor de nieuwe collectie.
Tot hier begrijp ik het allemaal nog.....

Vandaag de dag lijkt het er veel op, dat het elke dag "uitverkoop" is.
Andere branches kwamen er al gauw achter dat afgeprijsde artikelen gretig aftrek vonden, met als gevolg dat de gele en oranje "van/voor" stickertjes in de winkels verschenen.
In eerste instantie misschien om slecht lopende artikelen toch aan de man te brengen.
Maar tegenwoordig geloof ik daar niet meer zo in.
Dozen worden, zo van de pallet, open gescheurd en de artikelen worden direct van een "van-voor" sticker voorzien en in de schappen geplaatst.
Waar is die "van-prijs" op gebaseerd? Is het artikel eerder voor die prijs aangeboden? Is het de vastgestelde verkoopsprijs?
Of is het gewoon een prijs die 20% hoger ligt dan de "voor-prijs", de prijs die de winkelier daadwerkelijk voor zijn artikel wenst te ontvangen, maar met deze truc de op koopjes beluste klant een "goed gevoel" wil geven (maar hem in feite gewoon een oor aannaait).
De aanbiedingen vliegen je om de oren en de reclamewereld wil je doen geloven dat je toch echt een dief bent van eigen portemonnee als je dit of dat artikel voor dat kleine prijsje laat lopen.
Maar in hun ijver om elkaar de loef af te steken, is de geloofwaardigheid van al deze mooie verhalen toch wel een beetje op de tocht komen te staan.
Zo manifesteert een beddenwinkel zich al jaren via een reclamespotje op TV met de slogan: "Matrassen! Alleen deze vrijdag. Twee halen, één betalen!"
Retteketet.
"Bankstellen, voor de helft van de prijs!"
Gelooft u het zelf?
"Bankstellen met een iets kleinere winstmarge" zou de waarheid waarschijnlijk meer benaderen. 

Moest van de week nog een rolgordijntje halen voor toneel.
Ik naar Karwei, naar de afdeling rolgordijnen.
€ 61,00 !!!!
"Poe", denk je dan.
Maar....... bij de kassa bleek het een artikel uit het reclamekrantje èn ik kreeg ook nog eens 15% "openingskorting" (ze hebben verbouwd maar zijn niet dicht geweest en hebben alle artikelen een andere plaats gegeven, zodat ik me nu weer een slag in de rondte zoek) èn ik had nog een kortingsbon van m'n Karwei-kaart.
Ik moest € 38,98 afrekenen.
Op dat moment voel je je toch wel even spekkoper.
Maar even later denk ik toch: hoeveel zal zo'n gordijntje inkoop nou helemaal kosten?
Volgende week mag ik er zo € 20,00 meer voor neertellen.
Bovenop de winstmarge die ze ongetwijfeld nu ook hebben.........


Karwei maakt het trouwens toch wel bont.
Kijk, dat bederfelijke waar en artikelen, aan mode onderhevig, afgeprijsd worden, dat begrijp ik.
Maar........ vuurwerk!?!?
Deze week viel het vuurwerkkrantje in de bus.
Afgeprijsd vuurwerk.
Ik zou het niet vertrouwen.
Heeft zeker een hele dag buiten in de regen gestaan.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten