zondag 15 januari 2012

waarbenjij.nu


Fantastische site.
Een aantal jaren geleden volgde ik via dit medium mijn zoon die backpackend voor een jaar naar de andere kant van de wereld was getrokken om daar schapen te castreren en mango's te plukken. Het was soms verontrustend, maar meestal prettig om zijn reisverslagen te lezen.
Sinds november volg ik de belevenissen van mijn nichtje die voor een half jaar naar Tanzania is vertrokken om te werken op een schooltje aldaar. Zo wordt het thuisfront op de hoogte gehouden van haar belevenissen, leuke en minder leuke, en haar worstelen met het Swahili.
Op 2 januari is een ander nichtje uitgevlogen naar Argentiniƫ, om aan haar Spaans te werken en ook haar wel en wee zal ik via deze site kunnen volgen.
De jeugd van vandaag geeft een afscheidsfeestje en zwerft dan uit naar de uithoeken van de wereld.
Natuurlijk kun je tomaten gaan plukken in het Westland of een cursus Spaans volgen via de LOI.
Maar dat was in mijn tijd.
De verleden tijd.
Het is goed en prijzenswaardig dat jongeren in contact willen komen met andere culturen. Zo zullen ze de wereld beter leren kennen en misschien in staat zijn om die wereld een beetje beter te maken.
En het is fantastisch dat ze hun ervaringen met ons kunnen en willen delen.

waarbenjij.nu
Onder de tab "reizigers" kun je een naam invullen om te zien of andere bekenden, waarvan je weet dat ze een verre reis hebben ondernomen, misschien ook een reisverslag bijhouden.
Ik heb al je namen geprobeerd.
Ik heb je niet gevonden.
Het zou mij en anderen, die jou dierbaar zijn, zoveel verlichting brengen om zo af en toe iets van je te horen.
Er is zoveel te vertellen. Er is zoveel gebeurd het afgelopen jaar.
Maar waar jij bent hebben ze blijkbaar geen internet. Je zou er zeker gebruik van maken.
Trouwens, misschien weet je alles al, omdat ze daar een veel geavanceerder systeem hebben.
Maar dat is dan wel een one-way-system.
Een jaar geleden ben jij plotseling op reis gegaan.
Er was geen tijd voor een afscheidsfeestje.
Er was geen tijd om onuitgesproken zaken uit te spreken.
Een soort Last Minute.
Je had hem niet eens zelf geboekt.

Ieder van ons zal een keer, of hij wil of niet, voor de balie van dit reisbureau staan.
Niet aangesloten bij de ANVR.
Is ook niet nodig. Annuleringsverzekering? Nee, deze reis gaat altijd door.
Ook als het jou eigenlijk niet uitkomt.
Dit bureau heeft haar eigen stringente regels.
De bestemming wordt niet prijsgegeven, het tijdstip van vertrek evenmin.
Alleen maar enkele reizen. Retourtjes worden niet verstrekt.
Klagen helpt niet; er is geen klachtencommissie tot wie je je kunt wenden.
Misschien krijg je de tijd voor een afscheidsfeestje.
Misschien krijg je de tijd om onuitgesproken zaken uit te spreken.
Maar het kan ook zo maar een Last Minute zijn.


U kent ongetwijfeld deze tegeltjeswijsheid. Zou zo maar bij u in de gang kunnen hangen.
Oubollig misschien, maar daarom niet minder treffend.
Ik besef meer dan ooit dat ik harmonie moet vinden met de mensen die dicht bij me staan.
Onuitgesproken zaken uitspreken. Zal soms best moeilijk zijn, maar ik ga het wel proberen.
Je moet er toch niet aan denken dat Bert van Leeuwen plotseling bij je aanbelt.

Goede voornemens maken zit niet vast gebakken aan de eerste dag van het nieuwe jaar.
Dat mag elke dag.
Ik moet zorgen dat elke avond, voor ik slapen ga, mijn bordje leeg is.
Voor het geval dat.

Een schoon geweten is belangrijker dan een schone onderbroek.


1 opmerking:

  1. De laatste mail die ik van Ilona kreeg had als titel" afscheid nemen bestaat niet". Ik begin nu langzaam te beseffen dat ze gelijk heeft want je blijft elkaar in gedachte ontmoeten.
    Mooi verhaal Piet en het tegeltje kan misschien oubollig zijn, maar het is goed om even bij stil te staan en vooral toch fluitend verder te gaan. Geen somberheid maar positiviteit.

    BeantwoordenVerwijderen