zondag 14 december 2014

Ontspullen


Een mens kan in zijn leven wat troep verzamelen!
Ik ben er ook zo een.
Zo van "zonde om weg te gooien" of "je weet maar nooit".
En als je, net als ik, redelijk chaotisch bent en de zaken niet systematisch ordent, dan zorgt dat regelmatig voor vertwijfeling.
Ja, dat moet ik ergens hebben..... Maar waar....?
Op zoek naar het gewenste kom je dan van alles tegen.
Ooit gekregen cadeautjes waar je geen raad mee weet, in een opwelling gekochte gadgets die in de praktijk volkomen nutteloos bleken.
En in plaats van deze spulletjes direct in de grijze bak te dumpen, leg je ze terug.
Om ze anderhalf jaar later weer te ontmoeten.
Want zo maar weggooien, dat doe je niet....
Zo slibt je huis en je leven langzaam vol.

In een uitzending van "Man Bijt Hond" kwam deze week Jelle Derckx langs, een jonge man die werd omschreven als "minimalist".
Hij vertelde dat hij ooit ruim 4000 "spullen" had en nu nog 144.
Hij streeft er naar om dit terug te brengen tot 99.
Ontspullen.
Wat een prachtig woord.....!
Al googelend (sinds 2003 een goed Nederlands werkwoord) kwam ik er achter dat dit woord al langer in zwang is.
Maar "ontspullen" lijkt vooral de laatste tijd een echte hype te worden, gezien de opkomst van allerlei weggeef-sites.

Ik moest gelijk denken aan een lieve vriendin die de laatste tijd op de site "Ik zoek/ik ruil/ik geef weg Kaag en Braassem" zeer actief is.
Zij biedt werkelijk van alles aan, in ruil voor chocolade of ander snoepgoed.
Ik heb al eens voorzichtig geïnformeerd of het langzamerhand niet erg leeg wordt in haar huisje.
Voorts maak ik mij ernstig zorgen over haar gewicht.
Onvermijdelijk dringt de vraag zich op, of zij van allerlei meuk af wil, of dat een dwangmatige snoeplust haar verleidt tot deze transacties.
Maar niet alleen zij lijdt aan dit ontspullen-virus.
Op bovengenoemde site wordt door ruim 2000 leden werkelijk de duvel en zijn ouwe moer aangeboden.
Ook ik heb al een keer dankbaar gebruik gemaakt van deze site.
Nee, niet om iets aan te bieden.
Ik was op zoek naar een hamsterkooitje.
Binnen de kortste keren had ik keus uit acht kooien!
Naast alle serieus bedoelde aanbiedingen, kom je zo af en toe ook prachtige vondsten tegen (dank je wel, Michelle van Klink), zoals deze:


Met de komst van het internet is het elke dag rommelmarkt.
Dè ontmoetingsplek voor verzamelaars en ontspullers.
Niet langer zien wij ons genoodzaakt af te reizen naar Waterloo-plein of Beverwijk of moeten we wachten tot Koningsdag om van onze troep af te komen of op zoek te gaan naar, voor ons, waardevolle spullen of "hebbedingetjes".
Toch zal die gezellige rommelmarkt nooit verdwijnen.
Want is het niet heerlijk om langs al die kraampjes te struinen op zoek naar echt waardevolle zaken die voor een schijntje worden aangeboden.
Maar ook om de verkopers meelijwekkend, edoch bemoedigend toe te knikken omdat je zo goed begrijpt dat ze van de door hen uitgestalde rotzooi af willen.
Het vergt toch een zekere schaamteloosheid om alle meuk die je tijdens je leven hebt vergaard voor het oog van de wereld tentoon te stellen.....

In deze tijd van crisis worden mensen soms gedwongen tot ontspullen......





Geen opmerkingen:

Een reactie posten