zondag 4 november 2018

Gestintel


Op 20 september vond een afschuwelijk ongeluk plaats in Oss, waar een elektrische bolderkar (Stint) welke vijf kinderen van de kinderopvang naar de basisschool vervoerde, op een bewaakte spoorwegovergang werd geraakt door een passerende stoptrein. Vier kinderen kwamen om het leven, de begeleidster en het vijfde kind werden zwaar gewond.

Hoe kon dit gebeuren? Was er sprake van menselijk falen of was een technische onvolkomenheid aan het voertuig de oorzaak van deze catastrofale gebeurtenis? Nu, anderhalve maand later, tast men nog steeds in het duister wat betreft de ware toedracht van dit drama, mede omdat er nog geen onderzoek is gedaan op het wrak van de verongelukte Stint op uitdrukkelijk advies van het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) omdat veranderingen aan het wrak (door bijvoorbeeld testen) de uitkomsten van het ongevalsonderzoek kunnen beïnvloeden.

Intussen is wel een voorlopig onderzoek uitgevoerd door de politie, in samenwerking met het NFI en de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport), in opdracht van verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en op 1 oktober werden de eerste onderzoeksresultaten bekend. Het onderzoek werd uitgevoerd op een aantal gelijkwaardige Stints en men kwam tot de conclusie dat mògelijk optredende defecten in het systeem hebben geleid tot het op hol slaan van de Stint. In zo'n situatie voldoet het remsysteem onvoldoende en kan de Stint alleen tot stilstand gebracht worden door de contactsleutel om te draaien.
Deze voorlopige onderzoeksresultaten waren voor de minister aanleiding om de Stint direct van de weg te halen.......
Een wijs besluit of paniekvoetbal?
Ook pakjesbezorgers maken in de grote steden gebruik van elektrisch aangedreven bolderkarren (te vergelijken met de Stint). Stel dat het voertuig van een pakjesbezorger door zo'n defect op hol geslagen was en de pakjesbezorger met zijn voertuig op een stilstaande auto was geknald. Wat waren dan de gevolgen geweest? Een buil en een pijnlijke rug voor de pakjesbezorger en misschíen, heel misschien een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk. Maar verder? Het ongeluk had waarschijnlijk niet eens de krant gehaald......
Uit dossiers van de Amsterdamse politie is een geval bekend waarbij een Stint alleen tot stilstand gebracht kon worden door het omdraaien van de contactsleutel. Als men toèn een uitgebreid onderzoek had gedaan was het drama in Oss misschien voorkomen. Men vond hierin toen geen aanleiding om alle Stints van de weg te halen.
Maar ja, er waren geen doden bij gevallen.....

Eenieder die zich in het verkeer begeeft, loopt risico. Daar staan we niet constant bij stil, maar dat
weten we terdege. Een foutje is zo gemaakt en kan leiden tot ernstige ongelukken. Een plotseling optredend falen van ons voertuig kan grote malheur veroorzaken. Een afgebroken voorvork of een vastgeslagen ketting als we een fietstochtje maken, een falend remsysteem of een klapband op de snelweg.....
Hoe triest ook, die dingen gebeuren en zullen blijven gebeuren.
We trachten deze risico's tot een minimum te beperken en de regering heeft hierin een belangrijke rol.
Er zijn strenge regels hoe wij ons hebben te gedragen in het verkeer en de Rijksdienst voor het Wegverkeer doet een uitgebreid onderzoek voordat een nieuw vervoermiddel wordt toegelaten om aan het verkeer deel te nemen en moet er op toezien dat nieuwe varianten aan de gestelde veiligheidseisen voldoen. Bij constatering van gebreken worden voertuigen teruggeroepen naar dealer of garage. Dat is de gangbare procedure. Als een BMW rijder door zijn rem trapt worden toch ook niet alle BMW's van de weg gehaald?

In 2011 ontwikkelen Edwin Renzen en industrieel ontwerper Peter Noorlander de Stint, een voertuig speciaal gemaakt om kinderen van en naar de buitenschoolse opvang te vervoeren. Er is behoefte aan een dergelijk voertuig, omdat de onveilige verkeerssituaties die zich voordoen rondom scholen tijdens aanvang en uitgaan onhoudbaar zijn.
Op 28 juli 2011 doen zij een verzoek om de Stint goed te keuren voor deelname aan het verkeer. De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) keurt het voertuig op alle punten goed, behalve op het punt dat het de toegestane breedte met een halve centimeter overschrijdt. De toenmalig minister stapt over deze kleinigheid heen en geeft haar fiat......
Op 2012 verschijnen de eerste Stints in het verkeer en het blijkt een werkelijke uitkomst voor de Kinderopvang. Niet alleen kunnen de kinderen veel veiliger van en naar hun school vervoerd worden, ook uitstapjes naar het bos, de kinderboerderij e.d. kunnen veel gemakkelijker worden georganiseerd.
De Stint neemt een hoge vlucht en er rijden er inmiddels zo'n 3000 rond.
Tot.... die 20ste september van 2018.......

Er zijn heel veel vragen.
Hoe kan het, dat het voertuig in 2011 werd goedgekeurd en dat er nu, na het ongeluk ineens (mogelijke) onvolkomenheden worden gevonden. Had men die in 2011 niet moeten opmerken?
Het is logisch dat de makers van zo'n nieuw product constant bezig zullen zijn om het te verbeteren wat tot aanpassingen zal hebben geleid. In hoeverre zijn die aanpassingen in het concept van de Stint door de RDW gevolgd en heeft er regelmatig herkeuring plaatsgevonden?
Het besturen van een Stint wordt gelijk gesteld aan het besturen van een brommer. M.a.w. 16 jaar of ouder zijn is voldoende. Er is geen rijvaardigheidsbewijs voor nodig. Er is m.i. een groot verschil tussen het rondrijden op een brommer of het vervoeren van andermans kinderen: er rust een heel grote verantwoordelijkheid op de schouders van zo'n Stint-bestuurder en een gedegen bekwaamheid met het omgaan van zo'n voertuig zou dan ook een vereiste moeten zijn. Had de politiek dit niet moeten onderkennen?
Na de fatale gebeurtenissen van 20 september heeft de minister er voor gekozen om de Stint van de weg te verbannen, met als gevolg dat de producent van de Stint, een jong en innovatief bedrijf, failliet is gegaan. De kinderdagverblijven moeten terugvallen op het dure, verkeersonveilige en milieubelastende vervoer met taxibusjes. Geen spontane uitstapjes meer voor de kinderen. De chaos bij de schoolingang met alle gevaren van dien, is terug.
Paniekvoetbal. Gestuntel.

Met de eerste uitkomsten van het onderzoek in de hand had de minister kunnen besluiten dat de bestuurders van de Stints nadrukkelijk gewezen zouden worden op het mogelijk falen van de Stint en hoe in zo'n situatie te handelen: contactsleutel omdraaien. Met het drama van Oss in het achterhoofd zou deze mededeling zeker overgekomen zijn. Voorts had zij kunnen eisen dat het bedrijf van Renzen alle in bedrijf zijnde Stints zodanig zou aanpassen, dat het mogelijke euvel verholpen zou zijn en dat de voertuigen voorzien zouden worden van een "noodstopknop" (overigens een voorziening die de eerste Stints wèl hadden). Ik ben er van overtuigd dat Renzen graag aan deze eisen voldaan zou hebben en zo zijn florerende bedrijf tot in lengte van jaren had kunnen voortzetten.
Daarnaast zou het invoeren van een gecertificeerd rijvaardigheidsbewijs een goede zaak zijn.....
Zùlk beleid zou getuigen van doortastendheid en visie.
Maar ja..... mag je dit, kàn je dit van deze regering verwachten?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten