zondag 8 mei 2016

Jojo effect


Het is slecht gesteld met onze privacy.
Hoe is het anders te verklaren dat ik regelmatig bestookt word met advertenties tijdens mijn webwandelingen en zelfs persoonsgerichte e-mails ontvang met het oogmerk mij te verleiden tot het aanschaffen van afslank producten?
Hoewel ik zeker niet tot de zwaargewichten gerekend mag worden, kan ik niet ontkennen dat "een onsje minder" wel zou mogen.
Maar, hoe weet men dat?
Men vertelt mij dat dit is af te leiden uit mijn internetgedrag.
Maar ik google nòòit op afslank producten of zo iets.
Of zou het misschien zo zijn dat men denkt: "Nou, iemand die zoveel tijd achter zijn computer doorbrengt, moèt wel een overgewicht probleem hebben. Laten we daar maar eens wat advertenties op loslaten."
Deze week nog, een mail van "Ellen" (Who the f*ck is Ellen?), persoonlijk aan mij gericht, met de mededeling: "Hoi Piet, ik ben 11 kilo kwijt, nu jij nog!"
Wat is dit voor intimiderende mail. Mij wordt geen keus gelaten. Ik word voor het blok gezet en min of meer afgeschilderd als een loser als ik niet op dit "prachtige" aanbod inga!
De lange arm der farmaceutische industrie vertoont Erdoganistische proporties, zoals zij inbreuk maakt op mijn privé leven!
Ik wens daarvan verschoond te blijven!
En tegen Ellen zou ik willen zeggen: "Ach, ben je 11 kilo kwijt? Wees gerust, voor je het weet heb je ze weer gevonden....."

Ik geloof namelijk niet in afslank producten.
Bij overgewicht een streng dieet volgen? Oké, dat kan helpen, mits men ook bereid is voor de rest van het leven eet- en leefgewoonten drastisch aan te passen. 
En dat is vaak het probleem. Het vraagt een sterk karakter en doorzettingsvermogen.
Mensen met deze eigenschappen laten het meestal niet zo ver komen dat de weegschaal in het rood komt.
En personen die deze deugden ontberen zullen al snel vervallen in oude gewoonten en de kilo's er weer zien aanvliegen.
Meestal zwicht men na korte tijd toch weer voor de lekkernijen die de smaakpapillen ultiem stimuleren en het leven zo aangenaam maken. En het motto "yolo" indachtig accepteert men de overtollige kilo's met de wetenschap dat men morgen immers toch gaat lijnen.
Het jojo-effect.
De farmacie maakt dankbaar gebruik van deze zwakte en biedt afslank producten aan en probeert ze je zelfs via agressieve reclame letterlijk en figuurlijk door de strot te duwen.
Succes verzekerd!, stellen ze.
Misschien dat de producten op korte termijn enig effect sorteren, maar zodra het streefgewicht is bereikt en men weer overgaat tot de oude levenswijze, zal ook hier het oude gewicht weer in no-time bereikt zijn.
Het jojo-effect. 
Het enige dat afslankt bij deze producten is de portemonnee......

Ik heb eens gegoogeld op "afslank pillen" (met het risico dat ik in de toekomst nog meer advertenties langs zie komen) en het aanbod is werkelijk gigantisch!
Op de site "Leuk afvallen" (bestaat dat?) lees ik als eerste dat de meeste afslankpillen slecht zijn voor je lichaam en vaak averechts werken.
Toch weet men nog een hele rist aan pillen op te noemen, die wèl zouden werken, met de (eerlijke) toevoeging dat ook het eetpatroon bij gebruik van deze pillen moet worden aangepast.
Capsiplex, Carbuloss, Groene Thee Capsules, Dr. Vital Afslankpillen, Kilokiller (!), etc.

Vreemd.
De enige pil, waarvan ik zeker weet dat je er van af valt, staat er niet bij.
De pil van Drion......





Geen opmerkingen:

Een reactie posten