zondag 25 mei 2014

Gordiaanse knoop


Wat doen we.
Minutieus de knoop ontwarren of, zoals de overlevering vertelt, net als Alexander de Grote het zwaard heffen en de knoop doorhakken?
Juk en disselboom van de strijdwagen werden gescheiden.
Maar Alexander hield wel nutteloze stukjes touw over......
William Tarn, een Engels historicus durft beweren dat Alexander nooit de knoop zou hebben doorgehakt.
Als diepgelovige zou hij dit als heiligschennis tegenover het orakel hebben beschouwd.
Volgens hem zal Alexander juk en disselboom wat uit elkaar geschoven hebben, waardoor de uiteinden van de knoop zichtbaar werden, waarna het ontwarren van de knoop een fluitje van een cent was.
Tja, wat is het ware verhaal?

Het huidige Europa is een soort Gordiaanse knoop.
Naast grote positieve ontwikkelingen is er ook veel mis gegaan.
In de loop der jaren te veel ondoordachte beslissingen genomen.
Het invoeren van de euro.
Te snel, te vroeg.
Te snel zwakke landen binnen gehaald, zonder strenge voorwaarden te stellen.
Miljarden naar Griekenland gestuurd zodat de Griekse regering de openstaande rekeningen aan de Franse en Duitse wapenindustrie kon voldoen.
En dan beweren dat het was om de Grieken te helpen.
Doordat men in het verleden bij de uitbreiding van de EU vele steken heeft laten vallen, zitten we nu met een breiwerkje dat volledig in de knoop is geraakt.
Geert is zijn zwaard al aan het slijpen.
Onze Alexander ziet nog wel mogelijkheden de zaak te ontwarren.
Of hem (en zijn geestverwanten) dat lukken gaat?
Als we Geert zijn gang laten gaan is het duidelijk: allemaal korte stukjes wol.
Dat wordt nooit meer wat.....

Donderdag mochten we naar de stembus.
De landelijke kopstukken probeerden de laatste weken het volk te overtuigen van het belang of de waanzin van de Europese Unie, terwijl je ze de afgelopen 5 jaar amper gehoord hebt over dit onderwerp.
Ze bedienden zich van hoogdravende retoriek of uitgekauwde oneliners en wilden ons doen geloven dat alles anders zal worden als u uw stem op hun partij zou uitbrengen.
De realiteit?
De 26 verkozen Nederlanders zullen in groepjes van 1 tot 4 personen worden opgeslorpt in de politieke blokken van de geldverslindende moloch van het 751 leden tellende Europese Parlement.
En dan moet ik geloven dat die paar Nederlanders het verschil gaan maken?

Dan maar niet gaan stemmen?
Nee!
Niet alleen wens ik gebruik te maken van mijn democratisch recht, ik zie het ook als mijn plicht.
Al is het alleen maar om de komende 5 jaar met recht het gemodder in Brussel te mogen bekritiseren.
Maar ja, op wie?
Kijk, in principe ben ik best vóór een verenigd Europa, omdat ik daarin grote voordelen zie en omdat ik besef dat het kleine Nederland in zijn eentje volkomen krachteloos is.
Alleen het geklungel waarmee men dat tracht te bereiken stuit me tegen de borst.
De afgelopen weken konden we in diverse programma's kennis maken met de kleurloze lijsttrekkers.
Wat een armoe.
Uiteindelijk maar gestemd op Dennis de Jong van de SP.
Omdat ik mij het meest aangetrokken voelde tot hun verkiezingsprogramma?
Ach, welnee.
Hun idee om de euro te "ontvlechten" is naar mijn mening een heilloze en onhaalbare exercitie.
Nee, mijn keuze was puur gevoelsmatig.
Gewoon, omdat hij (volgens mij) lijkt op Hans Dorrestein.
En Hans Dorrestein, dat vind ik een leuke man.......

Terug naar de gulden?
Ach, zolang Europa vasthoudt aan de euro zal die gulden onlosmakelijk verbonden blijven aan diezelfde euro en meefluctueren op haar koersverloop, zoals onze gulden in het verleden vastgeklonken was aan de Duitse Mark.
En dan, krijgen we fl. 2,20 terug voor onze euro?
Wat een psychologisch effect zal dat geven!
Nederland zal ineens een groot aantal miljonairs meer tellen!
Aan het eind van de maand krijgen we 2,2 maal zoveel!
Maar.... ook alle prijzen zullen volgens die norm worden aangepast.
En hou er rekening mee dat de middenstand de prijzen bij het omzetten weer naar boven zal afronden.
Net zoals ze deden toen we van de gulden naar de euro gingen.
Een pakje shag gaat dan bijna fl. 20 kosten!
Heel rokend Nederland zal van schrik subiet stoppen!
Nou is dat niet zo erg, maar de schatkist zal daardoor 2,5 miljard euro (=5,5 miljard gulden!) aan accijnsinkomsten mislopen!
Een flesje waterstofperoxide (250 ml) gaat jou dan fl. 37,30 kosten, Geert!
En wat te denken van al die mensen die tijdens de crisis een schuld hebben opgebouwd.
Het nieuwe afschrift van hun kredietverstrekker zal hen doen duizelen.
Natuurlijk is het rationeel gezien allemaal lood om oud ijzer.
Maar psyche en ratio zijn verschillende grootheden.....

Nee, terug keren naar de gulden lijkt mij geen goed idee.
Maar..... we kunnen Geert en de SP wel tegemoet komen:


De crisis lijkt bijna voorbij.
Volgens de exit polls verlies voor de PVV: van vijf naar drie.
Gelukkig gaat het dus ook weer wat beter met de geestelijke volksgezondheid.



1 opmerking:

  1. Insturen naar de krant Piet! (misschien nog iets inkorten, en hatsekidee)
    Lijkt idd die Dennis op Hans...

    BeantwoordenVerwijderen