zondag 22 januari 2017

Het Vliegend Spaghettimonster


Deze week in het nieuws.
Een vrouw uit Nijmegen mag op de foto voor haar rijbewijs geen vergiet op haar hoofd dragen.
Zij is een aanhanger van het Vliegend Spaghettimonster (de god van het pastafarisme), een satirisch geloof dat in Nederland officieel is erkend als religie.
Volgelingen worden geacht een vergiet op hun hoofd te dragen.
Zelfs de rechter kwam er aan te pas.
Deze kwam tot de conclusie dat het Vliegend Spaghettimonster een foto op het rijbewijs zonder vergiet op het hoofd wel zou tolereren.

In wat voor wereld leven we.
Mijn goede vader zei het al: "Er lopen meer gekken los, dan er vast zitten."
En aangezien het pastafarisme aanhangers heeft tot in alle uithoeken van de wereld, kan ik het slechts met mijn goede vader eens zijn.
Niet dat ik deze mevrouw haar geloof misgun, hoor.
O nee, maar het hele geloof van het Vliegend Spaghettimonster is in 2005 ontstaan in het brein van de 24-jarige Amerikaan Bobby Henderson, als parodie op de gevestigde religies.
En als je een goede grap weet te waarderen dan kun je best een aanhanger van deze Henderson zijn en met een vergiet op je hoofd gaan rondlopen.
Maar om dan een rechtszaak te beginnen vanwege een foto op je rijbewijs?
Kom op zeg. Je kunt een grap ook te ver doorvoeren.

Het is niet verwonderlijk dat de grondlegger van deze religie uit de USA komt.
Er lopen daar wel meer rare snijbonen rond.
Dat bleek deze week maar weer, toen Donald J. Trump werd beëdigd als de 45e president van de Verenigde Staten.
Het land van de ongekende mogelijkheden.
Waar je met twee miljoen minder stemmen dan je tegenstander tóch tot president kan worden verkozen.
Het zou mij niet verbazen als Trump een aanhanger is van het Vliegend Spaghettimonster. Het is tenslotte toch een rare gehaktbal en zijn uitspraken zijn helder als harde tarwe, maar ook een wirwar als een portie spaghetti, een kronkelende, onontwarbare bende waar kop nog staart aan te ontdekken valt.
Wat vandaag blauw is, is morgen groen. Er is geen peil op te trekken.
Waar hij in de campagne nog beloofde Clinton in de gevangenis te gooien, sprak hij op de dag van de inhuldiging lovende woorden tot haar en verzocht hij de aanwezigen haar een staande ovatie te geven.
Let wel, ik zeg niet dat Trump een aanhanger ìs van het Vliegend Spaghettimonster, maar dat mij dat niet zou verbàzen.
Ik ben er niet op uit om aan de berg broodje aap verhalen die over deze man de ronde doen, nog iets toe te voegen. Dat deze hem nu treffen is niet zo verwonderlijk, daar hij zelf in het verleden de meest grove leugens over zijn tegenstanders de wereld in heeft geholpen.
Wat mag je van zo'n man verwachten?
Ja, hij zwoer trouw aan de grondwet: "So help me God".
Maar welke God bedoelde hij? Misschien het Vliegend Spaghettimonster?
In dat geval hou ik mijn hart vast.

In een van zijn laatste toespraken beloofde hij het Amerikaanse volk dat zijn kabinet het gemiddeld hoogste IQ ooit zal hebben.
Het schijnt dat Donald inderdaad een IQ heeft van 156.
Maar hij is het levende bewijs dat een hoog IQ nog geen garantie is voor beschaving, wellevendheid of empathie.
En dan, de grens tussen genialiteit en krankzinnigheid is flinterdun......


In Koblenz waren de rechtse populisten uit Europa bijeen om een feestje te vieren.
Een feestje tègen Brussel, tègen links, tègen de islam. Een soort bijeenkomst van tegenpartijen.
In het verleden kenden we de Tegenpartij van Jacobse en Van Es.
Als grap begonnen, maar op een zeker moment door de realiteit ingehaald.
Zij waren zo verstandig om vlak voor de verkiezingen van mei '81 de stekker uit hun partij te trekken.
Je kunt een grap tenslotte ook te ver doorvoeren.....



1 opmerking:

  1. Sterke Blog vandaag, Piet.
    Vooral de tekst op het Delfts-blauwe aardewerk is me uit het hart gegrepen.

    Mooie zondag gewenst ( je kunt nog niet op het ijs; levensgevaarlijk!)

    Pieter van Ruiten

    BeantwoordenVerwijderen