zondag 25 december 2016

Kerstmis 2016


Deze week was de verfilming van het machtige epos van J.R.R. Tolkien "De Hobbit" op TV.
Het verhaal over Gandalf, de tovenaar die met de hobbit Bilbo Balings en een gezelschap dwergen de tocht begint om de gruwelijke draak Smaug te verdrijven uit de Eenzame berg om zo het dwergenvolk zijn thuis terug te geven.
Een strijd tegen het kwaad, tegen duistere machten.

"Waarom de hobbit?", vraagt vrouwe Galadriel, de elfenkoningin aan Gandalf.
"Ik weet het niet", antwoordt hij.
"Saruman denkt dat alleen een enorme kracht het kwaad kan bedwingen.
Maar dat is niet wat ik geleerd heb.
Het zijn juist de kleine dingen van alle dag, van gewone mensen, die het kwade in bedwang houden.
Daden uit vriendelijkheid en liefde...."

Ik heb daarna de DVD's van "The Lord of the Rings" uit de kast gehaald en wederom bekeken.
Het verhaal waarin de kleine hobbit Frodo op weg gaat om de Ene ring, de bron van alle kwaad, te vernietigen in het vuur van Doemberg.
In de verhalen van Tolkien zijn het niet de koningen of krijgsheren, de machtige legers of de magie van de tovenaars die beslissend zijn.
Het zijn uiteindelijk de hobbits, kleine onschuldige vriendelijke wezens die houden van een eenvoudig en vreedzaam leven, die het verschil maken......

Zoals de 6-jarige Tijn deze week het verschil maakt met zijn Lak-aan-actie voor Serious Request.
In een week, waarin berichten over moordaanslagen in Turkije en Duitsland het nieuws verduisteren, brengt hij met zijn optreden het Licht terug.
Het Licht van Kerstmis.

Vandaag is het Kerstmis.
We herdenken de geboorte van een onschuldig kind, dat weer hoop in de harten van mensen brengt. Een feest van gezelligheid met familie en vrienden, van lekker eten, spelletjes doen.
Maar ook een moment van bezinning.
Want zo vlak voor het einde van het jaar is het even een mooie gelegenheid om terug te kijken.
Naar de mooie dingen die het afgelopen jaar ons heeft gebracht.
Die fijne vakantie, het samenzijn met familie of goede vrienden, de dingen die we bewerkstelligd hebben en waar we trots op mogen zijn, een geboorte, een huwelijk, dat nieuwe huis, die geweldige nazomer.
Die mooie zonsondergang, die prachtige regenboog, juist op dàt moment.....
Maar ook naar de deukjes die we hebben opgelopen door de streken die het leven ons leverde.
De teleurstellingen, het afscheid van dierbaren, het verdriet van geliefden......

Met Kerstmis kijken we ook vooruit.
Reikhalzend naar het nieuwe jaar dat komen gaat.
Hopend dat het voor iedereen beter zal zijn dan het vorige.
En ik wens iedereen een mooi, gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar.
Welgemeend en uit de grond van mijn hart.

Nee, ik ben niet zo naïef te denken dat het kwaad uit de wereld zal verdwijnen.
Er zullen nieuwe natuurrampen zijn, aanslagen, oorlogen.
En in onze kleine kring van familie en vrienden zullen teleurstellingen en verdriet ook het komend jaar helaas ons pad kruisen.
Op zulke momenten moeten we dicht om elkaar heen gaan staan en elkaar vasthouden, begrip en liefde tonen, troost zoeken bij elkaar en zo de weg vinden om verder te gaan.
Ik geloof in de woorden van Gandalf.
"Het zijn juist de kleine dingen van alle dag, van gewone mensen, die het kwade in bedwang houden.
Daden uit vriendelijkheid en liefde...."
Gewone mensen, zoals u en ik....


Fijne Kerstdagen allemaal, in liefde, vrede en geluk.
En, als ik u een suggestie mag doen voor een goed voornemen voor het komende jaar:
Probeer de Kerstgedachte heel 2017 vast te houden.
Ik ga in ieder geval mijn best doen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten