zondag 26 november 2017

# WhyNotMe


Tot op heden heb ik mij nauwelijks geroerd in die hele #MeToo discussie.
Misschien wel omdat ik dat gevoel ook ken (en waarschijnlijk velen met mij).
Al vele jaren word ik, tegen mijn zin, genaaid door de opeenvolgende kabinetten Rutte.
Vandaar......

Niet dat ik het probleem van seksueel misbruik of seksuele intimidatie wil ontkennen of bagatelliseren.
Verre van dat.
Machtsmisbruik, wat ontaardt in seksueel misbruik of geweld, bestaat. Hoewel het iets is van alle tijden, wordt het in onze huidige maatschappij absoluut (en terecht) niet meer getolereerd. Vroeger werden dit soort misstanden nog wel eens "met de mantel der liefde bedekt", in dit geval wel een heel wrange beeldspraak.
Het is meer dan verwerpelijk, en onomstotelijk bewezen zondaars mogen van mij dan ook publiekelijk aan de schandpaal worden genageld.
Maar ja, dat bewijs.....
Het heeft er alle schijn van dat in deze tijd, mede door toedoen van de sociale media, iemand maar iets hoeft te roepen of de gehele goegemeente staat al klaar om de dader van dit vermeend seksueel misbruik met pek en veren te overdekken, zonder bewijs, zonder hoor of wederhoor.

Seksualiteit. Bron van vreugde en genot, maar soms van verdriet.
En elke jongere moet op zeker moment dit glibberige pad betreden en zijn weg zien te vinden naar bevredigende, liefdevolle, harmonieuze seks.
Dat dit vaak met vallen en opstaan gepaard gaat, is evident.
Bijna iedereen zal zich minder geslaagde pogingen herinneren uit de tijd van die zoektocht.
Afwijzing, of experimenten waarbij achteraf het gevoel toch niet goed was.
Daarbij kan het gevoel van de een, haaks staan op het gevoel van de ander, zonder dat ze dat bij elkaar herkennen. Zeker als het niet uitgesproken wordt......
Dat kan diepe wonden slaan.
Maar voor bijna iedereen is die zoektocht ook heel spannend, avontuurlijk, ondanks lichte tegenslagen.
De kunst van het verleiden. Er zijn duizenden boeken over volgeschreven.
Dat mannen hierin veel actiever zouden zijn dan vrouwen, is een fabeltje.
"Hoe verleid ik een vrouw" geeft 19.600 hits op Google.
De zoekopdracht: "Hoe verleid ik een man".......... 20.800 hits.
En, laten we wel zijn, het is toch ook wel ego strelend als een knappe vertegenwoordiger van de andere sekse u enige aandacht schenkt? Het wordt pas vervelend als diegene absoluut niet uw type is.

Dat die hele #MeToo discussie zo langzamerhand in een bedenkelijk vaarwater terecht dreigt te komen leid ik af uit de berichtgeving deze week in de media.
Sarah Hall, een Britse moeder van twee kinderen, vraagt de school van haar zoontje (6) om de kinderen niet langer voor te lezen uit Doornroosje, omdat dit een schoolvoorbeeld zou zijn van misbruik, daar de prins het slapende Doornroosje (dus tegen haar zin?) kust.
De prins is in de ogen van mevrouw Hall een perverse viezerik.
Het spreekwoord: "Van de prins geen kwaad weten", gaat voor haar niet op.
Een sprookje, mevrouw Hall, een spróókje.......

Sprookjes zijn van oudsher volksverhalen voor volwassenen, vaak gebaseerd op mythische vertellingen,vol gruwelijkheden, gekonkel en intriges. De verhalen werden bewerkt tot kindervertellingen en de ergste gruweldaden werden dan ook verwijderd om de tere kinderzieltjes niet al te veel te belasten. Dat het opeten van kleine meisjes en grootmoeders door wolven, of het alleen achterlaten van kinderen in een bos, als minder schokkend werden beschouwd, doet ons nogmaals beseffen hoe gruwelijk deze vertellingen in oorsprong waren.
En mevrouw Hall zou absoluut recht van spreken hebben als het verhaal van Doornroosje werd verteld in bv. de versie van de Italiaanse dichter/schrijver Giambattista Basile (1566-1632), waarbij de koning (geen prins in dit verhaal) bij het slapende meisje een tweeling verwekt. Zij ontwaakt pas, nadat een van de borelingen de vlasnaald, die haar in slaap deed vallen, uit haar vinger zuigt.
Maar dat is in het verhaal van Doornroosje zoals dat vandaag de dag aan kinderen verteld wordt absoluut niet aan de orde.
Het is een sprookje, waarin een knappe prins het slapende meisje vindt en haar, overvallen en ontroerd door haar schoonheid, een tedere, liefdevolle kus op de lippen geeft.
Een liefde, zo sterk, dat zij in staat is om de betovering te verbreken en Doornroosje doet ontwaken.....
Mag ik zo vrij zijn om dit te zien als een schoolvoorbeeld van liefde op het eerste gezicht?

Wat bezielt mevrouw Hall om zo'n bericht de wereld in te sturen?
Dit is voer voor psychologen. En hoewel ik zeker geen psycholoog ben, wil ik toch een poging wagen om de dadendrang van mevrouw Hall te doorgronden.
Is het misschien een schreeuw om aandacht? Nou, in dat geval is haar poging voor meer dan 100 % geslaagd. Ze heeft zelfs de buitenlandse media gehaald!
Maar waarom die behoefte aan aandacht? Te weinig gehad misschien? Te weinig liefde?
Goed, mevrouw heeft twee kinderen, wat doet veronderstellen dat zij de geneugten des vlezes heeft geconsumeerd, of moet ik zeggen "ondergaan", omdat er voor haar misschien niet zoveel genot te beleven viel. Ik fantaseer (let wel, ik wens geen nepnieuws de wereld in te sturen) hoe zij na een avond flink doorzakken, rollebollend in bed is beland en 's morgens wakker is geworden naast een man (type Onslow uit Schone Schijn) waarmee zij toen maar getrouwd is.
Ik zou haar actie kunnen begrijpen.
Speelt hier onderhuids misschien een lichte jaloezie?
Omdat zij nooit is wakker gekust door een mooie prins? Misschien zelfs nooit echt verleid is?
Dat zij zich afvraagt, waarom heeft niemand ooit een seksueel getint grapje tegenover mij gemaakt?
Waarom heeft nog nóóit iemand in m'n billen geknepen?
Waarom al die anderen wel, en ik niet!
Mevrouw Hall heeft een probleem.
Misschien moet ze een discussie opstarten onder de hashtag WhyNotMe..........


Seks.
Wat een gedoe allemaal!
Zullen we het dan maar afschaffen?
Tja, da's geen optie, want dan schaffen we ook de mensheid af......
Dàt zou overigens wel héél véél problemen oplossen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten