zondag 5 juni 2016

Enge mannetjes


Ik heb er tijdens mijn onderwijzersloopbaan altijd voor gevochten.
Je hoeft niet iedereen aardig te vinden, maar breng altijd respect op voor de ander.
Ook als zijn of haar mening botst met de jouwe.
Verlaag je nooit tot scheldpartijen en pesterijen.
Dat is een brevet van onmacht, zwakte.
Voor sommige kinderen was dat best moeilijk.
Naar het zich laat aanzien in de huidige maatschappelijke discussies geldt dat ook voor veel volwassenen.

Sylvana Simons kreeg een hele emmer bagger over zich uitgestort via de social media naar aanleiding van haar standpunt in de Zwarte-Pieten-discussie en het zich aansluiten bij de politieke beweging DENK van de heren Kuzu en Öztürk.
Sylvana heeft aangekondigd aangifte te doen wegens racisme vanwege de 40.000 beledigende reacties die op de social media verschenen.
Tja, dat is het nadeel van de vrijheid van meningsuiting.
Ook zwakbegaafden is het toegestaan hun ongenuanceerde meningen vrij te uiten.

Ik vind Sylvana een mooie, intelligente vrouw, al ben ik het niet met al haar ideeën eens.
Maar, dat moet kunnen.
Dat mag ik, in een vrij Nederland.
Dat zij zich wil aansluiten bij een politieke beweging om haar ideeën gerealiseerd te krijgen, begrijp ik, respecteer ik.
Maar dat haar keuze dan valt op de partij DENK van Kuzu en Öztürk, dàt begrijp ik niet.
Die twee enge mannetjes, die het gedrag van president Erdogan van Turkije te vuur en te zwaard verdedigen.
Het onderdrukken en intimideren van de Turkse bevolking, zelfs buiten de eigen landsgrenzen.
Hoe denkt Sylvana dààr over?
Erdogan, die fel protest aantekent en de ambassadeur terug roept als de Duitse regering de Armeense genocide erkent, toch een min of meer historisch vaststaand feit.
Kan Sylvana zich daar in vinden?
Ik kan het mij haast niet voorstellen.
Zoals ik al zei, ik acht haar een intelligente vrouw.

Nee, ik vind Kuzu en Öztürk geen enge mannetjes vanwege hun huidkleur, geloof of afkomst.
Alleen vanwege hun ideeën.
Net zoals ik Geert Wilders een eng mannetje vind, om dezelfde redenen.
En die is zo wit als blanke vla, tot in zijn peroxide haarwortels.
Ik zag hem net nog in de Zendtijd voor Politieke Partijen.
"Elke asielzoeker kost Nederland € 36.000 per jaar", zo houdt hij ons met een meewarige blik voor.
Wat kost hìj de Nederlandse belastingbetaler?
€ 107.000 per jaar. En dat is dan nog zonder de kosten van zijn persoonlijke beveiliging (2 miljoen per jaar!)
Kunnen we hem niet inruilen voor een asielzoeker? Is stukken goedkoper en volgens mij minder gevaarlijk.
Heel eng mannetje.....

Ach, het is een totaal oververhitte discussie.
Dat gezeur over die Zwarte Pieten het hele jaar door.
Heb wat geduld. Het Sinterklaasfeest zal echt wel naar nieuwe vormen evolueren.
Maar nee, het gaat allemaal niet snel genoeg en intussen worden wij als Nederlanders door de anti Zwarte Piet activisten afgeschilderd als een intolerant, discriminerend volkje.
Kijk, en dat gaat mij toch een beetje te ver.
Natuurlijk zijn er mensen in Nederland die discrimineren. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten.
Daar moeten we tegen optreden.
Maar die 40.000 discriminerende randdebielen die zo te keer gaan Sylvana, dat is 0,2 % van de bevolking.
Te veel, en onacceptabel. Helemaal mee eens.
Maar kom op zeg, 0,2 %.
Door zo te reageren en hen zo serieus te nemen, maak je ze belangrijker en gevaarlijker dan ze zijn en draag je alleen maar bij tot een verharding van de discussie.
Ik begrijp best dat je een tegenkracht wilt vormen tegen de rechtse populist Wilders, maar met jouw actie speel je hem juist in de kaart.
Ga liever de discussie aan met die 90 % weldenkende Nederlanders, die wel respect voor jouw mening hebben, ook al zijn ze het niet allemaal met je eens.
En als we ons gesprek dan op feiten baseren en niet op ongenuanceerde kreten, open staan voor elkaars mening, dan komen we er echt wel uit.
Geloof me.


Dat is mijn Nederland.
Een land, waar mensen van uiteenlopende culturen in veiligheid en vrijheid vreedzaam naast elkaar kunnen en durven leven.
En dan hoeven we elkaar echt niet allemaal aardig te vinden en dan mogen we best op vele vlakken van mening verschillen.
Dat mag en dat kan in een vrij land.

En die enge mannetjes?
Niet te veel aandacht geven.
Dan verdwijnen ze vanzelf......







Geen opmerkingen:

Een reactie posten