zondag 7 augustus 2016

Slapend rijk


"Deflatie in Nederland, wat betekent dat voor jou?"
Zo kopt donderdag het Algemeen Dagblad.
Blijkt dat voor het eerst sinds 1987 de inflatie in ons land onder de nul gedoken is: 0,3 % om precies te zijn.
Ik lees in het artikel dat de consumentenprijzen dalen en dat ik dus met mijn inkomen en spaargeld steeds meer kan aanschaffen.
Mijn geld wordt meer waard en ik hoef er niets voor te doen!
Dat is even een mooi bericht.
Over slapend rijk worden gesproken!

Ik geloof in sprookjes en wonderen, maar hier heb ik toch mijn twijfels.
Waarom?
Ten eerste, omdat het in de krant staat.
Ik heb namelijk een natuurlijke scepsis ontwikkeld voor de berichtgeving in dagbladen en andere media die ik meestentijds nogal tendentieus acht en weinig waarheidsgetrouw ten gevolge van gebrekkige onderzoeksjournalistiek.
Ten tweede omdat het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat deze cijfers naar buiten brengt, in naam een onafhankelijk bureau is, maar wel drijft op overheidsgelden.
Het zijn deze cijfers waarop diezelfde overheid haar beleid baseert.
Ten derde: ik heb niet zoveel fiducie meer in het doen en laten van onze regering.....

Als ik de site van het CBS bezoek, dan duizelt het mij al gauw.
De berekeningen die ik daar voorgeschoteld krijg zorgen er voor dat ik het spoor al snel bijster ben.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat ook precies is wat men bereiken wil.
In onze open samenleving moet immers alles gepubliceerd en openbaar gemaakt worden.
Transparantie noemt men dat.
Het CBS kwijt zich van deze taak door een diaree aan cijfermateriaal op het internet te plempen en wel zòdanig dat er voor de doorsnee burger geen touw aan vast te knopen is.
Mààr.... zij hebben aan hun plicht voldaan!

De heren economen verkondigen dat een jaarlijkse inflatie van rond de 2% de meest gunstige situatie schept voor een gezonde economie. Ik ben bereid hen te geloven, daar ik totaal geen sjoege heb van economie en zij daar toch een uitermate ingewikkelde studie voor hebben afgerond.
Op de keper beschouwd komt het erop neer dat het klootjesvolk blij gemaakt wordt met een loonsverhoging, die door oplopende prijsstijgingen weer volledig teniet gedaan wordt.
Inflatie betekent letterlijk "opblazen". Dat is wat met de economie gebeurt, hij wordt opgeblazen.
Met gebakken lucht.....
Kortom, je wordt er letterlijk en figuurlijk geen cent wijzer van.
In de praktijk heb ik tijdens mijn werkzame leven alleen maar tijden meegemaakt waarbij de inflatie, op een enkele uitschieter na, zich jaarlijks rond deze 2 % bewoog.
Een gezonde situatie dus, volgens de geleerden.
Toch herinner ik mij slechts opeenvolgende regeringen die helemaal niet zo tevreden waren over de economische gang van zaken.
Moeilijke koopkrachtplaatjes, oplopende werkeloosheid, de ene crisis na de andere, enzovoort.
Het woord "bezuinigen" lag dan ook in hun mond bestorven.
Bezuinigen wilde dan zoveel zeggen dat ze "iets minder meer" gingen uitgeven, dat de rijksbegroting bijvoorbeeld steeg met "maar" 18 miljoen, in plaats van de geplande 20.
En omdat zij zo hun best deden mocht het volk ook wel wat bijdragen om 's lands financiën op orde te brengen. En hopla, de accijnzen werden maar weer eens verder opgeschroefd.
Misschien een beetje kort door de bocht, maar daar kwam het uiteindelijk toch wel op neer.
In 1991 werd de noodklok geluid, (inflatiecijfer 3,7%). Er werden keiharde maatregelen genomen.
Het beroemde (of is het: beruchte) "Kwartje van Kok". Een "tijdelijke" accijnsverhoging op benzine om 's lands economie weer in het gareel te krijgen.
Het kwartje (ca. 12 eurocent) betalen we tot op de dag van vandaag nog steeds per liter getankte benzine.
Al 25 jaar......
Een jubileum. Maar ik zie geen reden om dat te gaan vieren......

Ik hou mijn hart vast.
Als een afwijking van 1,7% in 1991 al leidde tot dit soort draconische maatregelen, wat mogen we dan verwachten nu de afwijking tot het ideale cijfer 2,3% is?
Ik vrees dat de regering er als de kippen bij zal zijn om dit vermeende voordeeltje, dat ons ten deel dreigt te vallen (zoals in het krantenartikel omschreven), bij ons weg te halen.
"Deflatie. Dat is slecht voor de economie van ons land.", hoor ik Mark al zeggen, en daarom zullen we allemaal (voor de zoveelste keer) ons steentje moeten bijdragen.
Loonsverhoging? Vergeet het maar. U mag blij zijn als u uw huidige salaris mag behouden.
Gepensioneerden moeten niet zeuren. Met deze deflatie is een korting op de pensioenen volledig gerechtvaardigd.
Er zal wel weer "bezuinigd" en "omgebogen" moeten worden.
Misschien wel "tijdelijke" maatregelen.....
Slapend rijk worden? Vergeet het maar.


Deflatie.
Letterlijk betekent het woord: leeglopen.
Ik weet al wat er leeg gaat lopen.
Uw en mijn portemonnee.....



1 opmerking:

  1. Je mening over de berichtgeving in dagbladen deel ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen