zondag 14 oktober 2018

Verzamelen


Mensen zijn net eekhoorntjes. Velen van ons hebben ook die gedrevenheid tot verzamelen. Mijn broertje bijvoorbeeld sleept van heinde en verre stenen mee, om die aan zijn verzameling toe te voegen, zodat hij meerdere malen op de terugreis van een buitenlandse trip fors moest bijbetalen voor zijn bagage.
Uit de geschiedenisboekjes weten we al dat de eerste mensen jagers/verzamelaars waren. Het zit dus in onze genen. Dat verzamelen in vroeger tijden betrof vooral voedsel, om ook in magere tijden nog wat te bikken te hebben. Nu deze zorg, zeker in onze Westerse samenleving, is weggevallen, zoeken wij alternatieven om aan deze oerdrang tegemoet te komen. Stenen verzamelen bijvoorbeeld......

De commercie speelt handig in op deze behoefte door allerlei verzamelobjecten te verzinnen die dan gratis bij onze dagelijkse boodschappen als bonus worden toegevoegd. Momenteel geeft de supermarktketen Plus kaarten uit van Disneyfilms die in een mooi verzamelalbum bijeen gebracht kunnen worden. Het moge duidelijk zijn dat de kids er dan wel op toezien dat er niet bij een andere grootgrutter wordt gewinkeld.
Ook de politiek speelt handig in op de oerdrift bij mensen om te verzamelen. Zo stimuleren zij ons om oud papier, plastic en glas te verzamelen. Wel worden we geacht regelmatig afstand te doen van deze verzamelingen......

In golven hebben we alles langs zien komen: yuppies, smurfen, flippo's, voetbalplaatjes, sleutelhangers, speldjes. U weet er vast nòg wel een aantal te noemen. Telkens weer weten de winkelketens en producenten iets te verzinnen om klanten aan zich te binden. En dat is echt niet iets van de laatste decennia.
Al in 1920 bracht koffiebrander Van Nelle het boek "Van het toovervischje" uit, over het kabouterpaar Piggelmee en Tureluur. Er stonden geen plaatjes in het boek, wel open vakjes. Die plaatjes konden worden bijeen gespaard door zegeltjes te plakken die men kreeg bij aankoop van de koffie of thee van Van Nelle en konden dan in het boek worden geplakt.
Het boekje werd herhaalde malen opnieuw uitgegeven en er verschenen ook nieuwe titels, want zelfs ik heb in mijn jeugd de boekjes "Het Tovervisje" en "De Wonderschelp" vol gespaard.
Ook kreeg ik in die tijd van mijn vader de vogelplaatjes toegespeeld die bij de pakjes Rizla-vloei zaten. Ik kreeg zelfs het album om de plaatjes in te plakken.
Ach, had ik deze albums maar bewaard......

Ik heb vroeger als kind van alles gespaard. Sigarenbandjes, suikerzakjes, schelpen, postzegels, allemaal verzamelingen die teloor zijn gegaan. Een van mijn broers verzamelde eieren. Van verschillende vogels wel te verstaan. Deze werden uitgeblazen en dan in doosjes met watten bewaard. Dat betekende wel dat er nestjes uitgehaald moesten worden. Een verzameling die heden ten dage echt niet meer kan.
Op latere leeftijd ben ik nog een keer begonnen met een postzegelverzameling, maar daar doe ik ook al jaren niets meer mee. De boeken staan ergens boven in een kastje te verstoffen. Maar goed, laat maar staan. Het eet geen brood en wie weet wordt het in de toekomst nog wat waard. Zeker als binnenkort het tijdperk van de postzegel aan zijn eindje komt.

Mensen verzamelen echt van alles. Kerststalletjes, aanstekers, vingerhoedjes, oud speelgoed, kroonkurken, koekblikken, stripboeken, je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel iemand die het verzamelt. Wat dacht u van een verzameling navelpluis, vingernagels of opblaaspoppen......
Onlangs vroeg mijn goede vriend Pieter of ik misschien een verzameling had welke ik ten toon zou willen stellen in het Historisch Centrum. Daar wil men binnenkort een tentoonstelling organiseren van verzamelingen van ingezetenen van de gemeente. Ik moest hem teleur stellen. Na lang nadenken besefte ik dat ik eigenlijk geen echte verzameling in bezit heb, die in het museum ten toon gesteld kan worden. Ik heb maar één verzameling die mij echt dierbaar is, maar die leent zich niet voor een tentoonstelling.....


Nee, ik verzamel niets meer. Tenminste, niet gericht. Mijn huis loopt over van zaken die ik niet wegdoe omdat ik ze misschien nog wel eens ergens voor gebruiken kan. Maar dat kun je geen verzameling noemen. Hoogstens een verzameling rotzooi.....
Nou, da's niet helemaal waar...... Ik verzamel nog wel biljetten van 5 euro!
Ik heb er al twee......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten