zondag 4 juni 2017

Vogelbrein


Vanavond (vrijdag) lekker in mijn tuintje gezeten om mijn wekelijkse blog te schrijven. Het is een prachtige zomeravond. De hitte van de dag heeft plaats gemaakt voor een zoele, aangename temperatuur. Van hieruit kan ik ook het koolmezen paar in de gaten houden, dat af en aan vliegt met dikke spinnen en aanverwante hapjes voor hun opgroeiend kroost. Het kan nooit lang meer duren, voor ze uitvliegen.
Het nestkastje aan mijn schuur wordt grotendeels aan het oog onttrokken door de uitgebotte essen die ik dit voorjaar op 3 meter hoogte heb afgezaagd. Het lover zorgt in ieder geval voor enige schaduw en zal de temperatuur in de kraamkamer overdag enigszins dragelijk houden.
Vanmiddag had ik ook een paar jonge putters op bezoek in mijn achtertuintje. Prachtige vogeltjes.....

Deze kleine vogeltjes doen mij denken aan een krantenkop die ik een tijdje geleden las, en die mij toen de wenkbrauwen deed fronsen.
"Vogels met grote hersenen worden minder vaak doodgeschoten"
De eerste vraag die ik voelde opborrelen was: Je kunt, ook als vogel, toch maar één keer doodgeschoten worden? Hoezo: minder vaak.....

Deense wetenschappers kwamen tot deze conclusie na een onderzoek van bijna 4000 vogels, welke tussen 1960 en 2015 door jagers waren geschoten, en daarna opgezet.
Zij wilden weten welke factoren van invloed waren op het ten prooi vallen van vogels aan jagers en richtten zich bij hun onderzoek op zaken als kleur, grootte, gewicht en geslacht en bestudeerden ook de hersengrootte van deze onfortuinlijke "pech"vogels.
Zij durfden hieruit concluderen, dat vogels met een groter brein hun jagers beter weten te ontwijken, wat een gevolg zou zijn van evolutionaire ontwikkelingen.

Nou ben ik zeker geen wetenschapper, doch slechts een kritische krantenlezer en op het gevaar af een betweter genoemd te worden, durf ik toch enige vraagtekens te plaatsen bij deze conclusie.
Als ik de koolmeesjes en de puttertjes in mijn achtertuintje bezie, geloof ik niet dat deze gevederde vriendjes over een enorm brein beschikken. In zo'n piepklein koppie kunnen nooit erg grote hersenen zitten (wàt ze hebben, lijken ze echter zeer effectief te gebruiken). Daarom denk ik dat het voor een jager toch een hele toer zal zijn om zo'n minuscuul vogeltje te raken. Trouwens, afgezien van het feit dat het volkomen zinloos, barbaars en nutteloos is, zal bij een doeltreffend schot waarschijnlijk weinig overschieten om op te zetten.
Ik durf zelfs te stellen dat het juist de vogels zijn met gròte hersenen die vaker ten prooi vallen aan het jagersgilde. Ze zijn doorgaans groter, gemakkelijker te raken, en lopen dus meer kans op een voltreffer.
Van alle vogels denk ik dat eend en gans toch het felst bejaagd worden. Hun hersenen zullen waarschijnlijk groter zijn dan van een koolmees of een putter, nietwaar? Maar of zij met hun grotere hersenen ook slimmer zijn, waag ik te betwijfelen. Kwalificaties als "domme gans" en "stomme eend" ontstaan niet zomaar.
Zelfs Disney koos in zijn tekenfilms voor een gans (Gijs Gans) en een eend (Donald Duck) om ultieme stupiditeit uit te beelden.
Overigens, de geschiedenis leert, dat ouders, die het aandurven om hun kind te vernoemen naar zo'n stripfiguur, het risico lopen dat zo'n kind ook de eigenschappen van dat figuurtje gaat aannemen en opgroeit tot een lompe, ruziezoekende betweter.....
Ook mensen die zeggen fan te zijn van Donald Duck lijken zijn karaktertrekjes ongemerkt over te nemen.
Ik zou mijn koolmezen paartje dan ook willen aanraden om een van hun kinderen géén Donald te noemen.....

Ik denk dat de Deense onderzoekers geen rekening hebben gehouden met de oorzaak van het ontbreken van vogels met grote hersenen in hun onderzoeksmateriaal.
Zulke vogels worden niet opgezet, die worden opgegeten......


Over hersenen gesproken, het schijnt dat Amerikaanse wetenschappers grote interesse hebben in het brein van Donald Trump en de president dan ook hebben gevraagd of hij bij zijn overlijden zijn hersenen ter beschikking wil stellen voor transplantatie. Donald reageerde blij verrast. Hij zei te begrijpen dat men wilde voorkomen dat zo'n geweldig stel hersenen verloren zou gaan, "the best", zoals hijzelf omschreef.
Een wetenschapper antwoordde schuchter dat dàt niet echt de reden was.
"Wat dan wel?", was Donalds vraag, waarop hij als antwoord kreeg:
"Nou, gewoon, weinig tot niet gebruikt....., zo goed als nieuw....."





Geen opmerkingen:

Een reactie posten