zondag 8 juli 2012

Welkom in Rectum


Ja, je zal er toch maar wonen....

Waar ben jij geboren?
In Het Oventje (N-B), in Pyramide (N-B), in Bosje (Dr.), in De Steeg (Gld.)
Waar woon jij?
In Muizenhol (N-B), in Kleine Huisjes (Gr.), in Trutjeshoek (Gld.)
Waar kom jij vandaan?
Uit De Dood (N-B), uit Oude Zeug (N-H), uit Kampeersnol (N-H), uit Doosje (Ov.)
Uit Rectum.....
Zeker de verkeerde afslag genomen.
Welkom in Rectum.
Klinkt als een uitnodiging.
Maar pas op.
Zou zo maar van iemand kunnen zijn die nog nooit van dit plaatsje in Overijssel heeft gehoord.
Ook met de invitatie "Welkom in Kruishaar", zou ik voorzichtig zijn.

Het is weer vakantietijd.
En als we ons mooie landje met fiets of auto (wel de kleine binnenweggetjes nemen) doorkruisen, komen we langs gehuchten en buurtschappen met de meest tot de verbeelding sprekende namen.
Plaatsnamen waarmee al menige woordgrap is uitgehaald.
Zo trok Man Bijt Hond in het seizoen 2003-2004 van Hongerige Wolf in Groningen naar Schapenbout in Zeeuws Vlaanderen om te kijken wat de mensen aan het doen waren.
Overigens, ik heb even gekeken in het telefoonboek van Hongerige Wolf, maar geen De Haas, Konijn of De Geit te vinden.
Zou me ook verbaasd hebben.
Overigens, als je achternamen aan plaatsnamen gaat koppelen, kan dit tot opmerkelijke combinaties leiden. Met een bepaalde achternaam kun je je echt niet vestigen in willekeurig elke plaats.
Wat te denken van:
Koos Zondervrees uit Bangert
Jan Drukker uit Poepershoek
Wim Groen uit Blauw
Jozef Timmerman uit Bethlehem
Koos Dik uit Dun
Dirk Drooglever uit Dorst

In Limburg ligt het dorpje Brabander. Is een inwoner van dat dorp nu een Limburger of een Brabander?
Of alle twee? Of een Brabanderer?
Hetzelfde probleem geldt natuurlijk voor de inwoners van Hollander, eveneens een dorpje in het mooie Limburg.

Wist u trouwens dat je voor heel weinig geld een wereldreis kunt maken?
Niet gek in deze magere tijden.
En waar Phileas Fogg tachtig dagen over deed, kunt u in twee weken doen. Op de fiets!
U hoeft er niet eens de landsgrens voor over.
Ja, we hebben allemaal wel eens van America (Limburg) gehoord.
Maar ons land ligt vol met plaatsen die aan verre en vreemde oorden doen denken.
Ik heb ze voor u op een kaartje gezet.


Misschien een leuk idee om zo een fietsvakantie uit te stippelen?
Of houdt u meer van een dagtochtje.
Dan is de route Harich - Doosje (53 km) misschien iets voor u.
Trouwens, een voetreis naar Rome (Gelderland) is ook best te doen.
Mocht u nu denken: Ja, loop naar De Hel.....
Dat ga ik niet doen. Is me iets te ver. (Friesland)


Vakantietijd......
Ook een heerlijke tijd om te puzzelen.
Ik heb altijd al iets met plaatsnamen gehad.
Op mijn computer kwam ik uit mijn onderwijstijd nog een paar bestandjes tegen die ik graag met u deel.
Misschien iets voor een regenachtige dag?

Zoek de plaatsnamen

Denk niet dat alleen Nederland vreemde plaatsnamen kent.
Het Duitse Darmstadt is ongetwijfeld het equivalent van het Nederlandse Rectum.
En wat te denken van het eveneens Duitse plaatsje Kotzen of Binzwanger?
Het drankje dat je geserveerd krijgt in het Spaanse Peniscola zou ik niet vertrouwen en als Deense dame kun je er toch moeilijk voor uit komen dat je komt van Slettestrand.
En als je een Rus vraagt waar hij vandaan komt, zou hij zo maar kunnen antwoorden: 
"Uit Vagina".....
Maar ja, dat kunnen we allemaal wel beweren......



1 opmerking:

  1. Yolanda van Klink15 juli 2012 om 23:21

    Fantastisch stuk!! Ik moest direct denken aan nog meer vreemde taaldingen. Vroeger was er een kledingwinkel in Bodegraven die heette Dinges. Je bent allemaal weleens de naam van iets kwijt en zegt dan: "Ik ga naar uh... dinges". Maar niet iedereen gaat op stap voor kleding als ze dat zeggen. In Brugge kwam ik vandaag een kledingwinkel tegen met de naam Pickwick. Daar verwacht je toch minstens een kopje thee als je wacht tot het kleedhokje vrij is.. Ook zo leuk zijn de namen van div. restaurants. Neem nou bijvoorbeeld Annies verjaardag (er komen dan ineens toch heel veel mensen bij mijn tante op verjaardag....), Bij de Buren en (wederom in Brugge) 't Schrijverke. Wat kan taal toch verrassend zijn. Groetjes, Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen