zondag 28 augustus 2016

Burkini


"Fantastic!", twittert Geert naar aanleiding van het bericht, dat politieagenten, gewapend met
wapenstok en pepperspray, op het strand van het Franse Nice een moslima sommeren om haar burkini uit te trekken.
De burgemeester van Nice is wat nerveus geworden na de aanslag van 14 juli en heeft daarom het dragen van de burkini op zijn stranden verboden, omdat het als provocatief zou worden ervaren.
Beetje doorgeslagen reactie dus.
Wat heeft het dragen van een badpak in hemelsnaam te maken met de terreurdaden van een kleine groep godsdienstwaanzinnigen?
In een vraaggesprek vergelijkt Wilders de burkini met een Nazi-uniform.
Het slaat echt helemaal nergens op en dit soort uitlatingen bewijzen dat de man lijdt aan een extreme vorm van tunnelvisie.
Een man die bij de volgende verkiezingen een gooi wil doen naar het leiderschap van Nederland, waar de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van meningsuiting in de grondwet verankerd liggen.
Ja, dat tweede artikel, dàt kent-ie wel, daar slaat hij ons regelmatig mee om de oren en hij mag dan ook al deze dingen zeggen.
Het eerste wetsartikel bestaat ook wel voor Geert, behalve voor moslims.
Typisch gevalletje van selectief shoppen.
Ongeveer dezelfde manier waarop in Turkije de leider omgaat met de grondrechten van zijn landgenoten.
Willen wij werkelijk zo'n leider?
Wat gaat hij doen?
Het artikel van vrijheid van godsdienst uit de grondwet schrappen?
Of een verbod op alle uitingen van religieuze aard in het openbaar?
Dat zal wel nodig zijn als hij de burkini, de burka en het hoofddoekje wil verbieden.
Maar dat geldt dan wel voor àlle godsdiensten, Geert.
Mag de priester in het openbaar niet langer zijn boordje dragen?
Mag het dragen van een keppeltje alleen nog binnen de muren van de synagoge?
Moeten mannen van het orthodoxe Joodse geloof hun pijpenkrullen af laten knippen en mogen ze niet langer in hun kenmerkende zwarte kleding over straat?
En wat doen we met het Carnaval meneer Wilders?
Traditiegetrouw het vieren van de avond voor het begin van de vastentijd bij de Rooms Katholieken, een openbare uiting van godsdienstbeleving dus.
Ook maar afschaffen?
Ik weet niet hoe ze daar in Venlo over denken.....

Begrijp me goed, ik ben gek op mooie vrouwen.
En als zij zich op het strand wensen te hullen in kleine niemendalletjes en mij zo een kijkje gunnen op Gods wonderbaarlijke schepping, dan zal ik mijn hoofd niet afwenden.
Maar we kunnen de dames daar natuurlijk niet toe verplichten.
Een eeuw lang hebben de vrouwen in Nederland moeten vechten voor hun vrijheid en gelijkgerechtigheid aan de man. Vrouwen mogen zelf beslissen!
Als zij om godsdienstige reden, of om wat voor reden dan ook, er voor kiezen om met lichaamsbedekkende badkleding het water in te gaan, wat is daar dan op tegen?
Het is misschien zelfs heel verstandig om zo'n gewaad te dragen op het strand, want de relatie tussen zonnebaden en huidkanker is evident.
Het KWF zou, denk ik, graag zien dat het dragen van de burkini aan de Nederlandse stranden massaal zou toenemen.
Het lijkt mij eerlijk gezegd niet prettig om met zoveel textiel om het lijf te gaan zwemmen.
Vraag het elk kind, dat voor zijn A- of B-diploma gekleed te water moet, en hij zal het beamen.
Sterker nog, het zwemmen aan je blote kont heb ik zelf ervaren als de ultieme vrijheidsbeleving.
Maar ieder is vrij om daar anders over te denken.
Tenminste, dat dacht ik tot voor kort....

Het dragen van burka, burkini of hoofddoekje zou een uiting zijn van de onderdrukking van de vrouw.
Het is zeker waar, dat bij de traditionele islambeleving de positie van de vrouw ondergeschikt is aan die van de man, maar dat geldt ook nog steeds voor vele dorpen in de Bijbelbelt in Nederland.
Maar is er dan meteen sprake van onderdrukking?
Het heeft er alle schijn van dat de meesten onder hen een harmonieus leven leiden, in liefde en geborgenheid.
Ja, vele vrouwen voelen zich daar prettig bij. Mag het? Lààt ze alsjeblieft!


Vrijheid, blijheid, dat is mijn devies.
Laat hij of zij gewoon lekker aantrekken waarin hij of zij zich prettig voelt.
En àls, ik zeg àls de politie op zou moeten treden tegen personen die zich in aanstootgevende kleding op het strand bevinden, dan draag ik deze dame voor......


Ik zou er persoonlijk graag een heel groot vloerkleed overheen willen trekken.
Kijk ik toch liever naar die prachtige vrouw op de eerste foto.......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten