zondag 7 maart 2021

Dromen


Volgens Marco zijn de meeste bedrog, verlangt Paul zo naar Droomland en beloven de dames van K3 dat ze Altijd blijven Dromen.
Wat is dat: dromen.
Dit mysterieuze fenomeen houdt de mensheid al bezig sinds haar ontstaan. In de oudste gevonden geschriften wordt er al melding van gemaakt. De mens is altijd op zoek geweest naar de betekenis van dromen en dromenduiders komen in bijna alle culturen voor. We kennen allemaal het Bijbelverhaal van Jozef die gevraagd werd om de dromen van Farao uit te leggen.
Vele wetenschappers hebben zich het hoofd gebroken over het verschijnsel dromen. De Duitse psychoanalytici Sigmund Freud en Carl Jung danken er hun faam aan. Niettemin heeft de wetenschap nog steeds geen afdoend en algemeen geaccepteerd antwoord gevonden op de vraag: Wat zijn dromen? 
Maar...., is dat eigenlijk wel belangrijk?

In de huidige tijd van corona is het van groot belang dat we regelmatig afleiding zoeken en ons ontworstelen aan de sores van alle dag. Vooral nu sportscholen, terrassen en cafés, bioscopen en theaters gesloten zijn en clubs en verenigingen niet of nauwelijks bezocht kunnen worden, zijn de mogelijkheden om onze zinnen te verzetten beperkt. Wat nog rest is: dromen.
En dan bedoel ik niet de dromen die zich 's nachts tijdens onze slaap ongewild aan ons opdringen. Die komen toch wel. Ook al kunnen we ons er soms maar flarden van herinneren.
Nee, ik bedoel: wegdromen, de werkelijkheid even ontvluchten en dan zelf een nieuwe realiteit scheppen. Niet constant natuurlijk, want dan is de kans groot dat we losraken van die werkelijkheid.
En het is ook niet zo verstandig om bepaalde pilletjes of plantenextracten te nuttigen die de geest naar een "next level" tillen, heb ik ergens gelezen. Regelmatig en langdurig gebruik zou volgens die verhalen de gezondheid kunnen schaden.
Nee, gewoon wegdromen bij een mooi stuk muziek, een goed boek of een serie op Netflix. En dat kun je passief doen, het gewoon over je heen laten komen, maar ook àctief.
Gebruik je fantasie en vind beelden of een verhaal bij de muziek. 
Hoe zou de film eruitzien als jij je boek mocht verfilmen, welke muziek zou erbij passen? Sluit je ogen en waan jezelf in de tijd of in het land waar jouw boek zich afspeelt en droom je eigen verhaal.....
Oké, hoe je een Netflix-serie actief moet bekijken zou ik ook zo een-twee-drie niet weten.....

Of je kunt de natuur ingaan en je waarnemingen uitgangspunt laten zijn van een droomverhaal; liggend in het gras en kijkend naar de lucht fantaseren over een wereld waar witte wolkenschepen een azuurblauwe oceaan bevaren op zoek naar.....
Mijmerend aan de waterkant bij het zien van een kikker durven twijfelen of het de moeite zal lonen om hem (of haar) een kus te geven. Wat weerhoudt me? Bang dat ik een prins wakker kus?
Maar stel dat het een prachtige, lieve prinses is! Wat een geweldige toekomst zou ik dan voor ons bij elkaar dromen. Ik zou er voor mezelf wel wat jaartjes afdoen, hoor. Maar dat kan hè? In dromen kan immers alles!
Ik herinner mij ineens dat ik vroeger als kind heel vaak droomde dat ik kon vliegen. Door me te concentreren kon ik mezelf zó licht maken, dat ik van de grond loskwam, dat ik kon zweven. Ik vloog dan, zwevend als een vogel over de mij bekende omgeving en ervoer een geweldig gevoel van vrijheid.
Dìe droom wil ik vannacht weer dromen.......

Fantasie is misschien wel de mooiste gave die we hebben meegekregen. Het stelt ons in staat alles te beleven wat we willen als we bereid zijn te geloven in onze eigen verhalen.
Zo ben ik zelf geen groot sportman, maar al fantaserend heb ik de sterren van de hemel gevoetbald, heb ik als wielrenner de steilste hellingen in het hooggebergte bedwongen en doe ik in mijn dromen met gemak 40 push-ups, iets wat ik in de realiteit waarschijnlijk nooit bereiken zal.
Ik zeg: waarschijnlijk, want zeg nooit "nooit".

Wat zegt u? Dat dromen is gewoon jezelf voor de gek houden? So what? Wat is er mis mee als ik me er goed bij voel?
Jezelf voor de gek houden? We gaan toch ook stemmen voor een beter Nederland op 17 maart?


Ik ga zo nog even de tuin in. Kijken of mijn kleine vriend thuis is.
Moet u ook eens doen......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten