zondag 5 september 2021

Een beetje bijknippen

 
Ik heb meermaals beweerd dat ik op het mooiste plekje van Oud Ade woon. Helaas, ik moet bekennen dat ik niet de waarheid sprak, want op het wèrkelijk mooiste plekje ben ik thans bezig aan een "projectje", zoals mijn goede vriend Rob dat pleegt te benoemen. Zijn dochter heeft met haar vriend een woning gekocht, waarin een mooie parketvloer lag. Maar, die moest eruit! Barbara (zo heet die dochter), kreeg het lumineuze idee om een deel uit de vloer te zagen en daar een tafel van te maken! Een stuk van 3 bij 1 meter werd met binten en al uitgezaagd en naar de "werkplaats" van Rob in het mooie Oud Ade getransporteerd. Daar werd een aantal malen diep peinzend om het "object" heen gelopen.....
Nou is Barbara de zus van Roeland, u weet wel, de uitbater van "LeVoilà voor wie ik uit sloophout een bar samenstelde. Barbara, op de hoogte van dit feit, besloot dat het tijd was om mij te bellen......
Vorige week ben ik even gaan kijken en heb het peinzend rond het gevaarte lopen nog een keer dunnetjes overgedaan. Uiteindelijk heb ik toegezegd om in ieder geval een poging te wagen.
De afgelopen week ben ik een paar keer wezen klussen en afgelopen vrijdag durfde ik mèt Rob te beslissen dat het zin had om door te gaan. Rob zou een dezer dagen de binten, waar hij al een deel van had afgezaagd, nog een beetje bijschaven.
Ik vertelde hem dat dàt hoogstwaarschijnlijk niet ging lukken......

Kijk, afzagen kan, maar bijschaven is onmogelijk.
Toesnijden of bijsnijden, ook zoiets. Of bijknippen, ook zo'n woord. Kappers die vragen: "Alleen een beetje bijknippen?", of tuinlieden die de heg willen 'bijknippen'.
Het zijn woorden die een tegenstrijdigheid in zich dragen. Schaven, snijden en knippen zijn woorden die impliceren dat er iets afgehaald wordt, terwijl het voorvoegsel 'bij-' of 'toe-' juist wil zeggen dat er iets wordt toegevoegd.
Dat woordje 'bij' wordt maar te pas en te onpas gebruikt. Terwijl het zich uitstekend staande weet te houden als een zelfstandig naamwoord, wordt het in haar diverse betekenissen als voorzetsel of woordonderdeel overal "bij"gesleurd. En nee, het is géén bijwoord! Al bij al heel verwarrend.....
Een bij zonder angeltje is tenslotte iets héél anders dan een bijzonder angeltje.
En met een 'bijvrouw' wordt echt niet de bijenkoningin bedoeld.

Vroeger werden wij door moeder naar de kapper gestuurd met de instructie dat we de vraag van de kapper of er alleen wat bijgeknipt moest worden, steevast moesten repliceren met: "Zo kort mogelijk". Dit was niet ingegeven door een bepaald modebewust zijn van ons moeke, maar beoogde een vervolgbezoek bij de kapper, omwille van financiële redenen, zo lang mogelijk uit te stellen.

Zo na mijn 40ste levensjaar kwam er langzaam wat sleet op het tapijt tengevolge van "de Ziekte van Hedel" (geen haar op je schedel). Ik heb een weinig getreurd vanwege het afscheid moeten nemen van mijn ooit volle haardos. Het was vlak na mijn scheiding dat ik schreef:

                    mijn scheiding baart mij zorgen, ik denk daar dikwijls over na
                    vooral, als ik in de morgen stil voor de spiegel sta
                    want kam ik dan mijn haren, dan is het zeker en gewis
                    dat over enkele jaren mijn scheiding over is

Ik besefte echter al snel dat een kale kop ook zo zijn voordelen heeft. Geen gedoe meer 's morgens voor de spiegel, gewoon de zeem erover en klaar! Geen afspraken meer maken voor de kapper en daar, wachtend op je beurt, je tijd zitten verdoen (die paar haren die het nog niet helemaal hebben opgegeven hou ik zelf met de tondeuse wel in bedwang). 
Maar soms mis ik mijn hoofdvachtje wel hoor. Vooral 's winters bij straffe kou of als 's zomers de zon vol op je knar staat, besef je dat een haardos ook isolerende eigenschappen bezit.
Dan denk ik wel eens, als ik een kapper zou kennen die werkelijk mijn haar kan 'bijknippen', dan zou ik meteen in zijn stoel kruipen en zeggen: "Doet u maar...."


Vandaag (zaterdag) vierden wij het 55-jarig bestaan van VIOS. Het werd een geweldig feest in "Back to the sixties-style". Complimenten voor en dank aan het organiserende jubileumcomité!
Mijn goede vriend en trouwe lezer Pieter verraste mij tijdens deze feestelijke bijeenkomst met bovenstaand cadeautje, waardoor ik deze week niet zelf een tegeltekstje hoefde te verzinnen.....
Dank Pieter, dank.

Trouwens, die kapper, die heb ik gevonden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten