zondag 21 juni 2020

Plagiaat


"De politieke en culturele klasse wil dat we onze tradities afschaffen, onze standbeelden vernietigen, ons verleden vergeten. Avond na avond vertellen ze bij de NPO dat we slecht zijn, dat we een onaflosbare erfschuld met ons meedragen waarvoor onze beschaving tot een einde moet komen."

Nee, dit zijn niet mijn woorden. Dit is het begin van een bericht dat afgelopen dinsdag op de Facebookpagina van Forum voor Democratie te lezen was. Is er trouwens iemand die mij de linkjes kan sturen van de NPO uitzendingen waarin deze beweringen gedaan worden?
De stelligheid waarmee de stelling geponeerd wordt (en ook het vervolg van het bericht) doet vermoeden dat het hoogstpersoonlijk door de Grote Goeroe himself is neergeschreven. Het bericht is een oproep om een bloemenhulde te brengen bij de standbeelden van helden uit het verleden, zoals Thierry Baudet en Joost Eerdmans eerder deze week deden.....

Ik had de indruk te maken te hebben met een een déjà vu. Had ik niet al eens eerder zoiets....?
Maar natuurlijk! Deze hele act van Baudet en Eerdmans is gewoon gepikt van een zeer succesvolle politieke beweging uit het verleden! De Tegenpartij van Jacobse en Van Es, die zo'n veertig jaar geleden furore maakte! Storende factor in dit plaatje is natuurlijk Eerdmans, daar had Hiddema moeten staan.
De "vrije jongens" Frederik Jacobse en Tedje van Es schopten begin jaren '80 ook met graagte tegen de schenen van de gevestigde orde, "het partijkartel", zou Thierry zeggen. Zo brachten ze in het Haagse een bloemenhulde (steeds met dezelfde bloemenkrans overigens) bij de diverse standbeelden van beroemde Nederlanders en schetsten zo een karikatuur van de kritiekloze heldenverering binnen de maatschappij van toen.


De laatste weken is wederom de discussie losgebarsten in hoeverre wij de beelden van vroegere helden, die naar onze huidige maatstaven ook verschrikkelijke dingen gedaan hebben in het verleden, moeten verwijderen of laten staan. Nou, daar valt over te praten, niet waar? Van mij mogen die beelden gewoon blijven staan. Ik vind, net als Thierry Baudet, dat we hun handelen moeten zien in het toenmalig tijdsgewricht en hen niet kunnen en mogen veroordelen naar het recht dat heden ten dage geldt. Het plaatsen van een plakkaat bij zo'n beeld met daarop een zuivere geschiedschrijving over de daden en eventuele wandaden van de historische figuur in kwestie kan ik alleen maar toejuichen. Het is goed om ook geconfronteerd te worden met de fouten uit het verleden, opdat voorkomen wordt dat diezelfde fouten opnieuw gemaakt worden. Maar....., als ze moeten verdwijnen omdat tè veel mensen daar psychische problemen mee hebben.....  Tja..... Mag ik het welbevinden van mijn medemens in de weg staan?
Het is de Zwarte Pieten discussie, maar dan anders.....
Net als het FvD was ook de Tegenpartij overal 'tegen', en in naam dus een stuk eerlijker en transparanter. De naam "Forum voor Democratie" doet immers vermoeden dat we hier te maken hebben met een groep deskundigen waarmee van gedachten gewisseld kan worden over democratische processen. De discussie over het al of niet verwijderen van beelden van historische figuren ìs zo'n democratisch proces. Hoe kan de voorman van FvD dan zò'n "in steen gebeiteld" extreem standpunt innemen?
Want, laten we wel wezen, het met grof geweld neerhalen van deze beelden is het ene uiterste, het brengen van een bloemenhulde het andere.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of de actie van Baudet niet gewoon een bewuste provocatie is. Hij is immers een slimme en belezen man en weet donders goed dat deze handeling pijn doet bij de mensen die nou eenmaal wat anders tegen die "helden" aankijken.

Op woensdag tref ik een volgende post op de Facebookpagina van FvD. Over het voorstel van D66 en ChristenUnie waarin een minimumprijs van 34 euro wordt bepleit voor vliegtickets. Natuurlijk is FvD 'tegen' (zouden Jacobse en Van Es ook zijn).
Waarom? Ze verwijten D66 en CU dat zij de crisis aangrijpen om hun "groene agenda" er door te drukken en ze vinden dat vliegen voor iedereen toegankelijk moet blijven, ook voor gezinnen!
Kamerlid Dion Graus van de PVV probeert Thierry af te troeven met de bewering dat veel "hardwerkende Nederlanders" het dan niet meer kunnen betalen.
Ja, sorry hoor, maar dan schieten de tranen toch echt in mijn broek.
34 Euro? Een onoverkomelijk hoge prijs voor een vliegticket naar Barcelona? Of naar een van de Griekse eilanden? Flikker toch op, man! Een retourtje Amsterdam-Maastricht met de trein kost €54! Vliegen moet voor iedereen kunnen, maar de trein is alleen voor grootverdieners?

Ik weet dat Thierry er anders over denkt, maar ik acht het vliegverkeer wel degelijk milieubelastend en daarom zou de ticketprijs wat mij betreft nog veel hoger mogen om zo de intensiteit van het vliegverkeer terug te dringen.
Kijk, ik gun iedereen een geweldige vliegreis voor een prikkie, maar persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat luchtvaartmaatschappijen met miljarden belastingeuro's met veel kunst- en vliegwerk in de lucht gehouden worden, terwijl tickets onder de kostprijs worden aangeboden.
Overigens zijn de meeste partijen niet voor, maar om andere redenen. Te veel gedoe en het zou tegen de EU regels zijn.
Da's dan weer grappig. PVV en FvD zien zich gesteund door de door hen zo verfoeide EU!

zoek de verschillen


O ja....!
Op 14 juni nòg een berichtje op Facebook van Forum voor Democratie!
Thierry heeft weer een nieuw boekje geschreven: "Politiek van het Gezond verstand", wat op 27 juni zal verschijnen. Maar.... het is nu bij voorinschrijving met een fikse korting te koop: een gesigneerde eerste druk van €39,95 voor "slechts" €34,95! Dan denk ik toch: "Nou, da's pittig geprijsd. Voor dat geld kan ik ook naar een Spaanse Costa vliegen."
Thierry is meteen maar een webwinkeltje begonnen (winkel.forumvoordemocratie.nl) wat ik natuurlijk even bezoek en waar ik ook zijn eerdere zielenroerselen en die van geestverwanten (o.a. Hiddema) in boekvorm zie langskomen. Hé, hier kost het boekje maar €24,95..... O, da's niet gesigneerd..... Voor zijn handtekening rekent hij dus €10! En da's een koopje hoor, voor diezelfde handtekening in andere boekjes mag je €20 neertellen!
Da's lekker, een paar handtekeningen zetten en hij heeft weer een vliegticket naar een Grieks eiland verdiend. Kan hij daar lekker op een zwembadrand gaan liggen.....
Bij het boekje "De aanval op de natiestaat" zie ik, dat hij voor €60 ook nog bereid is om er een persoonlijke boodschap aan toe te voegen. Er staat alleen niet bij of het hier een grote of een kleine betreft.
Tja, zoals ik al zei, Thierry is een slimme jongen en met dat "gezonde verstand" van hem is niet zo heel veel mis. Hij kan er in ieder geval heel erg goed mee rekenen.
De vraag is, hoe het gesteld is met het gezonde verstand van potentiële kopers......

Niettemin heb ik toch maar wat boekjes besteld.
Ongesigneerde wel te verstaan.
Voor het geval dat die tweede golf tóch doorzet en er door de hamsterwoede van de bevolking weer een tekort aan toiletpapier ontstaat.......
Voor mìjn persoonlijke boodschap......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten